Reklama

Reklama

Zločiny a poklesky

  • USA Crimes and Misdemeanors (více)
Trailer

Obsahy(1)

Tragikomedie Woody Allena vypráví paralelně příběhy dvou hlavních postav: jednou z nich je úspěšný oční lékař, který nechá zabít svou nepohodlnou milenku a zachrání tím svou rodinu; druhým je neurotický a neúspěšný dokumentarista, natáčející portrét svého opovrhovaného úspěšného švagra, který mu nakonec ještě přebere ženu, kterou miluje. ZLOČINY A POKLESKY jsou jedním z Allenových "vážných" filmů, z nichž je cítit jeho skeptický, až depresivní pohled na současnost, ovšem zároveň v něm probleskuje i Allenův humor, takže divák osciluje mezi smíchem a smutkem. (Quentin T.)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (181)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v říjnu 2020. Zločiny a poklesky jsou klaunovým moralizujícím sarkasmem. Klaun si podmaňuje dualitu i přímou rozporuplnost samotné podstaty bytí. Melancholii vkládá do konců jízlivostí v pošetilém vzdoru tvrdohlavé hrdosti vlastního obětování cynickému řízení nástrah i nadějí života. Klaun vytváří nezdvořilé anekdoty, prchlivé absurdity škodolibé výzvy a uštěpačné poznámky hodnotám morálky. Terčem klauna je vyšší střední třída ve snobské aroganci privilegovaného zaujetí vlastní stavovskou nadřazeností. Přitom si nezapomíná pohvizdovat, rozjařeně povykovat i obřadně tancoval v euforickém povznesení na nahotě rozpolcených principů morálky a fungování hierarchického uspořádání svědomí. Klaun je cynický v tklivém výrazu tváře a občas zazvoní rolničkou. Klaunovým karikaturním i rituálním nástrojem je Cliff Stern (velmi příjemný Woody Allen), morálně zásadový filmař. Intelektuální a niterná osamělost rozrušeně uvěří ve spřízněnost duší, jízlivost si staví vícepatrové hříčky. Dualita je základem, příčinou i důsledkem. Hlavním cílem klaunova sarkasmu je Judah Rosenthal (pozoruhodný Martin Landau, jako malý kluk Garrett Simowitz), společensky vážený a velmi úspěšný oftalmolog. Elitářství vyššího středního stavu udržuje odměřenost i v náhlém afektu vášně. Zločin a trest neuznává stavovské rovnostářství. Ani víra není ušetřena konfliktu a rozpolcenosti základních principů fungování. Vedlejším cílem sarkastické zuřivosti klauna je Lester (vynikající Alan Alda), sebevědomý a velmi úspěšný televizní producent, pohrdavý Cliffův švagr a narcistní ješita s despotickými zákony. Úspěch je plodem laciné podbízivosti, a proto tak slaví své vítězství v morálně škodolibých hrátkách. Hlavní ženskou postavou je Halley Reed (příjemná Mia Farrow), televizní producentka v dokumentárním oddělení a náhlý závan klaunovy prchavé naděje. Ale žádná spřízněnost není dokonalá. Významnou postavou je Dolores Paley (zajímavá Anjelica Huston), letuška a Judovo opojení živočišným temperamentem vášně. Uražené ženství brání své právo s pomocí zásadní výhružky poklidu společenské spořádanosti vyšší střední třídy. K výraznějším postavám patří též Ben (sympatický Sam Waterston), Lesterův bratr, oblíbený Cliffův švagr a rabín, pevný ve své víře a morální ušlechtilosti. Morální čistota je jeho niterným postojem života. Osobitější klaunovou filozofickou hříčkou je tu Louis Levy (pozoruhodný Martin Bergmann), stařičký univerzitní profesor filozofie s jedinečnými podklady rozporuplnosti podstaty, smyslu i společenské evoluce života. Z dalších rolí: Judův bratr, znalý temnějších zákoutí tepu reality života, Jack Rosenthal (Jerry Orbach), Cliffova odměřená žena a Lesterova i Benova sestra Wendy Stern (Joanna Gleason), tolik osamělá Cliffova sestra Barbara (Caroline Aaron), Judova spořádaná manželka z vyšší střední třídy Miriam Rosenthal (Claire Bloom), Cliffova milá neteř a Barbařina dcerka Jenny (Jenny Nichols), Judův ctihodný otec ve vzpomínkách Sol Rosenthal (David S. Howard), či pochybovačná Judova tetka May ve vzpomínkách (Anna Berger). Zločiny a poklesky jsou nadnesenou klaunovou hříčkou na téma psychologie, morálky, zločinu, trestu a svědomí vyšší střední třídy. Klaun je cynický, rouhačství neušetří ani židovství, žádostivě křepčí vzdorem i opojením života. Osvěžující a důvtipný klaunův sarkasmus. () (méně) (více)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Temnější Woody Allen je přece jen jiný. Je to člověk, který se více obrací do svého nitra a zkoumá temnotu, která tam může být. A není to jen jeho nitro, je to nitro nás všech. Pořád je to ale Woody Allen, který je pořád nesmírně dobrý a bude vás bavit. Jen prostě jinak a možná o něm bude ještě o trochu víc přemýšlet. ()

