Režie:
William FriedkinScénář:
Joe EszterhasKamera:
Andrzej BartkowiakHudba:
James HornerHrají:
David Caruso, Linda Fiorentino, Chazz Palminteri, Richard Crenna, Michael Biehn, Donna Murphy, Ken King, Holt McCallany, David Hunt, Angie Everhart (více)Obsahy(1)
Některé ženy mají tajné fantazie, jiné skrývají celé životy. Americký režisér William Friedkin (nar. 1935) začínal jako dokumentarista a na začátku 70. let se proslavil dvěma snímky, kriminálním dramatem Francouzská spojka – Štvanice (1971), oceněném pěti Oscary, a komerčně mimořádně úspěšnou adaptací bestselleru Williama Petera Blattyho Vymítač ďábla (1973). V roce 1995 se rozhodl zfilmovat původní scénář Joea Eszterhase (mj. autora Základního instinktu) Jade, v němž sanfranciský detektiv z kanceláře okresního návladního Corelli (David Caruso, známý především rolí Horacia Cainea v TV seriálu Kriminálka Miami) řeší zapeklitý případ vraždy, do něhož jsou zapleteni nejvyšší představitelé města a také manželka jeho přítele Trina (Linda Fiorentinová), k níž detektiva i po letech poutají silné city. Opulentní prostředí sanfranciské smetánky, zkorumpovaní městští úředníci, všehoschopní advokáti (k nimž patří i Trinin manžel Matt), to vše tvoří pozadí detektivního pátrání po tajemné luxusní prostitutce, přezdívané Jade, jež je zřejmě klíčem k celému případu. Friedkin se snaží zpochybnit vlastní smysl vyšetřování a vyjadřuje značnou nedůvěru k možnostem prosazení jakékoliv spravedlnosti ve zkorumpovaném světě. S černým laděním snímku souzní melancholická povaha hlavní postavy, jež se mezi hromadícími se indiciemi chvílemi pohybuje jako ve snu. Prudce se svažující sanfranciské ulice se ve filmy znovu staly (podobně jako v Bullittově případu) dějištěm efektní automobilové honičky. (Česká televize)
(více)Recenze (48)
Já do toho šla hlavně kvůli Davidovi, ale holt mu chyběly ty černé brýle, hlava skloněná na stranu, ruka zaseklá v boku a hlavně mně rušil jiný dabér. Já už si zvykla na dabéra z Miami, ale ten si musel ještě počkat. Ke konci to byl už trochu hokej, ale ten úplně závěrečný puntík na konci to horko těžko vybalancoval na slabší trojku. Politika, sex a vydírání jsou tři indicie v jednom balení, které jsou celkem známé, ale na 95 rok je to otevřenější, než bych předpokládala. ()
No tak podívejte se. Ona to je vlastně pravda, takhle nějak to podle mě na jistých místech určitě chodí a funguje. Otázkou druhou je zpracování. Avšak, ani to nijak nepohoršovalo mé filmové oko. Ba co víc, udílím kladné body na přitažlivou dvojici Linda Fiorentino - Angie Everhart, zaujaly mě i některé akční scény. Obzvláště ta automobilová honička skrz mecheche průvod masek, či co to bylo. Ve výsledku mi z toho vychází příjemný film k půlnočnímu čaji. ()
Napravuji některé filmové resty z 90. let. Napravit mnohé možná mohl zkušený William Friedkin, protože tenhle materiál o „dívce na zavolání“, která může vnést do vyšetřování vraždy jednoho z místních boháčů důležité informace, není úplně marný. Zemřel nahý, se sekerou v hlavě, evidentně v průběhu sexuálních orgií. V ději se přitom motá především státní žalobce, jeho bývalá milenka a její současný manžel, který má s prvním zmiňovaným poněkud napjaté vztahy. Za scénářem stojí ostřílený Joe Eszterhas (Zubaté ostří, Základní instinkt), přesto jsou nám postavy ukradené, děj komplikovaný i průhledný zároveň, celé se to tváří děsně psychologicky a zadumaně, ale selhává na několika frontách. I ty erotické scény působí lehce komicky. Stejně jako nekončící automobilová honička skrze průvod masek. Po mnoha stránkách nesympatický thriller. ()
Jade je solidně obsazený a nadějně započatý thriller pod zručným režijním vedením Williama Friedkina, v němž nicméně scenárista Joe Eszterhas opět jen navléká do stylu erotického thrilleru, jakým byl jeho úspěšný Základní instinkt, vcelku obyčejnou „murder mystery“ zápletku, jejíž děj nicméně tentokrát nedokáže příliš uvěřitelně prodat, natož obohatit překvapivostí nebo inovací. Režisér Friedkin možná dokáže snímek okořenit aspoň několika napínavými scénami a stylově natočenou akcí, nicméně celá jeho snaha v posledních minutách přichází vniveč, protože scenáristické řešení v samotném závěru filmu vypadá, jako by bylo jen jedním z několika vymyšlených alternativních konců, a nepůsobí vůbec věrohodně. ()
"Nebyla by to hrozná ostuda, kdyby měla jedna malá neřestná štětka zamíchat budoucností našeho skvělého státu?" Vraždy a sex mezi smetánkou mě nalákaly k hrátkám s nymfomankou Jade, ale postupně jsem zjistil, že se slečnou Jacinto by to pro mě bylo zábavnější i bezpečnější. Nicméně jsem očekával erotický thriller a ten se nedostavil. To je škoda, ale po sekáčku na led přesto zmizí z mé ložnice i africká sekerka a pro jistotu i motorová pila. ()
Galerie (60)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (5)
- Joe Eszterhas predal scenár za 2,5 milióna amerických dolárov. (ČSFD)
- William Friedkin scénář Joea Eszterhase značně přepsal. Dokonce natolik, že se Eszterhas domáhal vyškrtnutí z titulků a žádal studio Paramount o "odškodné" ve výši dvou až čtyř milionů dolarů. (dezert)
- Na bonusovém DVD je dvanáct minut vystřižených sexuálních scén a dva alternativní konce. (Terva)
Reklama