Režie:
Robert RedfordScénář:
Lem DobbsKamera:
Adriano GoldmanHudba:
Cliff MartinezHrají:
Shia LaBeouf, Robert Redford, Susan Sarandon, Nick Nolte, Richard Jenkins, Julie Christie, Brit Marling, Sam Elliott, Brendan Gleeson, Terrence Howard (více)Obsahy(2)
Jim Grant je právníkem v poklidném městečku Albany. Po smrti manželky vychovává sám svou dvanáctiletou dceru Isabel. Když FBI zatkne Sharon Solarzovou, hledanou členku protiválečných radikálů, změní se náhle i Jimův život. Novinář Ben Shepard se začíná zajímat o případ Solarzové a díky svému kontaktu v FBI se dozví, že by měl kontaktovat kamaráda Solarzové a také Jimova bývalého klienta, Billa Cusimano. Cusimano je zklamaný, že Jim nechtěl Sharon obhajovat a svěří to Benovi, který zavětří, protože nechápe, proč by si Jim nechtěl vylepšit prestiž na takovém případu a cítí tento případ jako příležitost vyniknout a jeho nadřízený souhlasí, aby se tím zabýval. Okamžitě jede za Jimem a začne mu na toto téma klást nepříjemné otázky, ale Jim odpovídá jen vyhýbavě. Ben se vydá po stopě jako ohař. Zjišťuje, že Jim Grant před rokem 1979 neexistoval a jeho pravé jméno je Nick Sloan, který je již třicet let hledaný pro zastřelení pracovníka banky, kterou se svou tehdejší přítelkyní Mimi Lurieovou vyloupil. Benovi dochází, že Jim, Mimi i Sharon byli všichni členové protiválečné radikální organizace Weatherman a že Jim nechce Sharon obhajovat, protože by tato skutečnost vyšla najevo. Napíše o tom článek do novin a tím upozorní FBI na Jima. Ten to předpokládal a tak vzal svou dceru Isabel a odjeli z domova, aby se vyhnul zatčení. Ubytují se v newyorském hotelu, kde Jim spatří ve zprávách, že je celostátně hledaný. Kontaktuje svého bratra Daniela a požádá ho, aby vyzvedl Isabel a vzal ji k sobě. V obálce má veškeré dokumenty o poručnictví. Jimovi se podaří uniknout z hotelu, i když už je obklíčený FBI, která sleduje Daniela. Sharon odmítá hovořit s FBI, hodlá mluvit jen s Benem. Nelituje toho, co v minulosti dělala, tehdy cítila, že je to správné, ale dnes se sama chtěla vzdát kvůli svým dětem. Už dál nemohla snášet ten tlak, jen čekala, až budou děti dostatečně velké, aby to pochopily a zároveň ještě dost malé na to, aby se s nimi mohla setkat i po návratu z vězení. Při rozhovoru se zmíní, že Jim a Mimi nebyli jen kolegové v organizaci, ale také milenci. Ben zajde i za Danielem, aby ho vyzpovídal, ale Daniel je naštvaný, Ben se k němu vloudil pod záminkou, že mu chce něco sdělit a teď ho vyslýchá. Ben stále přemýšlí proč Jim, který rozhodně věděl, jak má zmizet, nevzal s sebou svou dceru. Podle něj to může znamenat jediné – vypadá to, že je nevinný a chce očistit své jméno a vrátit se. Ben je chytrý a dochází mu, že Jim hledá Mimi, která tehdy byla v bance s ním. I přes nesouhlas svého šéfa se pustí po Jimově stopě... (TV Prima)
(více)Recenze (237)
"Není možné zapírat, že film by potřeboval zkrátit některé Benovy scény, aby se z něj stalo efektivnější drama a vylepšit scénář tak, aby i jeho starší postavy žily víc v přítomnosti. Nickova cesta do starého života a zase zpět má i tak co říct o lidech, kteří chtěli změnit svět." více
"Pravidla mlčení jsou ze staré školy. Technicky, ale bohužel i myšlenkově. Redfordovi už to sice ve finále neběhá tak, jako před čtyřiceti lety, přesto je ale jeho nejnovější film po herecké a atmosférické stránce brilantní. Horší už je to s poněkud rozplizlým příběhem, který předvídatelně začne a…" více
"Na druhou stranu ta Redfordova režie se nijak nezměnila od devadesátých let, kdy režíroval např. Zaříkávače koní. Pravidla mlčení jdou ale ještě dál a nejvíce ze všeho připomínají kromě takového Uprchlíka i leckteré krimi thrillery s politickou zápletkou z let sedmdesátých. Jednak je to způsobeno…" více
"Pravidla mlčení jsou hrozně podobná českým filmům. Kvalitní herci, slušné technické aspekty, ucházející kamera a hudba, ale celé to zoufale nedrží pohromadě (i když je tvůrce přesvědčen, že stvořil mistrovské dílo s několika přesahy) a postavy nás nezajímají, protože se nechovají ani jako lidi ani…" více
"Ťažko povedať, či film Pravidlá mlčania je zahodená šanca alebo nie. Rozhodne je to však téma značne „opotrebovaná“, ktorá nepriniesla nový pohľad, presnejšie aktualizačný moment pre súčasnosť. Patrí len do radu mnohých už oveľa akčnejšie prepracovaných thrillerov a ocitne sa tak niekde vo výpočte…" více
"Zoufale nudný thriller přesvědčený o vlastní důležitosti. Opravdu mi není jasné, koho mimo Redfordem kojené intelektuály ze Sundance to může zajímat." více
"Film je natočen svižným tempem, ale neobsahuje drsné scény, střílení ani jiné formy násilí. Hudební i vizuální složka filmu je vyvážená. Je to filmová klasika bez zbytečných experimentů a počítačových triků. Tvůrci filmu nabízí zajímavý pohled na osoby, které si z mládí nesou trvalé „prokletí změny…" více
"Společně se stejnojmennou knižní předlohou od Neila Gordona se režisérovi do ruky dostalo téma, které celoživotní politický a environmentální aktivista Redford v podstatě nemohl odmítnout. Téma osobní, ale zároveň originálním, novým a unikátním způsobem pohlížející na svět. Téma, které by šlo…" více