Režie:
Břetislav RychlíkKamera:
Jiří KovářObsahy(1)
Příběh lásky, která žene sama sebe do neštěstí, z Mahenovy činohry Národního divadla Brno. Východisko pro svou koncepci nalezl režisér B. Rychlík paradoxně ve svém záporném vztahu ke Gazdině robě, která mu, jak sám tvrdí, vždy "připadala směšná a archaická". Snaha vypořádat se s tímto přístupem ke hře pak Rychlíkovi umožňuje zcela novou interpretaci oproštěnou od zavedených klišé. Eva tak již není ryze tragickou hrdinkou, která je k sebevraždě "donucena" okolím a slabošským milencem, ale naopak sama se stává téměř negativním činitelem celého příběhu ve smyslu svého osobního sobectví, které ji až bezohledně žene k vytyčenému cíli. Je to ona, kdo vlastně rozbíjí hned dvě rodiny (svoji i Mánkovu), ona, kdo bezmezně a zaslepeně věří svému milenci, s nímž žije i přes pohrdání okolí. A proto ne společnost, ale vlastní prozření ji vede až k sebevraždě. Rychlíkova neotřelá interpretace tak umožňuje chápat Gazdinu robu z nového úhlu, jako "příběh lásky, která žene sama sebe do neštěstí". Nový text i samotná interpretace jsou pak zcela jistě jednou z kladných stránek celé inscenace.
Jednoduchá a přesto dokonale funkční scéna podporuje Rychlíkovu myšlenku oproštění se od patetičnosti příběhu, "falešného romantismu a pseudofolkloru". Tuto funkci ostatně plní i kostýmy (Markéta Oslzlá - Sládečková), které rovněž kombinují černou a bílou barvu a rezignují tak na zdobnost a bohatost slováckých krojů. Kostýmy zdobí jednoduché ornamenty, jež z látky pokračují na samotné tělo aktérů. Rychlík tak chce poukázat na folklór v jeho nejautentičtější podobě. Hudební složku inscenace zajišťuje hudecká kapela P. Mičky - autentická horňácká hudba zahraná živě na jevišti je dalším kamínkem do Rychlíkova pojetí folkloru v divadelním tvaru. Ten naplňují zajímavé herecké výkony - zejména ústřední trojice krajčírky Evy (Eva Novotná) a Mánka (Václav Vašák) a Evina manžela Samka v podání P. Halberstadta vytváří půdorys, na němž se střetává rozum, cit, zásady i společenské předsudky. (oficiální text distributora)
(více)Hrají
Eva Novotná
Československo
Václav Vašák
Československo
Nejlepší filmy:
Korespondence V+W (2012) (divadelní záznam)
Případy 1. oddělení (2014) (seriál)
Škola žen (2007) (divadelní záznam)
Petr Halberstadt
Československo
Nejlepší filmy:
Případy 1. oddělení (2014) (seriál)
Stromy umírají vstoje (1998) (TV film)
Je třeba zabít Sekala (2018) (divadelní záznam)
Ivana Valešová
Československo
Nejlepší filmy:
Racek (1976) (divadelní záznam)
Tisícročná včela (1983)
Četnické humoresky (2001) (seriál)
Drahomíra Hofmanová
Protektorát Čechy a Morava
Nejlepší filmy:
Všichni dobří rodáci (1968)
Stromy umírají vstoje (1998) (TV film)
Je třeba zabít Sekala (2018) (divadelní záznam)
Marie Durnová
Protektorát Čechy a Morava
Nejlepší filmy:
Tichá bolest (1990)
Gazdina roba (2009) (divadelní záznam)
Skalpel, prosím (1985)
Monika Maláčová
Československo
Nejlepší filmy:
Je třeba zabít Sekala (2018) (divadelní záznam)
Gazdina roba (2009) (divadelní záznam)
Můj strýček Archimedes (2018) (TV film)
Jaroslav Dufek
Československo
Nejlepší filmy:
Stromy umírají vstoje (1998) (TV film)
Atentát (1964)
Škola žen (2007) (divadelní záznam)
Ondřej Novák
Československo
Nejlepší filmy:
Gazdina roba (2009) (divadelní záznam)
Sandra Riedlová
Československo
Nejlepší filmy:
Gazdina roba (2009) (divadelní záznam)
Četníci z Luhačovic (2017) (seriál)
Král Richard III. (2010) (divadelní záznam)
David Kaloč
Nejlepší filmy:
Je třeba zabít Sekala (2018) (divadelní záznam)
Četnické humoresky (2001) (seriál)
Gazdina roba (2009) (divadelní záznam)
Jaroslav Kuneš
Protektorát Čechy a Morava
Nejlepší filmy:
Stromy umírají vstoje (1998) (TV film)
Je třeba zabít Sekala (2018) (divadelní záznam)
Četnické humoresky (2001) (seriál)
Henrieta Hornáčková
Československo
Nejlepší filmy:
Gazdina roba (2009) (divadelní záznam)
Žralok v hlavě (2005)
Jak básníci čekají na zázrak (2016)