Režie:
Danny BoyleVidea (2)
Recenze (67)
Na můj vkus se hrozně táhl začátek, ale to je tak vše co bych tomu mohl vytknout. Frankenstein byl můj první přímý přenos z divadla do kina a bylo to.... famózní. Zpracování je velkolepý a úchvatný, plus skvělá hudba od Underworld. Nicméně tohle všechno bledne při srovnání s hereckými výkony hlavních herců. Boyle z obou (a hlavně z Cumberbatcha) vymáčkl naprosto všechno co v nich je a snad i to co v nich není. Nevím jak bych to popsal, tohle se prostě musí vidět abyste to pochopili. 98%!!! ()
Frankenstein je moja obľúbená kniha a asi práve preto som veľmi kritický voči všetkým filmom o ňom a jeho monštre. Táto verzia by mi asi ale nesedela aj keby som ju nečítal vôbec. Videl som verziu kde bol Cumberbatch monštrum, i keď si osobne nemyslím, že by vyzeral v tej druhej verzii pôsobil sympatickejšie... ()
Aj častejšie by som chodila do kina na záznamy zahraničných divadelných hier. Frankie mal úžasné svetlá a hudbu, bolo dobre počuť, že je to Underworld, v spojení s Boylom ale nejde o veľké prekvapenie. Videla som verziu s Millerom ako monštrom, ktoré poskytuje viac hereckého priestoru na prejav ako Frankie, teším sa, že Nostalgia plánuje aj verziu s monštrom Benom. Knihu som čítala niekedy na strednej, adaptácia bola podľa mňa výborne urobená a skvele zahraná. A najmä poskytla ten pocit, že skutočným monštrom nie je monštrum ale človek neschopný citu. Bla bla, patetické, ale o to pri vykreslení vzťahu medzi Frankiem a jeho monštrom podľa mňa ide. (Nostalgia - IFFBA - 9.11.2013) Tak sa mi podarilo vidieť aj verziu s monštróznym Benedictom a som spokojná. (Nostalgia - 18.1.2014) ()
Poprvé mi vůbec nevadila Boylova povrchnost. Ta inscenace je obdivuhodně konzervativní a až na pár "boylovských" úletů (lokomotiva, ptáčci) přináší jen technicky precizní a herecky zcela virtuózní kreace s několika bezmála geniálními momenty, v nichž Boyle dokázal minimem prostředků vyjádřit věci grandiózní, které hýbou vědou i uměním po staletí. Bez nadsázky, že si na nejlepšího Boyla budu muset zajít do kina a že půjde o přímý přenos divadla, to bych fakt neřekl, ale poprvé jsem z díla tohoto rozmařilého efektáře odcházel s čertovským knedlíkem v krku. Apropos, Benedict Cumberbatch je bůh... je to definitivní. ()
Boyle miluje Frankensteinovu nevěstu snad ještě více než předlohu, ale navzdory monstrózně rozmáchlé výpravě, efektům i (dílčím) výtečným nápadům se z jejího stínu nedostal. Jen tak „hollywoodsky“ klouže po povrchu. Důvodem proč po celou stopáž při tom klouzání ani jednou neuklouzne jsou výkony ústředního dua (viděna alternace s Cumberbatchem jako monstrem a Millerem jako Frankensteinem). A byť jim ani jednomu není absolutně co vytknout; což se nedá říci o mnoha vedlejších rolích v čele s ochotnickým Jamajčanem v roli otce; tak pocitově "správnější" mi přijde obsazení v opačném gardu. Boyle neobjevil Ameriku ani nezměnil divadlo, jen dobře zinscenoval dobrou hru a potvrdil, že Cumberbatch, Miller a Underworld jsou geniální, zatímco on ne. ()
Galerie (11)
Zajímavosti (4)
- Hry se od sebe sice neliší scénářem, ale v závislosti na tom, zda monstrum/Frankensteina zrovna hraje Benedict Cumberbatch či Jonny Lee Miller se lehce mění prostředí i pojetí charakterů. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
- Danny Boyle si s myšlenkou na zadaptování Frankensteina na divadelních prknech pohrával již před 15 lety. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
Reklama