Režie:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
John Cusack, Dianne Wiest, Chazz Palminteri, Jennifer Tilly, Jim Broadbent, Mary-Louise Parker, Joe Viterelli, Jack Warden, Rob Reiner, Tony Sirico (více)Obsahy(2)
Gangsterská retrokomedie Výstřely na Broadwayi je v tvorbě Woodyho Allena určitou odbočkou. Známý americký komediograf se i zde zabývá newyorským intelektuálským prostředím (který tu reprezentují osoby spjaté s divadlem), ale konfrontuje ho s drsnou realitou gangsterského polosvěta. Navíc svůj příběh, na jehož scénáři nepracoval sám, ale s bývalým novinářem Douglasem McGrathem, zasadil do dvacátých let a sám v něm herecky nevystupuje. Mladý divadelní autor David Shayne (John Cusack jako Allenovo alter ego) se zoufale snaží prosadit se svojí novou hrou, na niž nemůže sehnat finance, a tak uzavře faustovskou smlouvu s mafiánem Nickem Valentim (Joe Viterelli), který je ochoten poskytnout potřebné prostředky za drobnou službu – jeho nová milenka, ukřičená sboristka Olive (Jennifer Tillyová), totiž touží po jevištní kariéře. Bouřlivě probíhající zkoušky nového kusu, jež bedlivě sleduje Olivin bodyguard Cheech (Chazz Palminteri), komplikuje především účast herecké primadony Helen Sinclairové (Dianne Wiestová), která neustále mění svůj text. Zabiják Cheech projeví nečekané dramatické nadání a začne Davidovi upravovat dialogy i děj podle životní reality, kterou sám zná. Navíc i jemu rychle dojde, že Olive na svoji roli v žádném případě nestačí, a rozhodne se pro radikální řešení. I přes lehkou, veseloherní notu se Allen několikrát dotkne vážnějších problémů, jako např. co je to vlastně umění (Jestli prostý člověk nerozumí tvému dílu, jsi génius!) nebo jak dalece lze ohnout umělcovo svědomí. (Česká televize)
(více)Recenze (99)
Pro mě odjakživa jeden z méně přitažlivých Allenů, takový těžkopádný konstrukt, počínaje zápletkou s tvořícím gangsterem (která kupodivu vyznívá geniálně, když ji někomu vyprávíte, ale ve filmu na mě působí jako jeden velký naschvál) a konče vedlejšími postavami sploštělými do jednorozměrných karikatur. Nic moc ke koukání výtvarně, žádná zvláštní atmosféra, žádná velká hloubka (témata tvůrčích pochybností a talentu/netalentu mě v této podobě moc neberou), zbývá jen ten syžet obalený povedenými fóry a mírné formalistické potěšení z hrátek se střetáváním bergmanovského žánru „film o dělání divadla“ a gangsterky. Příjemně pobaven ano, nikoli však unešen. ()
20. léta, New York. Mladý divadelník, aby prosadil uvedení své nové hry, musí kývnout na podmínku mecenáše-gangstera vzít do herecké party jeho netalentovanou přítelkyni, která má navíc za zadkem strážce s podobou Chazze Palminteriho ("Než jsem podpálil školu, tak mě naučili číst a psát."). Ačkoliv si Woody Allen vybral další téma, které jeho osobně zřejmě často trápí, a to výsledná podoba snímku, tlaky a dohady s producenty atp., tentokrát si mé srdce vůbec nezískal. Děj moc nikam neposouvá, gradace je mizerná, tempo nulové, za kamerou se s nápady zrovna dvakrát nepředřel a ani při psaní sarkastických dialogů neměl podle všeho moc dobrou náladu. Nejvíc pak iritující herci, kteří ač úmyslně, ale přesto nesnesitelně přehrávají!! Prostě jedno z mých nejhorších setkání s Mistrem.. ()
Je pro mě těžko uvěřitelné, že tenhle nudný a dětinský patos natočil někdo, kdo se může pyšnit svou nápaditostí a originalitou. Téměř po všech stránkách nic neříkající blábol, u kterého jsem měl velké potíže dokoukat ho do konce, nejen díky té nudě, ale hlavně díky Dianne Wiest a Tracey Ullman, protože dívat se na jejich naivní chování a poslouchat jejich příšerný hlas, k tomu bylo zapotřebí velká dávka trpělivosti, kterou jsem v sobě bohužel měl. Asi jsem slepý, ale já jsem tedy pod tou kupou nudy a dětinskosti žádný humor neviděl. 1* za Johna Cusacka. ()
Pro mě jeden z nejtěžkopádnějších Allenů. Retro samotné mi nestačí, když je to celé obalené v tuně dialogů. Jeden mluví přes druhého, a jakkoliv je Woodyho rukopis a jeho záliba v typických vtípcích (přerod zabijáka v dramatika, sexuální škatulata) postupně čitelnější, od Broadwaye jsem čekal mnohem víc. Na druhou stranu, mladičký John Cusack zahrál Woodyho part dost dobře, i když nebyl dost legrační. ()
Trošku jsem se bál, že budu tímto filmem zklamán, protože jsem zatím ještě neviděl od Woodyho žádný film, v němž by Woody Allen sám nehrál. Ale brzy jsem se přesvědčil o tom, že mé obavy nebyly na místě. Allen moc dobře věděl, proč se do tohoto snímku nedosadil. Prostě si tentokrát nenapsal žádnou roli pro sebe, nehodil by se sem. Ale tohle je veldejší. Tenhle film je naprosto skvělý. Sám mám sice raději jiné Allenovy filmy, ale nedivil bych se, kdyby právě tento někdo považoval za jeho nejlepší. A nejlepší na celém snímku je úžasně propletený děj a geniální dialogy, u kterých jsem měl často obavy, že smíchy puknu. 9/10 ()
Galerie (40)
Zajímavosti (3)
- Americký filmový institut AFI zařadil snímek mezi 10 nejlepších filmů o gangsterech. (Terva)
Reklama