Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden člověk zemřel, život druhého je v sázce. Dvanáctičlenná porota rozhoduje o osudu mladíka, jemuž hrozí obvinění z vraždy otce... Americké soudní drama Dvanáct rozhněvaných mužů (1957) patří mezi klasická díla světové kinematografie. Původně se však jednalo o řadovou televizní hru v rámci dramatické antologie Studio One, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. Univerzální téma dvanácti porotců rozhodujících o vině či nevině mladíka obžalovaného z vraždy svého otce představuje dodnes vděčný námět pro filmové i divadelní tvůrce. Vlastní verzi slavného námětu natočili filmoví velikáni jako Nikita Michalkov nebo William Friedkin, jenž původní téma rozvinul o reflexi rasové nesnášenlivosti ve společnosti díky obměně osobností v porotě. Friedkinův poutavý remake z roku 1997 zaujme po vzoru původního snímku silným hereckým obsazením, jemuž vévodí Jack Lemmon. Ten ve filmu ztvárnil ústředního porotce č. 8, který zpočátku stojí proti totální přesile, protože jako jediný není přesvědčený o vině obžalovaného mladíka. Ve hře je ale nejzávažnější obvinění z úkladné vraždy prvního stupně a trest smrti, pokud si budou jisti o jeho vině nade vši pochybnost. Kolem zdánlivě jasného případu se strhne vášnivá polemika. Dvanáct porotců znamená dvanáct různých pohledů na důkazy a výpovědi, které zazněly během soudního přelíčení. Dospět k finálnímu verdiktu může být nakonec mnohem komplikovanější, než se na první dojem mohlo zdát. (Česká televize)

(více)

Recenze (125)

Jakubisko 

všechny recenze uživatele

No tak vám nevím...originál je jeden z mých nejoblíbenějších filmů a na tento remake jsem se podíval spíše ze zvědavosti, zajímaly mě ty mírné odchylky a "aktualizace"...bohužel mě to však příliš nenadchlo. Jestli v originále trošičku přehrával akorát Ed Begley (i když mi to s dalším a dalším shlédnutím už tak nepřijde), tak tady dost okatě přehrává minimálně polovina účastníků. Kromě toho i charaktery jsou napsané tak zjevně, aby jejich stereotyp poznal i idiot, nedává divákovi skoro žádný prostor pro přemýšlení, narozdíl od originálu. Typickým příkladem je č. 3, který v této verzi není divákovi vůbec tak nesympatický, jako v původní verzi. Styl, jakým v divákovi na konci vzbudí soucit, je tak příšerně otevřený, že...no prostě, nebudu říkat, že je to vysloveně špatný film, nebýt původní verze, možná dám i 4 hvězdičky, ale pokud mělo jít o remake, nedalo se sice čekat, že to bude lepší, nebo stejně dobré...ale čekal jsem aspoň nějakou přidanou hodnotu. Tu jsem zde však bohužel nenašel. Jelikož jsem zkusil rozebrat všechny porotce u originálu, pokusím se je s touto verzí srovnat (podobně jako Danoboss): Porotce č.1: Podobně nevýrazný jako Martin Balsam, přišel mi však mnohem důraznější a jistější svou pozicí. To původní předseda rozhodně nebyl. Porotce č.2: Snad nejhorší volba, John Fiedler byl možná trochu zakřiknutý a jemnější typ, ale tady ten charakter vypadal jako nějaký naprostý asociál, který se bojí před kýmkoliv promluvit, aniž by se mu neroztřásl hlas a ruce. Porotce č.3: Jak už jsem řekl výše, dost se změnila prezentace tohoto muže vůči divákovi a nutno říct, že obsazení herce bylo vzhledem k této změně dobré, asi nejlepší herecký výkon filmu. Porotce č.4: Hrůza. E. G. Marshall byla moje oblíbená postava, ale co s ní provedli zde...Mueller-Stahl naprosto příšerně přehrává, dělá pořád nějaká teatrální gesta (typu "stab DOOOOWN!!", následováno několikasekundovým ukazováním prstem do země), nebo neustálým opakováním LOGIC!, asi aby každý divák dostatečně pochopil, že toto je chladně logicky uvažující člověk. Tím vším se však postava degradovala jen na nějakého kašpárka, narozdíl od původní verze, kde šlo opravdu o člověka, který vůbec nedával žádným způsobem najevo své emoce, natož aby dělal nějaká rozmáchlá gesta a prohlášení. Kromě toho jsem nějak nepochopil obsazení cizího herce - dokonalá angličtina byla jednou z hlavních devíz původního porotce č. 4 a ten cizí přízvuk jen a opět pokazil dojem. Porotce č.5: Možná ne tak dobrý herecký výstup, jako v podání Jacka Klugmana, ale přirozený typ to byl na tuto roli vhodnější. Takový normální, melancholický, chudý chlápek. Líbil se mi. Porotce č.6: No, další zrůdnost. Porotce, který je sice jednoduchý, ale milý a skvěle vychovaný, se zde stává dvoumetrovým buranem, který místo laskavého tónu "No tak, řekněte vše co chcete" na starého porotce č. 9 řve "Jen mluvte, tady vás nikdo nebude přerušovat!!!"...Fred Flintstone je dobré přirovnání. Porotce č.7: Srovnatelná, nepříliš složitá role. Zde herec víc na první pohled připomíná sportovního fanouška, na druhou stranu je místy opět až moc teatrální (i když tato postava má určitou teatrálnost v popisu práce). Porotce č.8: Neříkám, že Jack Lemmon předvedl špatný výkon, ale...byl šíleně obyčejný, takový uspávač hadů svým způsobem. Chyběla mu ta hromada charismatu, která přetékala s Henryho Fondy, neumím si představit, že by takovýto člověk dokázal opravdu všechny přesvědčit. V roli hlavní postavy filmu tento výběr selhal. Porotce č.9: V originále jsem zmínil, že si je tento starý muž vědom svých schopností. Tady mi to už tak nepřijde, zde opravdu vypadá, že se cítí být na obtíž a nechce se do ničeho moc míchat a své detailní poznámky říká jen s velkým ostychem. Jeho stáří je až příliš zdůrazněno. Porotce č.10: Tato postava se hodně těžko hodnotí...koncept je stejný jako v originále (rasista), ale je zde pojatý dost neotřele, řekl bych že s Edem Begleym nemá společného prakticky vůbec nic. Kromě toho také přehrává jako utržený z řetězu (prásknutí dveřmi atp.) Porotce č.11: Jiří Voskovec působil hrdě, vzdělaně a vychovaně, jak působí tento? Zakřiknutě, jako nějaký Rumun, co si připadá jak Alenka v říši divů a jí salám z ubrousku...narozdíl od Voskovce se nikdy nepodívá do očí při prezentaci svých názorů, ale pořád kouká do země...další postava, ze které udělali tvůrci filmu blbečka. Porotce č.12: Taková neutrální postava, podle mě nebyl vybrán typově dobrý herec, ve srovnání s Robertem Webberem nepůsobí jako ten typický mladý drzý kravaťák. Je však pravda, že trochu víc vynikla jeho nerozhodná povaha, což narozdíl od ostatních postav hodnotím relativně kladně. () (méně) (více)

