Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Profesor Antonín Karas je příkladem mravného života pro celé městečko. Je proto zvolen čestným předsedou Spolku pro povznesení mravnosti. A to vše až do okamžiku, kdy se nezván a nečekán zjeví v plné kráse jeho prohřešek z mládí v podobě téměř dospělé nemanželské dcery Věry, zvané Káčátko… Bláznivá komedie Mravnost nade vše byla natočena za zvláštních okolností. Na konci roku 1936 společnost AB neměla už žádný vhodný scénář k realizaci, a hrozilo nebezpečí přerušení práce. Režisér Martin Frič a všestranně nadaný Hugo Haas spolu s Otakarem Vávrou během týdne vymysleli scénář na námět J. Erbenové, který se vysmíval měšťácké prudérnosti. Martin Frič v Lidových novinách humorně vzpomínal, jak se dělal „film na rybu“: barrandovští zaměstnanci si tak mohli o vánočních svátcích přilepšit. Za další týden se film natočil s řadou známých herců. Hugo Haas si s chutí zahrál hlavní roli, profesorovu ženu Světla Svozilová, jejich dceru Adina Mandlová a Káčátko Věra Ferbasová. (Česká televize)

(více)

Recenze (171)

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Zase jedna klasika. Musím říct, že z toho všeho, co jsem zatím viděla, se mi líbila skoro nejvíce. Možná nejvíce. Příjemní herci, kvalitní práce mistra Martina Friče, komedie to příjemná, vyprávěná s lehkostí i humorem, ne trapná, ale naopak velice vkusná. Jako ostatně spousta komedií té doby. Film, který se snad neokouká, je to velice milá podívaná! ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k okolnostem vzniku geniální, anžto vznikl přes vánoce jako improvizace jen proto, aby provoz barrandovského studia nebyl přerušen a jeho zaměstnanci měli v době vrcholící hospodářské krize zajištěn příjem. Během týdne Haas s Fričem napsali scénář a během dalšího týdne ho natočili. Výsledkem je nesmrtelná komedie, mimochodem na svou dobu poměrně odvážná svým otevřeným výsměchem dobové prudérnosti, falešné morálce a pokrytectví. Komedie spolehlivě bavící i po pětasedmdesáti letech a stovkách repríz a to především díky skvělému scénáři, který je nejen inteligentní, ale odsýpá téměř nebezpečnou rychlostí a bez jediného hluchého místa, které by nebylo vyplněno vtípkem, hláškou nebo vynikajícím Hugo Haasem, jemuž dokonale sekundují Věra Ferbasová, Světla Svozilová a v menších rolích také Adina Mandlová a Saša Rašilov. A pokud se nějaký okamžik bez Haase či vtípku najde, tak jen proto, aby se divák mohl nadechnout a vzápětí pokračovat v další zběsilé jízdě komplikacemi způsobenými rozvernou dcerou, která vtrhne do Karasova příkladně mravného života. ()

Reklama

IvonaK 

všechny recenze uživatele

Obsahově skvělá komedie. Moc se mi líbilo jak Haas přijal Ferbasovou jako nevlastní dceru do rodiny a jak políbil svou manželku Svozilovou. Nejvíc mě však pobavila ta scéna večer, kdy měli být všichni v posteli, ale vzhledem k tomu, že si každý přečetl ten vzkaz, tak se věci vyvinuly trošku jinak. :D Jedinéco považuji za trapné a zbytečné z celého filmu, je scéna kdy se Elijáš zamiluje do Mandlové. Když ji nemiloval od začátku a vůbec si ji nevšímal, tak by se asi v realitě z toho vzniklo těžko něco víc. Láska na první pohled se projeví hned a člověku by mělo správně záležet na tom, jak se ten druhý chová a né jak vypadá. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Při svém prvním seznámení s Hugem Hassem Ať žije nebožtík mě komediální výkon Hasse zaujal, ale film samotný mě z dnešního pohledu už zrovna dvakrát neoslovil. Druhé setkání po čase dopadlo v tomto ohledu o něco lépe. Hlavně začátek s puritiánsky přednášejícím Hassem, jeho vyčiněním dětem, že mají fantazii a nápadem udělat mu bistu vypadal velmi slibně a zábavně. To bylo skvěle. Pak když přišlo odhalení dávného profesorova hříchu z minulosti v podobě nemanželské dcery slibovalo to další zábavu, navíc, když se dcera přistěhovala jako vychovatelka rovnou k němu domu. A přineslo to spíše jen takový neurážející pamětnický průměr, kdy některá místa již zestárly, některá se povedly, ale některá  hluchá místa (i třeba jen s hudbou bez dailogů) přece jen vzhledem k úvodu trochu zamrzí.. Adina Mandlová se mi navíc do role zakřiknuté dívenky moc nehodila a Věra Ferbasová tak nějak neinteligentně předváděla to co, později inteligentně předváděla Nataša Gollová (jak trefně poznamenala jedna dobová kritika.) Z herců tedy opět hodně ční samotný Hass, který se mi opět hodně líbil a roli pokryteckého profesora si skvěle užil. Ale ještě alespoň Václav Rašilov jako rozesmatý doktor nebyl špatný.Určitě překvapí na tu dobu docela ustěpačné a odvažné myšlenky, které vyvrcholí v závěrečném profesorově monologu, o tom co je doopravdy mravé, který mě zaujal a dobře to zakončil. To se mi opět hodně líbilo- Leč i tady cítím, že i přes skvělého Hasse Fričovo nejlepší období příšlo až s Novým a Gollovou. Mravnost relativně příjemně pamětnicky potěšila, neurazila a u toho bych zůstal v podobě smířlivých tří hvězdiček, plus se speciální pochvalou za závěrečný monolog. ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Humorná svižná pamětnická komedie se skvělou ústřední dvojicí Haas – Ferbasová, kterou doplňuje v atypické roli ošklivky Adina Mandlová. I když nám s přihlédnutím k dnešní morálce mohou připadat tehdejší prohřešky malicherné, bylo jejich zesměšnění ve své době počinem záslužným. Boj pokryteckých mravokárců a falešných zastánců dobrých mravů s moderními volnějšími společenskými normami, vede k řadě nedorozumění a komických situací k potěše filmových diváků. Krásně to vyjadřuje dialog dvojice Boháč - Ferbasová : „Prosím vás, proč jsou zahaleny ty obrazy?“…. „Aby bylo vidět, že je to počestná rodina.“….Tak proč je prostě nedají do sklepa?“ ....“ To by zas nebylo vidět, že je počestná.“ ()

Galerie (17)

Zajímavosti (10)

  • V přednáškové místnosti na začátku filmu je možno spatřit bystu ze sousoší "Hermes s malým Dionýsem" (Muzeum Olympie), táž je ještě použita v ateliéru sochaře Konráda. (Jezinka)
  • Karolína Karasová (Světla Svozilová) se zmíní, že ji její manžel naposledy políbil na její svátek a to 15. března. Karolína má však svátek 14. července. (KM Phoenix)

Reklama

Reklama