Obsahy(1)
Skupina Moskvanů stráví nějaký čas v bývalém astrofyzikálním komplexu na Altaji, aby si do elitně přepychového života přinesla díky účinkům kosmického záření věčné mládí a štěstí. Nárůst životní energie sice zastaví jejich stárnutí, ale také (a především) každého z nich přinutí čelit vlastnímu nitru. Úvodní rozjařenost a rozšafný patriotismus vystřídá tragédie různých lidských povah a sociálně-politická analýza společnosti, v níž je míra dobra a zla procentuálně měřitelná „výkalodetektorem", který připomíná plavecké brýle.
Terč je třetí scenáristickou spoluprací Alexandra Zeldoviče s Vladimirem Sorokinem (Moskva, 2000, Proces, 2003), který doma i na Západě ikonicky reprezentuje současnou ruskou prózu. Zatímco ve filmu Moskva se na motivy Čechovových Tří sester vraceli do reálií ruské metropole 90. let, v Terči zobrazují její stav v blízké budoucnosti. Inspirují se Annou Kareninovou a podobně jako Tolstoj kombinují precizním a časově náročným způsobem osobní linii postav s celkovým obrazem společnosti. Film-román plyne víc než dvě a půl hodiny, casting mezinárodního hereckého obsazení trval rok a vznik celého díla si vyžádal čtyři roky. Znalci Sorokinovy tvorby (např. Fronta, 1983 či Den opričníka, 2006) tu najdou i jeho typické futurologické ukotvení, explicitní krutost, vize o osudu Ruska a další paralely. Široce rozvinutý je tu i prvek vlivu sousední čínské kultury, což už v úvodu vizuálně naznačují titulky v azbuce, které se rozbalují ze znaků připomínajících čínštinu. Panoramata hypermoderního megapole (divák neznalý Moskvy nedokáže rozeznat, které budovy byly do obrazu dodány současnými digitálními technologiemi) i vizuálně ušlechtilé prostředí „nesmrtelníků" v mnohém připomenou stalinské vize ideálního města 30. let 20. století (viz např. snímky Novaja Moskva/Nová Moskva, r. Alexandr Medvedkin, 1938, Prorva/Průrva, r. Ivan Dychovičnyj, 1992). Ideální budoucnost se tak mísí s ideální minulostí. Tato vizuální ideologie se přehoupne i do kruté parodie televizní show, která vládne masám, v níž se satiricky neřešitelně řeší právo jednotlivce na štěstí a sociální spravedlnost v rámci navrhovaného systému „ekologické demokracie".
Významově bohatou strukturu uvnitř sci-fi designu ukotvuje Zeldovič jako profesionální filmař psycholog nejen do žánrových klišé svého oblíbeného hollywoodského filmu 30. a 70. let, ale i do neoromantického snímání krajiny v její pozemsky metafyzické dualitě. Můžeme v ní znovu doputovat ke zdroji energie, anebo se od ní raději izolovat a na baletním pozadí těl zůstat před moskevským Velkým divadlem. Jak říká Zeldovičem citovaný spisovatel Michel Houellebecq: „Bůh není supermarket." I když na obrázcích vypadá přitažlivě.
(oficiální text distributora)
Hrají
Justine Waddell
Jihoafrická republika
Nejlepší filmy:
Tess z D'Urbervillů (1998) (TV film)
Manželky a dcery (1999) (seriál)
Žena v bílém (1997) (TV film)
Vitalij Kiščenko
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Kamennaja baška (2008)
Vyhoštění (2007)
Žila-byla odna baba (2011)
Danila Kozlovskij
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Pjatnica (2016)
Trenér (2018)
Legenda 17 (2013)
Maxim Suchanov
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Mama (1999)
Strana gluchich (1998)
Odin vdoch (2019)
Daniela Stojanovič
Jugoslávie
Nejlepší filmy:
Divoké pole (2008)
Kislota (2018)
Terč (2011)
Nina Loščinina
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Sluha Jeho Veličenstva (2007)
Terč (2011)
Atentát na Stalina (2009) (TV film)
Igor Zolotovickij
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Mama (1999)
Taxi-bljuz (1990)
Vymahač (2016)
Anton Chabarov
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Doktor Živago (2005) (seriál)
Terč (2011)
Jegor Koreškov
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Bez granic (2015)
Šviháci (2008)
Ješčjo odin god (2014)
Ruslan Jagudin
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Legenda 17 (2013)
Pop (2009)
Terč (2011)
Sergej Potapov
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Terč (2011)
Bez rozkazu (2004)
Sergej Lobyncev
Nejlepší filmy:
Terč (2011)
Vtorženije (2020)
Bavorák 2 (2006)
Igor Serebrjanyj
Sovětský svaz
Nejlepší filmy:
Nemáte ani zdání (1980)
Terč (2011)
Valerij Rudoj
Nejlepší filmy:
Terč (2011)