Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Miloš Forman si neváží svého diváka? Vždyť prvních 30 minut jsem se díval na jeho první (nebo druhý) film Konkurs! Jako odkaz nebo pojítko je to fajn, jen kdyby to netrvalo tak dlouho. Dívat se znovu (tentokrát na americké) zpěvačky mě tedy opravdu nebavilo. Vlastně tam celá tahle větev byla úplně zbytečná a do děje nezasáhla (na vykreslení atmosféry 60. let to asi nebylo úplně ideální prostředí). Do děje velmi prostého, nutno dodat. Dialogy a scény byly místy velmi poučné, někdy dokonce i vtipné, někdy zas dost nedotáhnuté. Dále škoda, že ta sympatická dívka nedostala více prostoru, její rodiče, kteří ho měli habaděj, bych snad raději hned zmasakroval. Střih zajímavý, konec nijaký....no a to je asi všechno... ()
Nevím koho napadlo k tomu filmu napsat anotaci "vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let". Vlídné to není ani za mák, naopak neskutečně zlomyslné. A o generaci 70. let a její pomatenost tam taky nejde. Pomatení jsou možná tak rodiče téhle generace. Každopádně jde o jeden z Formanových nejlepších filmů. ()
Tento film nepatří mezi oslavovaná Formanovo díla. Jeho první americký počin v lecčems připomíná jeho českou tvorbu. Konkursní scény plné neherců jsou pro Formana typické. V americkém hávu ale nepůsobí tolik humorně, přesto jsem se při filmu několikrát nasmál. Nezapomenutelná je instruktáž o jointu a vysvětlení fenoménu syslení. I když se nejedná o veledílo, rozhodně tento film potěší a pohladí. ()
Jsem unešen - po dlouhé době jsem se zamiloval do filmu...a úplně nejlepší je scéna s instruktáží kouření marihuany, plakal jsem smíchy a zároveň jsem byl u této scény dojmut - to prostě nemělo chybu - dvoumetrový zjev Schiavelli je naprosto dokonalý - opravdu nezapomenutelná scéna. Vynikající hudba - mě se líbí vše co je hippie... ()
Komerčne neúspešný Formanov debut v USA sa príliš nelíši čo sa týka sarkazmu a kritiky jeho českým filmom. Ako keby Forman žil celý život v Amerike, ale to je asi tým, že generačné rozdiely sú všade rovnaké, len v USA sa húlila tráva. Scéna s hromadným konzumovaním konope je rovnako vtipná ako balenie Menšíka a spol. v úvode Lások. V úvode sa ocitne mladá Kathy Bates čoby účastníčka speváckeho konkurzu. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
![Taking Off - Fotosky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/829/162829159_7b18c9.jpg)
Zajímavosti (28)
- Miloš Forman si přál, aby herci při natáčení scény s hraním svlékacího Pokeru nevěděli, kdy na ně přijde řada, a tak před první klapkou seřadil karty tak, jak potřeboval, ale herci sami hráli doopravdy. Protagonisté tak sami skutečně nevěděli, jaká karta přijde na řadu. (ČSFD)
- V den premiéry se režisér Miloš Forman probudil ve čtyři ráno a už nemohl usnout. V šest si šel koupit výtisk The New York Times a kupodivu v nich našel velmi slušnou recenzi, včetně své fotografie. Když později svým (z Československa dovezeným) autem mířil vstříc kinu, v rozrušení porušil dopravní předpisy a okamžitě se ocitl v rukou zákona. Když policista zaslechl jeho přízvuk a spatřil (ještě nepoameričtělou) poznávací značku, okamžitě Formana - který si zapomněl doma peněženku s doklady - předvedl na stanici. Do premiéry zbývala hodina a nezdálo se, že by tvůrce mohlo něco zachránit před celou předběžného zadržení... dokud nedostal spásný nápad a nezeptal se, zda někde nemají dnešní Timesy. Pohled na článek a fotku otočil skeptický až výsměšný přístup policie o sto osmdesát stupňů, protože v podezřelém imigrantovi najednou spatřili "pana Hollywooda". Propuštěný Forman a jeho producent Michael Hausman se pak úlevně bavili - dokud nezjistili, že na samotnou premiéru přišlo všehovšudy osm lidí. (NIRO)
Reklama