Reklama

Šandík 

všechny recenze uživatele

Woody rozhodně patří k tvůrcům, o nichž se často nadneseně tvrdí, že točí "stále tentýž film". Aktuálně prožívané problémy i zážitky z dětství, niterně prožívané otázky ohledně náboženské víry i lidské sexuality, vlastní neurózy a pocity méněcennosti i břitká kritika společnosti (Alda hraje svého bohatého blba naprosto geniálně a přitom se až zdá, že hraje sám sebe) to všechno je pokaždé znovu a jinak smícháno do nesmírně silného a kupodivu i velmi originálního mixu, který přemýšlivého a citlivého pozorovatele nepochybně nemůže nechat chladným... Kdokoli jiný by se při tomhle způsobu práce vyčerpal během dvou tří filmů, Alen nikoli. Podobně silných, niterných, intenzivních filmů natočil desítky. Přitom jen tenhle jediný film nabízí tolik různých pozoruhodných témat, které se tu přitom jen tak lehce mihnou. Ostatně, zmíněnou tvůrčí potenci dokládá paradoxně i Match Point. To totiž není vykrádačka téhož... To je komplementární výklad, jiný stejný příběh, další varianta, která dopovídá to, co se tady naťuklo a navrch nabízí zcela jiné rozuzlení... Neuvěřitelné... Celkový dojem: 85% Zajímavé komentáře: Exkvizitor, Matty, Cival, novoten ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Ano, Woody. Takhle by to taky šlo. Crimes and Misdemeanors je parádní film, kterému vévodí tři herci - Alan Alda, Anjelica Huston a Martin Landau. Bavilo mě pozorovat právě postavu Martina Landaua, jak upadá do čím dál tím většího stavu bezradnosti, bavilo mě sledovat Woodyho, když natáčí "lehce" extravagantního Aldu a fakt mě bavil tento film. Opravdu se zdá, že Woody s věkem zraje a uvědomuje si, co mu opravdu jde. Tohle je rozhodně jeden z jeho nejlepších filmů. 100 %. ()

stilgar1 

všechny recenze uživatele

Snad nejsmutnější film Woodyho Allena. Autor se zde pokouší reflektovat vlastní osobu, pohled na svět a své postavení v něm. A podařilo se mu to opravdu skvěle. Musím zde uvést závěrečná slova filmu, protože si myslím, že přesně vystihují to, co chtěl tímto filmem Woody sdělit světu: "Všichni v životě čelíme mučivým rozhodnutím a mravním volbám. Některá rozhodnutí jsou velká, mnohá jsou menší. Ale ve všem utváříme svou osobnost. Jsme vlastně součtem svých rozhodnutí. Život je nepředvidatelný a nespravedlivý. Záměr stvoření nezahrnuje lidské štěstí. Jen my svou láskou dáváme lhostejnému vesmíru smysl. A přesto se většina lidí stále snaží, ba i nalézá radost v prostých věcech, třeba v rodině a práci, i v naději, že příští pokolení pochopí víc." 9/10 ()

Galerie (35)

Zajímavosti (13)

  • Postava Lestera je natočena podle Larryho Gelbarta, se kterým Woody Allen a Alan Alda spolupracovali a údajně ho něměli rádi kvůli jeho despotické povaze. (washek)
  • Malou roli si ve filmu zahrála Sean Young. Scéna však byla vystřižena stejně jako ve filmu Alice (1990) (Terva)

Související novinky

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

27.11.2015

Přímo v den osmdesátých narozenin Woodyho Allena – v úterý 1. prosince – odstartuje pražské kino Aero přehlídku filmů Všechno, co jste kdy chtěli vidět od Woodyho Allena. Od 20.30 uvede Allenův… (více)

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

21.01.2011

Čtyřicet celovečerních autorských filmů, jeden televizní a jedna spolupráce na povídkovém díle – a to všechno během jednačtyřiceti let! Americký filmař Woody Allen se za svou pracovní morálku určitě… (více)

Reklama

Reklama