Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Děj slovenského filmu se odehrává v zapadlé vesnici a líčí život činorodé matky a její dospívající dcery poznamenaný trpkými zkušenostmi s mužskou bezohledností. Zápletka vzdáleně připomíná Feničův debut Džusový román: sedmnáctiletá Pavla (v podání Veroniky Jeníkové) - pocházející z dávné nemanželské známosti - otěhotní s nezodpovědným vojákem z Čech, který se musí ženit s jinou dívkou... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (97)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Snad více než kdo jiný složil „na stříbrném plátně“ poctu řeči Štefan Uher ve svém pozdním filmu. Nekompromisně, bděle, čiře. Ostatně jinak by ji nikterak neoslavil, ale jen zesměšnil, jak je patrno z mnoha normalizačních filmů a seriálů zasazených do moravského, resp. slováckého prostředí. Bez studu doznávám, že mi právě tyhle skanzeny folklorismu byly protivné vždycky, a to již jako dítěti. Jen slyšet, jak se ten dialekt teatrálně kolem těch krojovaných figur(in) rozléhá, mě znechucovalo natolik, že jsem často nedokázal „v jejich společnosti“ vydržet: dnes bych řekl, že ty postavy nemluvily, ale naopak – tu řeč zaživa požíraly. Jinak je tomu v této „východniarské“ komedii. V ní se všechno děje právě v řeči, která tak spontánně tryská z těch vidomých i zaslepených bytostí, vesměs dětských lidí (řečeno s Hessem), z jejich potřeb, tuh i úzkostí a strachů, vede jejich kroky a spoluutváří jejich osudy. Divákovi (a posluchači) je, jako by před ním vyrůstalo cosi prvotního, k čemu dosud nebyly sepsány slovníky a vypočteny gramatiky. A nevypočitatelní jsou i účastníci té polyfonní exploze, která se rozléhá nedohledným obloukem prolínajících se životních příběhů, jež svorně vypovídají o ženském údělu ve zdivadelněné společnosti. Jak to jde dohromady – divoká mluva a lidé davu (zde zastoupeného populární kulturou a komunálními institucemi – a zvláště sekularizovanými vdavkami)? Stýkají se právě v onom dětinství, v tom bezbranném přesvědčení o právu na štěstí, jemuž se ale vše vzpírá, což ironicky ilustrují bezpočetné trpce humorné drobnosti rozeseté jako ztvrdlé chlebové drobky na loži, bránící spánku. Nelze tak sledovat jejich počínání bez soucitu. Opakovaně se mýlí, umanutě se ztrapňují, opečovávají to postrádané – a nestárnou… ()

mardun 

všechny recenze uživatele

Moje Babicka byla z Kosic a tak doma mluvila vychodnarsky , takze tento dialekt ovladam a je kouzelny. Pripoustim ze pro nekoho to musi byt opravdu tvrdy orisek. Libi se mi ze se ve filmu timto dialektem mluvi, ma to neco do sebe. Milka Zimkova je ve filmu skvela a nedokazu si v te roli predstavit nekoho jineho. Osobne si myslim ze je to jeji zivotni role. Film ma tempo a nechybi tu velice silne emoce. Je to moje srdcovka. Volne pokracovani uz tak dobre neni. ()

Reklama

bari68 

všechny recenze uživatele

Nikdy nemaj ešte pred zhliadnutím filmu predsudky! Toto si budem teraz asi častejšie opakovať, bo v tomto prípade sa mi to skoro vymstilo. Zaujímavý a netradičný východniarsky humor ma pobavil. No, a čo sa týka samotného artu a dramatickej zložky, tú až toľko neriešim. Prečo tiež, keď vládne spokojnosť? ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Slovenské filmy nie sú moja šálka čaju ale Ty vole! TY VOLE!TY VOLEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!! To čo malo byť? Až na pár (rovná sa 2) výborných momentov pre mňa úplne neznesiteľné Už dlho som takto pri filme netrpel. Jediný dojem čo mám tesne po dopozeraní je, že sa musím poospravedlňovať všetkým kamarátom z východu, že som ich počas celej doby sledovania nenávidel.Tá 1* nie je hodnotenie ale gesto. ()

javlapippi 

všechny recenze uživatele

Aká matka, taká Katka. Z neznámych príčin som z tohto filmu videl len zlomky a až skoro 40 rokov po jeho vzniku som si ho pozrel komplet a nebol som vôbec sklamaný. Dobrý scenár, dobre zahrané, vynikajúco zakonzervovaná doba a dedinská nátura. Len slovenčina niektorých nepredabovaných českých hercov ťahá za uši. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (16)

  • Keďže režisér Uher a Zimková (Johana) mali o filme odlišné predstavy, sem-tam dochádzalo k sváru. Pohádali sa, dverami trieskali, lebo každý si stál za svojím. Zimková takto presadila aj pamätnú milostnú scénu pri studni pod orechom slovami: "Dopraj tej žene trochu lásky, nemôže byť stále len s kravami a, ak to nebude dobré, v najhoršom sa to vystrihne." Ale pred kamerou a zo štábu o tom nikto nevedel. Doteraz mnohí spomínajú, v akej pohode sa film nakrúcal. (Raccoon.city)
  • Autobusová zastávka, kam Pavlínka (Veronika Jeníková) beží na autobus, bola filmármi vytvorená iba pre potreby natáčania. (Raccoon.city)
  • Spočiatku sa písaniu scenáru k filmu Emília Zimková bránila, ale nakoniec ju presvedčil Peter Jaroš, ktorý bol vtedy na Kolibe vedúcim dramaturgickej skupiny. Ako prvú scénu natáčali svadbu Paulínky (Veronika Jeníková). (Raccoon.city)

Reklama

Reklama