Režie:
Brian G. HuttonHudba:
John CameronHrají:
Elizabeth Taylor, Laurence Harvey, Billie Whitelaw, Linda Hayden, Robert Lang, Pauline Jameson, Bill Dean, Tony BrittonObsahy(1)
Ellen (Elizabeth Taylor) je bohatá vdova zotavující se z nervového kolapsu. Jednoho dne, když se dívala z okna svého domu, se stala svědkem vraždy. Uvěří jí však někdo? (Caminzind)
Recenze (16)
Reziser Brian G. Hutton /Where Eagles Dare/ natocil vskutku posobivy film, kde vsetku pozornost na seba strhava skvela Elizabeth Taylor /Cat on a Hot Tin Roof, Who´s afraid of Virginia Woolf/ v roli pani Ellen. Ellen sa nechtiac stane svedkom vrazdy. Tym padom sa tempo filmu zacne rozbiehat, a vlastne aj samotny film. Pani Ellen naraza na nepochopenie okolia a nikto jej neveri. To ma fascinovalo a fascinuje, lebo toto hodne suvisi s realitou. Pani Taylor bola herecky megatalent, takze aj divak chtivy hereckych vykonov si pride na svoje. Vyborna filmarina, tento britsky filmecek. 89 % ()
Asi by stálo zato zde zmínit, ře film režíroval Brian G. Hutton, neboť je to hlavně jeho zásluha, že upoutá pozornost od počátečních titulků až po závěrečné zcela nečekané vyústění. Horor z rodu inteligentních, v němž vás neděsí nečekaná vybafnutí ani louže tepenné krve, ale celou dobu trvající atmosféra nejasné hrozby, o které víte, že přijde, ale zaboha nemůžete přijít na to, odkud. A když to pak nakonec přijde, nezbývá než smeknout, jak je to pěkně vymyšlené a uhěntené. ()
Film má dobré spracovanie, dobrú atmosféru, ale hrá sa na niečo viac, ako v skutočnosti je. V prvom rade film pripomína Hitchcockove Okno do dvora. V druhom rade to nie je horor, aj keď snaží o hororovú atmosféru, ale typický mysteriózne podkutý triler. A v treťom rade sa na diváka kuje taký menší podraz, pre niekoho možno aj väčší. Že je v závere zvrat o 180° je v poriadku, ale spätne musia všetky dejové a logické udalosti sedieť. A tu je problém. Pretože keď si odmyslím tú hyperhysterickú vrieskajúcu hlavnú postavu, pri záchvatoch ktorej som sa divil, že jej ešte nikto nedal po papuli aspoň dva-tri-krát, a ktorá mi liezla od začiatku na nervy, tak tu máme jej sny, ktoré vypočítavá hlavná postava zjavne nehrala. Tým pádom to celé akosi nesedí a divák zvrat iba ťažko prekusáva. Taylorová, ktorá mala v dobe natáčania svoje najlepšie roky už za sebou (v 41 rokoch trochu skoro, ale čo už), síce svoju postavu zvláda, aj keď sa mi zdá, ako by hrala viacmenej stále to isté, stále to, v čom sa cíti ona dobre. Príbeh však vonkoncom nenudí, drží si napätie, aj preto silnejšie 3 hviezdy. ()
Ellen Wheelerová zažíva možno skutočnú nočnú moru. V stave, v akom sa momentálne nachádza, vypovedá o jej duševnom ochorení. Snaží sa presvedčiť políciu, že videla mŕtvolu v dome, naproti v susedstve. Ako veľký fanúšik britskej hrôzy a sedemdesiatych rokov, som s očakávaním šiel do tohto filmu. Bohužiaľ Nespavosť trpí príliš veľkou jednoduchosťou. Príbeh je pojatý veľmi priamočiaro, atmosféra spočiatku sa dobre dopĺňa a chvíľkové napätie je prerušené režisérovou neschopnosťou. V 70-tych rokov sme mohli takých klenotou vidieť veľa. PS: Film sme mali možnosť vidieť na českej, televíznej stanici Čt 1... ()
Tak nejsem z toho úplně odvařenej, ale svoje kvality bezesporu má. Nespavost je slušnym hororovym thrillerem, jenž námětem nutně připomene klasického Hitchcocka: žena je svědkem vraždy v okně protějšího opuštěného domu, nikdo jí však nevěří, jelikož policie nenašla jediný důkaz. Vyvstává tedy otázka, jestli se tahle bohatá dáma nezbláznila. Zakopaný pes se samozřejmě schovává jinde, a určitě tentokrát nebude vrahem zahradník. Po většinu času je snímek hlavně obsáhlou konverzačkou, v níž je každý podezřelý, jen občas je paranoidní atmosféra uvnitř domu přerušena výkřikem předčasně zestárlé Elizabeth Taylor, která v závěru grandiózně nakopává tempo. ()
Galerie (17)
Photo © AVCO Embassy Pictures
Reklama