Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Skupina Elán už dlhé roky zotrváva na výslní domácej hudobnej scény, čo koniec-koncov permanentne potvrdzujú aj výsledky ankety Slávik. Podľa námetu Borisa Filana nakrútil režisér Dušan Rapoš v roku 1989 film, ktorý čerpá motívy práve z hudobného zákulisia hudobnej skupiny. Hrdinov filmu hudobníkov skupiny predstavujú Elánisti Jozef Ráž a Jano Baláž. Hudobný film zobrazuje príbeh o skupine Rabaka, ktorá sa po svojom rozpade rozhodne, že sa opäť vráti na koncertné pódiá. S mladým textárom a scenáristom Petrom (Attila Berencsi) sa pokúšajú získať nielen technické vybavenie kapely, ale najmä zostaviť nový koncertný program pod názvom Návrat malého princa. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (77)

haffen 

všechny recenze uživatele

Bol som na tom v kine ešte za čias, kedy v každej väčšej dedine bolo kino. Vtedy ako 9 ročný fagan som ten film a ten album žral. Bez mihnutia oka by to bolo za 5. Dnes ale už sa tá detská naivnosť vytratila a zrovna tak aj ohúrenie normalizačnou hudbou, tomu dávam 2*. Dnes asi nikoho nenadchne to, ako Elán plánovali svoj prvý väčší koncert. ()

djmango 

všechny recenze uživatele

Veľmi ťažko hodnotiteľné. Hudba jasných 5, dej, a ak trošku preženiem, "herecké výkony" sa rovnajú čistej nule. Najlepšie kúsky : Mucha I -nezamieňať s touto :-) Moucha (1986), Van Gogh a Labute. Aj napriek tomu si filmík vždy veľmi rád pozriem, dnes už s určitou dávkou nostalgie. Suma sumárum za 3, čiže ani ryba ani rak... ()

Reklama

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

Řekněme, že je to lepší než Fontána pre Zuzanu 2, ale ta mě zase baví a fascinuje jako jev svojí dobovostí a přetláskaností...Rabaka je prostě a jednoduše břečka...sice se nerozbíhá do tak velkých žánrových šířek ( jestli ve Fontáně nejsou zastoupeny všechny existující žánr, tak alespoň jejich velká část..), ale dramaturgicky je i tak dost neucelená...působí jako slepenec scén bez systematičtějšího ukotvení a dramatické a narativní výstavby...potenciálně zajímavý vhled do zákulisí dobového hudebního průmyslu se nepovedlo nějak důsledněji vytěžit...co jakž takž funguje, je sledování skupinového hrdiny ( kapely) a jeho osudů........muzikanti v čele s Rážem hrají překvapivě obstojně a přirozeně...celé to asi mělo nebo mohlo být civilnější, dokumentárnější...nebo měl Rapoš zvolit jinou stylizaci, poetiku.........pohádkovost, naivita a důraz na tzv. sociální cítění...Rapoš se opájí hrdiny - snílky, kteří dělají svět lepším, krásnými blázny, kteří jsou nuceni bojovat se společenskou lúzou a odtažitou každodenností...jeho kýčovité, levičácky romantické výjevy typu "mladí milenci krmí kozičku rohlíkem" jsou fakt na přeshubu........vtipné je, že film pojednává o rockové kapele, o rockovém způsobu života a přitom tu není přítomná jediná erotická scéna...fajn, na konci při koncertu v Lucerně si dvě holky sundají podprdy, ale to je všechno...klíčová je scéna, kde se Gabo ( do něhož se scénárista a textař Boris Filan tak umě projektuje) chce pomilovat se svojí přítelkyní, na což ona reaguje lakonickým "nie, spinkať nie..."......oddělení sexu - fyzické lásky a lásky pravé, hodnotné - té, v srdci......film není špatně natočený...jsou tu některé výborné scény...viz. klipovka l písničce "Superuvolněný", kde se - v kontextu dost nesmyslně - hromadí vojenské publikum...nebo scéna přípravy pódia v Lucerně, při níž se zřítí plátno a světelná aparatura...tyhle dvě scény jsou dost esenciální...samy o sobě jsou dobře uchopené a provedené, ale jsou špatně zasazené do celku...jak z hlediska motiviky, tak nějaké dramatické gradace........v určitých aspektech se to podobá Playgirls....prostota a lyrika v kontrapunktu k uspěchané, studené a odcizené době...všichni myslí jenom na prachy a láska se vytrácí...( Páralův ironický osten se přitom v Playgirls zcela vytrácí).....a do toho debilně nasazená hudba...takový ty sladký kulatý klávesky...nebo písničky o labutích, který krásně plujou na rybníčku...to je v píči......o důvod víc, proč si vážit Smyczkových "Pražáků"... ()

meave 

všechny recenze uživatele

Pri tomto filme nemôžem hodnotiť iba kvalitu. V 89-tom to bol závan rebélie a poetickej romantiky pubertálnej mládeže. Dialógy sú v nefalšovanom blaváckom slangu, ruky sú v smetiakoch, pľuvance v káve a csabovci celkom ako skutoční. Jednoduchá /až príliš/ výpoveď, neobjavná zapletka, ale na fakte „dávno som to zistil – všade sú tí istí“ sa ani za tie roky nič nezmenilo. A hudba – výborná. Dnes by som za takých Elánov a Joža Ráža dala kľudne aj posledné tri Pedro žuvačky! ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Na to je strašne veĺa ĺudí, ktorý si betálne žijú. Ktorý strašne dobre vedia vysvetliť, prečo sa to nedá. Ale my musíme zistiť, ako sa to dá. Aj keď sa to nedá." Byl jsem připravenej na to, že uvidím příšernej film s písničkami z jednoho ze slabších alb tehdy megapopulárního Elánu. Očekávanej průšvih se však nekonal. Samozřejmě, že se jedná o pokus vytěžit další mrzkej peníz z popularity skupiny. Zcela se to nepovedlo, snímek je pojatej spíš jako lehkej náznak dobovejch problémů, jako je třeba svatba kvůli dovozu mixážního pultu ze zahraničí. Navíc hudebníci byli identifikováni jako herecký dřeva, ale vše zachraňujou s nástroji v ruce a já jsem si s nimi u obrazovky docela slušně zaskřehotal. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (11)

  • Jožo Ráž, který je ve filmu v rámci své role nemocný, byl nemocný doopravdy a celé natáčení se potýkal s horečkami. (sator)
  • Natáčanie snímky Rabaka prebiehalo v Bratislave, Prahe, Žiline a Martine. (dyfur)

Reklama

Reklama