Režie:
Sebastián CorderoScénář:
Philip GelattKamera:
Enrique ChediakHudba:
Bear McCrearyHrají:
Michael Nyqvist, Sharlto Copley, Embeth Davidtz, Christian Camargo, Daniel Wu, Anamaria Marinca, Karolina Wydra, Isiah Whitlock Jr., Dan FoglerObsahy(1)
Europa. Čtvrtý měsíc planety Jupiter, o jehož povrchu, který pokrývá silná ledová krusta, toho lidská rasa mnoho neví. Sondy Pioneer, Voyager 1, 2 a Galileo přinesly pouze neurčité informace a fotografie zamrzlých plání. Vědci i spisovatelé vědeckofantastické literatury vznesli domněnky o možnosti života v obrovských oceánech, které se pod ledem nachází. Pravdu má odhalit až posádka s úkolem zjistit, zda-li jsme opravdu ve vesmíru sami. (3DD!3)
(více)Videa (3)
Recenze (580)
Jeden z najlepších snímkov vo vesmíre. Na "Europa Report" je poznať, už od prvých minút, že to nie je dielo úplného nováčika, ale rovnako tak je poznať, že bol zvolený trend súčasnosti - natáčanie s amatérskou kamerou na efekt. Nie je to jediná kamera, ktorá je použitá, ale napriek tomu je tu používaná. Na druhú stranu je to v kontraste s nadpozemskými zábermi z kamery na rakete, ktorá cestuje vesmírom. Zrazu to vôbec nevyzerá lacno, ale ste v rakete a vy sami ste súčasťou vesmírnej posádky, ktorá mieri hľadať vodu. "Europa Report" trochu, vlastne trochu viac, ťaží z toho, že klaustrofobické horory sú v dnešnej dobe celkom obľúbené. A prostredie vesmírnej lodi už je poriadne klaustrofobické od čias "Votrelca". Máme tu posádku, ktorá sa ocitá mimo planétu Zem a let samozrejme neprebieha podľa predpokladov. Čoskoro dochádza k tragickej udalosti a ďalšie problémy sú na obzore. Okamžite sťahujte !! ()
Uvěřitelné, napínavé až mrazivé sci-fi, které dělá žánru čest a znovu ve mě budí lačnost po vesmírném vědění. Cordero využívá konceptu kamerových záznamů chytře a citlivou dramaturgií využívá divákovy otázky pro dobro příběhu. Jako milovníka Clarka mě nadchla mise na Europu (dějiště nejedné Vesmírné Odyssey), kde se v oceánech pod ledem může vyskytovat život. Herecké obsazení je bez vady i když do paměti se vryje především šprýmař Sharlto Copley a neselhávající Michael Nyqvist. Vyhrocených scén je tady dost a pokud netušíte co se na vás chystá čeká vás jeden ze zážitků roku. - Zapoměl jsem kartáček na zuby. - Tak to se musíme vrátit na Zem. ()
Europa Report v sobě kombinuje vesmírný prostor a neznámo Apolla 18 a "Handy Cam" a atmosféru strachu z nepoznaného a neviděného Záhady Blair Witch. Velmi vydařený vesmírný "Found Footage", v němž se sice po celu dobu nesetkáme s žádným Vetřelcem, Predátorem ani Věcí, ale celková atmosféra, hudba a scénář vše bohatě vynahrazují. A na ty, kterým spíše poklidné tempo filmu s podstatným množstvím vědeckých rozhovorů a bádání bez jakéhokoliv agresivního či viditelného projevu mimozemského života nevadí, a ani náhodou je nenudí, čeká v závěru snímku pozoruhodný, skromný záběr, který zachycuje něco jako mimozemskou evoluci v přímém přenosu. Asi to není nejlepší způsob vyjádření, ale nic lepšího mě nenapadlo:) ()
Stanley Kubrick velice dobře věděl proč jeho Vesmírná odysea netrvá hodinu a půl, a proč nechá diváka utápět se v takřka nekonečných záběrech na líně se pohybující loď, i v dlouhých a zdánlivě banálních dialozích - alespoň trochu toho samého by Europa Report sama potřebovala. Dost možná by pak měla šanci na nesmrtelnost podobnou jako ona 2001, nebo minimálně aspoň jako Boyleovo Sunshine, ale hlavně by se pak rozhodně vymanila ze škatulky low-budget jednohubky na hranici sci-fi béčka. Takto se z té hranice nedostane úplně, ale opravdu jen kvůli skromnějším ambicím autorů, ne proto že by nebyla dost dobře natočená. Z daného příběhu, a při dané krátkosti, totiž doluje naprosté maximum. Celá recenze: https://www.facebook.com/notes/sci-film/europa-report-recenze/598643933486931 8/10 ()
Kinematografie má za sebou desítky, ba možná už stovky druhořadých hororů a formalistických exhibic ala "End of Watch", které koncept found footage (či obecně řečeno iluzi bezprostředního záznamu dění) zbavily jakékoli věrohodnosti. Kamera zdánlivě bezprostředně přítomná zobrazovanému dění byla degradována na pouhý prostředek povrchní vyšperkovanosti a efektního dávkování atrakcí. V takové situaci představuje "Europa Report" nečekané zjevení. Tvůrci opustili omezující a dramaticky v základu retardační koncept jedné kamery nepřetržitě sledující dění a předkládají divákům záznamy desítek kamer monitorujících výpravu vesmírné expedice, která míří k jednomu z měsíců Jupitera. Vyprávění je pojaté jako reportáž poskládaná ze záznamů kamer na lodi i skafandrech, propagačních videí před startem a komentářů ex post vyhodnocujících zobrazené události. Zásadní při tom je, že koncept reportáže umožňuje události předkládat nikoli chronologicky, ale s dramaturgicky je skládat s úmyslem dramatického efektu. Vyprávění tak bravurně pracuje s diváckými očekáváním a důmyslně dávkuje i zatajuje informace. Díky tomu všemu se iluze kamerových záznamů v "Europa Report" vrací zpět do své původní role nikoli formalistického, ale narativního prostředku (stejně jako podobně koncipovaný segment Gareta Evanse z "S-VHS"). Film tvářícc se podle prvního teaseru jako nákladnější "Apollo 18" se tak ve finále ukáže coby famózní sci-fi z ranku humanistických příběhů o křehkosti a malosti člověka přeneseného z rodné hroudy do uhrančivé i nebezpečné bezbřehosti vesmíru. ()
Reklama