Reklama

Reklama

Amadeus

  • USA Amadeus (více)
Trailer 1
Drama / Životopisný / Hudební
USA, 1984, 160 min (Director's Cut: 180 min, Alternativní 173 min)

Režie:

Miloš Forman

Scénář:

Peter Shaffer (divadelní hra), Peter Shaffer (původní scénář)

Hudba:

Wolfgang Amadeus Mozart (nepůvodní), Antonio Salieri (nepůvodní)

Hrají:

F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 177)

Mahalik 

všechny recenze uživatele

.....a to byl, milí studenti, Bedřich Smetana. Teď vám pro porovnání pustím Mozarta a chci slyšet váš názor! Hodina dějepisu, polovina prosince roku minulého. Studenti mají hlavu opřenou o všechno možný, koukají jak venku sněží, spí. Naše generace. Prý generace bezbožných antitalentů na vážnou hudbu. Generace bez hudebního sluchu. Ani já nejsem vyjímkou. Neřadím se mezi ty, kteří gramofonové desky s vážnou hudbou používají jako podložku pod květináč, ale ani tomu nějak výrazně neholduju. Amadeus mě donutil holdovat. Donutil mě poslouchat. A to je setsakra těžký, zvlášť když uvážím, že já jsem byl jeden z prvních, kteří měli při poslechu hlavu v dlaních. Tohle je momentálně největší poklona, kterou mohu Formanovi udělit. Poklona, kterou nedávám každému. On si jí, myslím, rozhodně zaslouží....... 95% ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $18miliónovTržby USA $51,973,029Tržby Celosvetovo $64,100,000Tom Hulce a F. Murray Abraham a ich herecký koncert, hlavne asi posledná hodinka je bravúrna, všetko naokolo sa vtedy stupňuje do silnej melancholickej kompozície. Tak trošku rozvláčne pôsobí hlavne prvá hodinka, videl som rozšírenú verziu, možno kino verzia by lepšie sadla. V každom prípade ide o ďalší veľkolepý snímok od Formana. /80%/ ()

Reklama

Eddard 

všechny recenze uživatele

Krásný film o velké otázce, kterou se trápí většina z nás... "proč nemám, to co on(a)?" Na koho svést to, že jsme méně schopní, pilní, silní, krásní, chytří či talentovaní, než někdo jiný... Kdo o tom rozhoduje, kdo určí, že se naše já probudí zrovna v tomhle těle, které nemá umělecké vlohy a přitom prahne po tom, stát se malířem, spisovatelem... Jistý skladatel A. Salieri patřil k nejvýznamnějším komponistům konce 18. století a patřila mu sláva a uznání Vídeňské smetánky. Miloval hudbu a toužil skládat jen tu nejkrásnější, hodnou Boha, kterého miloval. A ten Bůh za ním do Vídně poslal mladého Mozarta. Neotesaný, arogantní mladík, s neuvěřitelným nadáním a geniálním talentem, proti kterému byl Salieri naprostý břídil a podprůměrný brnkal. A Salieri si tedy pokládá naši známou otázku: "Proč dostalo tohle nemravné monstrum to, po čem já jsem skromně toužil. Proč jsi udělal géniem jeho a mě dal jen schopnost poznat velikost jeho umění?" Vskutku, při tom pomyšlení mrazí. Mimochodem, Amadeus prý znamená "vyvolený Bohem" Pozoruhodné herecké výkony, úchvatná Mozartova hudba a veliký příběh o střetu průměrnosti s genialitou. Mimochodem, osobně doporučuji kratší, staší verzi, režisérský sestřih už je na můj vkus zbytečně roztahaný a dlouhý. 90% ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Marná sláva, jako Mozartova biografie by po faktické stránce Amadeus propadl, ale Formanovi šlo o něco zcela jiného nežli o historickými fakty podložený snímek ze života génia. Jeho Amadeus je strhujícím příběhem konfliktu výjimečnosti a průměrnosti, dokonalou typologií takového střetu, který bohužel probíhá vždy podobně nehledě na dobu a místo. Výkon Toma Hulceho řadím k největším hereckým vystoupením, která se před mýma očima kdy odehrála, ale herectví obecně funguje v Amadeovi jako v málokterém filmu. Obrovskou poklonu zaslouží Forman za dokonalé propojení hudby a děje, scény s dirigujícím Amadeem jsou skvostné, a to už vůbec nemluvím o "Requiem", které Mozart v horečkách diktuje nechápajícímu Salierimu (Confutatis Maledictis... ta scéna mě vždycky uvrhne v samu hlubinu emocí!). To je moment, který naplňuje význam slova "drama". Nová režisérská verze možná trochu ubírá filmu na tempu, ale rozhodně přinejmenším postava Constance si více prostoru zasloužila. Miloš Forman – geniální komponista formy a obsahu! ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Miloš Forman přijel do Ameriky a všem rádoby režisérům ukázal, jak má vypadat správné biografické drama, bez výraznějších tváří, za to s výraznými hereckými výkony, skvělou výpravou (v CZ se dá natočit prakticky cokoli) a nenapodobitelnou atmosférou. Nejde o jeho nejlepší film, ale i tak se jedná o velice nadprůměrné a právem neopovrhované dílo, které si plné hodnocení zaslouží. Celým snímkem diváka doprovází Mozartova hudba a je dobře, že k filmu nebyl složen klasický soundtrack. Tom Hulce se svým nenapodobitelným smíchem zahrál Amadea osobitým způsobem a opravdu jsem mu roli famózního skladatele věřil. F. Murray Abraham ve své životní roli a nespočet českých cameo :) Jsem velice zvědav na Harrisovo Copying Beethoven, jestli se alespoň zdaleka přiblíží kvalitám Amadea. ()

Galerie (79)

Zajímavosti (117)

  • Záběry z koncertů ze Stavovského divadla byly natáčeny bez elektrických světel – nejen kvůli atmosféře a historické přesnosti, ale i proto, že historická budova divadla nedisponovala vysokonapěťovou elektrickou sítí pro energeticky náročná filmová světla a vedení divadla ji nedovolilo instalovat z obav, že by při tom mohlo dojít k poškození. Velké množství svíček ale vyžadovalo přítomnost vyššího počtu hasičů v záloze – tak vysokého, že by byly téměř nemožné je všechny při natáčení skrýt. Jako řešení jim byly dány historické kostýmy a hasiči si spolu s ostatními diváky zahráli komparz. (kriplozoik)

Související novinky

Skvostný obraz T. Pištěka v Galerii KODL

Skvostný obraz T. Pištěka v Galerii KODL

16.11.2020

Mistrovské plátno „Adieu Guy Moll“ legendárního Theodora Pištěka, kterým vzdává hold slavnému automobilovému závodníkovi, se bude dražit poslední listopadovou neděli. Obraz, kterému i sám autor… (více)

Miloš Forman 1932 - 2018

Miloš Forman 1932 - 2018

14.04.2018

Včera ve věku 86 let zemřel režisér, scenárista a pedagog Miloš Forman. Držitel dvou Oskarů, tří Zlatých glóbů a celé řady dalších mezinárodních cen vyrůstal jako sirotek u příbuzných v Náchodě. V… (více)

Startuje první ročník festivalu Na hlavu

Startuje první ročník festivalu Na hlavu

13.04.2017

V pražském kině Světozor se 20. - 23. dubna koná první ročník filmového festivalu Na hlavu. Nabídne netradiční spojení projekcí často velice známých filmů s přednáškami, jež filmy představí v novém… (více)

Reklama

Reklama