Madison 

všechny recenze uživatele

Friedkin si pozval dvanástich hercov do jednej prázdnej miestnosti, diskutujú o prípade, o ktorom sa už žiadna diskusia viesť nemusí, pretože je jasný a uzavretý. Pri šálke kávy porotcovia zdvihnú ruku na súhlas bez hlbšej analýzy prípadu, pretože každý má ten svoj plán, lístky do kina, bowling, atď... Jedenásti súhlasia a šedá myška, môj zbožňovaný Jack Lemmon, odvážne zdvihne ruku a na zlosť všetkých zúčastnených............. nesúhlasí. Režisér rozplietol dvojhodinovú drámu s perfektným scenárom a hercami, nič viac na zintenzívnenie zážitku nebolo treba. Úžasne vtipný a ostrý film obsiahnutý zaujímavými charaktermi postáv. Obdivuhodné dielko. ()

Reklama

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Tento televízny remake skvelej, konverzačnej drámy "Dvanásť rozhnevaných mužov" vznikol štyridsať rokov po uvedení povôdného snímku amerického režiséra Sidney Lumeta. Jedná sa prakticky o presnú kópiu predlohy. Len sa mierne rasovo poupravilo zloženie poroty, nasnímalo sa to samozrejme vo farbe a zahrali to iní herci. Inak dialogy, scény, postavy, charaktery ostali nezmenené. Originál z roku 1957 považujem za dokonalé filmové dielo, ktoré som bez váhania ocenil najvyšším možným hodnotením. Tento remake ma zďaleka tak nenadchol. Musel som ho neustále zrovnávať s jeho kultovou predlohou. Takže nemôžem dať viacej ako slušné tri hviezdičky. *** ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Vůbec to není špatný film, ale není mi jasné, proč byl vůbec natočen, když už ho skvělým způsobem natočil Sidney Lumet. Že by snad bylo třeba aktualizovat, být politicky korektní a přidat do poroty černochy...pardon, Afroameričany? Kdo ví. Podle mě bylo tento film zbytečné točit. Ale aspoň že nevznikl nějaký paskvil jako v případě Psycha. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Áno, námet nie je v ničom originálny, je to klasický remake, naviac televízny, snažiaci sa preniesť príbeh filmu staršieho dáta do modernejšiej podoby. A darí sa mu to, námet, zápletka, svižné tempo, vtip i pointa sú identické, tie neztratili nič na svojej kvalite. Herci, niektorí dokonca aj hviezdni, odviedli poctivý výkon a právom sa môžu rovnať onému známejšiemu predchodcovi. Charaktery sú perfekne vypracované i zahrané, len ťažko hľadať v nich odchýlku pred a po, teda opäť poctivo odvedená práca aj zo strany režiséra. Teda aj atmosféra vyznieva veľmi podobne ako u predchodcu. Možno bolo na mňa vybraných až príliš veľa černochov, čo je nezvyklé, aj keď nevieme, v akom meste sa príbeh odohráva, a či nie sú nasilu pretláčaní (ako sme toľkokrát zvyknutí z amer. filmov a seriálov), aby tvorcov nikto nemohol obviniť, že je to 'belošský' film. Možno mohli byť obsadené aj iné početne dosť zastúpené "menšiny", napr. Hispánci či Portorikánci, ale samozrejme, to celé zohráva v sumáre iba veľmi marginálnu váhu. ()

Galerie (99)

Zajímavosti (3)

  • Jack Lemmon (Porotce č. 8) byl za svůj výkon nominován na Zlatý glóbus, ale prohrál s Vingem Rhamesem, který cenu obdržel za film Don King: Jenom v Americe (1997). Po vítězství Rhames pozval Jacka Lemmona, aby se k němu připojil na pódiu, a tam mu k překvapení všech předal svou cenu. Lemmon prohlásil, že tento okamžik byl jedním z nejsladších v jeho životě.  Jack to vzal samozřejmě jako gesto a po skončení ceremoniálu Vinga vyhledal, aby mu trofej vrátil, ten však trval na tom, že patří jemu. The Hollywood Foreign Press Association později oznámila, že pro Rhamese nechají připravit duplikát ceny. (sator)
  • Drama vzniklo původně jako řadová televizní hra, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. (Olík)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Reklama

Reklama