Režie:
Hajao MijazakiScénář:
Hajao MijazakiHudba:
Džó HisaišiHrají:
Hideaki Anno, Miori Takimoto, Džun Kunimura, Mansai Nomura, Masahiko Nišimura, Hidetoši Nišidžima, Morio Kazama, Mirai Šida, Šinobu Ótake, Keiko Takešita (více)Obsahy(2)
Již odmala je Džiró fascinovaný létáním a sní o tom, že jednou bude navrhovat překrásné létající stroje po vzoru svého idolu, italského designéra Caproniho. Ačkoli mu krátkozrakost nedovoluje stát se pilotem, vyroste v jednoho z celosvětově nejlepších návrhářů letadel. Bohužel se ale jeho životní příběh odvíjí v průběhu japonského imperialismu a válečných expanzí, což nadaného mistra staví před dilema, zda své nadání rozvíjet, když ví, že jeho výtvory budou sloužit jiným než jím zamýšleným zájmům. Hajao Mijazaki dal plný průchod svému obdivu k létání a vytvořil jedno ze svých nejambicióznějších a nejosobnějších děl. (Aerofilms)
(více)Videa (2)
Recenze (108)
Film o inženýrovi, který chtěl dělat jen pěkná letadla, bohužel okolnosti světových dějin mu to nedovolily a tak musel navrhnout krásné avšak vražedné letadlo pro japonskou armádu. Co jiného měl dělat aby si onen sen splnil ? Určitě mohl říct ne, ale neřekl a tím vlastně posunul vývoj letadel o něco dopředu, byť za příliš vysokou cenu. Líbí se mi jak je Jiro záměrně v roli snílka a né nějakého krvelačného vraha, který vymýšlí co nejefektivnější zbraň, protože sny a představy jsou podle mého ta hnací síla, která pohaní soukolí naší technické tvořivosti. ()
Velmi zajímavě zpracované proplétání jednoho tvořivého života s pádem Japonska do války. Viděl jsem z produkce Ghibli skoro všechno, musím uznat, že Kaze tachinu je v jejich nejlepší tradici realistického zobrazení cesty za snem. Z komentářů jiných jsem čekal něco velmi podobného Porcovi, ale sám nejvíc společného nacházím s Tonari no Totoro, mým nejoblíbenějším filmem. Pojetí reality na pomezí snu, romantizovaná, "čistá" realita staršího, relativně chudého a prostého Japonska... K ději samotnému. Jiro měl pět dětí :). Předvedení člověka, který stál za nejničivější japonskou zbraní a nejvyráběnější stíhačkou všech dob, jako anděla v lidské podobě a velkého dítěte, je přes jeho celkem dobrou povahu přeci jen trochu na hraně únosnosti. Spousta postav je pochopitelně příliš černobílá, nicméně, pokud má být onen německý "turista", jak se domnívám, Sorge, je to geniální (je uváděn jako Castorp dle Mannova Kouzelného vrchu, ale stejně...). ()
Fajn, ale to je tak celé. Od posledného Miyazakiho filmu by som čakal skôr WOW! Nestalo sa a vo Wind Rises opúšťa od svojej fantasy tvorby a sústredí sa na mierne prikrášlený životopis konštruktéra lietadiel. A ono to je presne také zábavné ako to aj znie. Pre milovníkov lietadiel asi pútavý animák, pre ostatných skôr len trocha rozťahaná, trocha sentimentálna story. Miyazaki vyslovene zlý film natočiť nemôže (nemohol), takže sa v podstate dôstojne rozlúčil, ale dojem vo mne tento krát nezanechal vôbec žiaden. Dopozerané čisto len „z povinnosti“, ale o nejakej zábave tento krát nemôže byť veľmi reč. ()
Když vezmu v zřetel fakt, že jsem tento film honil po síti půl roku, tak jsem nepatrně konsternován! Není to žádná amerikánská sračka, kde roztomilý dráčci spelují I LOVE YOU, princezny se mění v žáby či podkovy a mladíci ze zplodiny á la Hloupý Honza dostávají tři osminy království a princeznu dle svého k výběru k tomu! Mijazaki z vysoka kálí na tržby - prezentuje nám syrové drama z předválečného Japonska, jež je plné zesnulých a hlavně nekončí idylicky! Kéž se jednou národ český obratí k podobné tvorbě a ne k tomu zasranému ptákovi z RIA, jež je tak nezajímavý a přesto v kurzu (jako tatarák či S-U-Š-C-H-Y)! 81% Celosvětový výdělek k 28. 6. 2014: $134,965,832, což je 4,49 násobek budgetu ()
Miyazakiho nejdospělejší a nejrealističtější film který je zároveň dechberoucím mástrpísem. Animace je naprosto bezkonkurenční a koukat na davové scény kde každá postavička žije svým vlastním životem nebo sledovat hustý kouř z motorů ve víru vrtulí to je prostě mazec. Příběh obyčejného člověka ve víru svých snů a událostí doby je lidský, civilní, vtipný i napínavý a dokáže dojmout přestože netlačí na pilu a snaží se vyhnout osvědčeným melodramatickým fintičkám na slzyčky. Jeden až nevěřícně kroutí hlavou jak snadno Miyazaki dokáže přetavit na první pohled nezáživné téma v chytlavou podívanou která s přehledem drží pozornost až do konce. Jestli jde opravdu o mistrovu rozlučku, tak je to rozlučka ve velkém stylu, přesto stále plná pokory, skromnosti a důstojnosti. ()
Galerie (39)
Photo © Nibariki - GNDHDDTK
Zajímavosti (10)
- Ve filmu je ztvárněna letadlová loď „Hóšó“, která byla první „dospělá“ japonská letadlová loď a jako jedna ze čtyř přežila druhou světovou válku. (VYFUN)
- Po premiéře filmu Mijazaki řekl, že poprvé během projekce svého filmu brečel. (Hal_Moore)
- Na viaceré zvukové efekty bol využitý iba ľudský hlas. Ako napríklad pri reve motora alebo zvuku zemetrasenia. (chesterko)
Reklama