Série(2) / Epizody(13)
-
Série 1 (2013) - 7 epizod
-
Čínská dívka (2017) - 6 epizod
Obsahy(3)
V malém novozélandském městě Laketop se mladá dívka Tui Mitchamová pokusí utopit v jezeře. Po její záchraně školní ošetřovatelka zjistí, že dívka je těhotná. Robin Griffinovou, policejní inspektorku ze Sydney, povolají na místní policejní stanici, aby ji vyslechla... (Filmbox)
Videa (2)
Recenze (123)
Tohle australské krimi drama předchází pověst "ženského True Detective", což mi po úspěšně zdolaných sedmi episodách přijde jako značný úlet. Jen proto, že má stejného kameramana, a podobně pomalé tempo vyprávění? Takové je navíc v současnosti populární od doby The Killing, a v neanglicky mluvené televizi ještě mnohem dříve. Nicméně pokud nemáte přehnaná očekávání, je to slušně deprimující podívaná, především Petr Mullen je prostě parádní psychopatickej hajzl (a rozhodně si teď musím zařadit do watchlistu jeho údajně mistrovský kus The Fear). Podobně jako jiné podobné show ovšem Top of the Lake trpí tím, že nedokáže děj správně gradovat, takže se sice ve finále doplazí k jakémus takémus závěru, a dokonce tuplovaně nastavené pointě - nicméně nejpůsobivějším momentem pro mě nakonec stejně zůstane zabití psa už někde z prvních episod, další WTF moment prostě nepřijde. Možná i proto, že v působivě vystavěné atmosféře novozélandského zapadákova, kde všichni jsou tak trochu svině nebo blázni, už se s pribývajícími episodami jen těžko hledá něco, co by ještě působilo "nenormálně"... ()
Počin v podobě Top of The Lake by asi neměl být označován za seriál, ale spíše za film na pokračování. Což ovšem nemusí být problém. Horší je, stane-li se, že se takový neepizodický koncept, byť pečlivě vymyšlený, začne (snad během natáčení?) rozpadat. Nevadí, že Jane Campion není Agatha Christie, ale logiku - nebo v tomto případě spíše přirozenost, protože logický je příběh dostatečně - je třeba dodržovat i u psychologických dramat a mysteriózních filmů. Ambiciózní projekt tak trpí regresí ve vývoji jednotlivých postav. Ty jako by ztrácely paměť a s ní i úsudek. Vznikne-li jednou podezření, nemůže jen tak zmizet. A Jane Campion to moc dobře ví, protože vkládá do děje nejrůznější druhy Čechovových pistolí. Nedomnívám se proto, že by to by se jednalo o nedostatek konceptu, ale že se film jednoduše rozklížil při natáčení – možná tím, jak byly scény natáčeny na přeskáčku a asi s velkým odstupem. Možná ještě větším, tentokrát ideovým problémem je proklamovaný label "genderový." Proč ženy ve filmu jsou a zůstávají po celou dobu jakýmsi houfem zmatené zvěře? Co se tím vlastně říká o jejich „genderu"? Máme se smát, protože všichni víme, že tomu tak není? Vystavěla Jane Campion film k metainterpretaci? Jako když Ruben Ostlund tvrdil, že realistický film vidíme jako rasistický, protože jsme rasisti? Nebo je to koncept typu Žena od Luckyho McKee, který je až tak absurdní, že jej z podstaty nebereme vážně? Co nám má říci tento film, kde Jane Campion stvořila roli osvícenkyně, která ve skutečnosti jen plácá nezodpovědné banality, nebo říká pravdy, které všichni znají, jen je říká hrubě a v nevhodnou chvíli jako ožralý chlap, a vzdává se veškeré odpovědnosti? Je snad osvícená žena starý ožralý chlap? Jak byly všechny postavy nakonec obdařeny poznáním z nevšedních dramatických zážitků jsme se nedozvěděli, jelikož happy závěr a jednoduchý konec zajistil, že už se nikdo nikam nemusel fyzicky, mentálně a ani „genderově" posouvat. Tak, milí přátelé, můžete mi někdo povědět, co jste se nového dozvěděli o „genderu"? Jakou "reflexi ženství," jak píše Marigold, nám tento snímek vlastně připravuje? Tohoto filmu je opravdu škoda. Málo by stačilo ... nebo spíš "méně". Méně je někdy více ... 4,5. ()
Znásilnění, pedofilie, skupinové znásilnění, umírání na rakovinu, oidipusovský komplex, zneužívání dětí, incest, těhotenství, drogy. Bože, jedno téma by si vystačilo na celou sérii, že by to klidně skolilo celé městečko, ale ne, místo toho je to nejvíc pře-heavy tématizovaný, že je to spíš čistě jen freakshow, která je úplně mimo realitu. Jane Campion je hodně zafrustrovaná, nejvíc mě baví, že postavu Holly Hunter stylizovala očividně podle sebe, to že je ta postava v závěru vlastně nejvíc zbytečená mě docela překvapuje, stejně jako fakt, že jediný zajímavý postavy, jsou jen ti mužští (Matt, Johno, Al) Díky, ale od Jane Campion fakt už nikdy nic nechci vidět. A jako detektivka to taky moc nefunguje. ()
Silné stránky? Ženský fenomén, výprava, hudba, dětští herci, sociální sonda do novozélandského prdelova a jeho rodiny.. Autoři měli asi hodně práce se střihem (mraky natočeného materiálu), resp. zde se patrně rekrutuje kombinace různých (a často svérázných a originálních) dějových linií a celkové kompoziční nekonzistence. Závěr pak překresluje vše a zanechává velmi intenzívní (děsivý) zážitek, se kterým se dokonce druhý den ještě vzbudíte.. Nejen proto se nabízí srovnání s první sérií Temného případu (True Detective), kde je však palba rozložena do celé plochy a pozornost diváka poněkud nekolísá. Na televizi výborné, vedle True Detective však přeci jen kapánek slabší. ()
Příroda, Ráj, odlehlost, samota, zločin, vina, cit, minulost... Top of the Lake si pohrává s mnoha motivy a bylo by příliš unáhlené zaškatulkovat tuto minisérii pouze jako detektivní krimi drama. Herečka Elisabeth 'Peggy' Moss si odskočila z Mad Men na Nový Zéland, kde se jako detektivní vyšetřovatelka Robin Griffin zapojuje do odhalování zločinu a přitom postupně odkrývá i střípky ze své vlastní minulosti. Hlavní předností seriálu je hutná atmosféra, kterou podporuje sklíčenost života na malém městě uprostřed divoké přírody. Tématicky to vzdáleně připomíná Twin Peaks, když odmyslíte nadpřirozeno, vtip a speciálního agenta Dalea Coopera. Slabší stránkou seriálu, kterou nezakryje ani atmosféra a slušné herecké výkony, je jakýsi chaos, který panuje napříč episodami; pohnutky a chování postav často nejsou nijak podloženy nebo nemají na další děj žádný vliv, některé postavy nedávají z hlediska děje příliš smysl. Závěr trochu rozpačitý. Přesto stojí za to dát Jane Campion šanci... třeba objevíte něco, co mi uniklo... ()
Galerie (190)
Zajímavosti (2)
- Městečko Laketop na Novém Zélandu nenajdete. Název je smyšlený. (Endiiska)
- Jane Campion chtěla původně obsadit do role Robin Griffin (Elisabeth Moss) Annu Paquin. Ta však roli odmítla, protože byla těhotná. (Endiiska)
Reklama