Reklama

Reklama

Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů

(seriál)
  • Slovensko Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov
TV spot 3
Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 3 h 31 min (Minutáž: 52–53 min)

Režie:

Petr Nikolaev

Kamera:

David Ployhar

Hrají:

Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Vilém Udatný, Radka Fidlerová, Marian Roden, Vladimír Javorský, Josef Abrhám, Branislav Polák, Bořík Procházka (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Jména, která zná každý z nás, ale kolik z nás opravdu zná jejich příběh? Jejich život, jejich skutky, jejich myšlenky – i jejich utrpení. Čtyřdílná výpravná historická rekonstrukce se snaží zachytit vše podstatné v životě slovanských věrozvěstů, a nejen to – příběh putování bratří z Konstantinopole přes Velkou Moravu až do Říma zobrazuje kulturní, politické, náboženské i společenské rozmanitosti té doby a dává jedinečnou možnost poukázat na význam budování Evropské integrity, solidarity a vzdělanosti. Evropské národy neudrží pohromadě ani moc, ani ekonomický zájem, pokud nebudou stát na silném morálním a duchovním základu. Cyril a Metoděj se zasloužili o vznik prvního slovanského písma, o rozvoj slovanské kultury, o překlad Starého zákona a mnoha dalších křesťanských textů, o vytvoření nového právního řádu a položili základ moderní české státnosti. Zásadním způsobem ovlivnili historii všech slovanských národů, za což jim náleží titul Patroni Evropy a Apoštolové Slovanů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 3

Recenze (99)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Uff. Jak jen toto ohodnotit. O seriálu jsem se dozvěděl úplnou náhodou. V TV mi úplně unikl a i když věřím, že někde nějaká mini upoutávka byla- jak je na ČT vyjma Sanitky 2 zvykem, s prezentací si asi moc hlavu na Kavčích horách nelámali. Hned u titulků mne zachvátila opravdová zvědavost, protože naznačovaly, kde všude se film bude ohrávat a fakt, že to bude i mimo Moravu mne nadchl. Jenže pak přišlo na první minuty a přišlo zklamání. Nevím, jestli obsazení neznámých herců (spíše neherců) bylo vhodnou volbou. Nemyslím teď hlavní postavy věrozvěstů, Rostislava, německé kněží a kupodivu i papeže Schmida (kterého jinak moc nemusím). Nechápu co koho vedlo k obsazení poradce císařského dvora Liborem Baselidesem.. Tahle postavička TV NOVA let devadesátých již mnohokrát v mini rolých prokázala, že hrát neumí...Obsazení hlavních hrdinů mi sedlo, u Zacha jsem rád dvakrát, protože tohohle sympaťáka můžu. Umí hrát a do role se dobře vžil i typově hodil svým zevnějškem.(Jen by mne zajímalo zda měl Metoděj také dva metry výšky jako tenhle čahoun .-)! Mile mne překvapily exteriéry i množství exotických lokací napříč tehdejší křesťanskou Evropou. Pěkně byly zpracovány i mapové předěly, které umožňovaly časové skoky a neznalému divákovi osvětlovaly tehdejší politicko-náboženské vztahy mezi panovníky a papežem. Na můj vkus jich tam však bylo více než hraných míst, kde měl divák možnost sledovat práci obou věrozvěstů jak v ,,terénu'' mezi Slovany tak u císaře či v Římě. Další co mi vadilo byla ta nažehlenost. Ačkoliv cesta na Moravu musela být v devátém století asi masakr, všichni jsou uhlazení, nažehlení a vypraní v Pervollu. Stejně tak Slované. Oblečeni jsou všichni dobově, ale tak, jakoby si právě vyndali prálo z čistírny. Já si o roce 850 nedělám iluzí a všechny ty osady a hradiště jistě nestály na svěží zelené louce. Chybělo mi tam to bahno ulic, stezek, špína prostého lidu. To vše mohlo dílu vtisknout punc autentičnosti, pravosti. Takto máme pocit, že sledujeme ryze náboženskou záležitost, kde obsah převažuje nad formou. Věřím, že náboženská a naučná stránka tohoto seriálu šla skloubit s dobře zpracovaným autentickým prostředím. Bohužel se tak nestalo. Co je třeba vyzdvihnout je hudba, všiml jsem si, že na ní spolupracoval i pan Pavlica a je to znát! Jak to shrnout? Rozhodně chválím ČT a další koprodukční partnery, za zpracování této silné látky. O Cyrilovi a Metodějovi a jejich dílu tu něco takového mělo být již dříve. Stejně tak hodnotím kladně, že ač si tvůrci vzali velké sousto, poprali se s ním se ctí. O to však více mrzí to haprování v detailech a volbě herců menších rolí, které celkový dojkem výrazně kazí. Je to škoda, jsem si jist že řada diváků pak seriál po shlédnutí prvního dílu nedokoukala, protože jej brala jako ryze náboženskou agitku... Přoč HBO nebo BBC podobné historické záležitosti točit umí? Je to o rozpočtu? Nemohu jinak než dát průměr. Tři svitky. * * * ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Zvláště v porovnání s Janem Husem od Svobody je to slabé až hanba. Ten sice také není v žádném případě prost nedostatků, ale je ucelený s jasně postaveným příběhem, vývojem postav a podobně. V tom všem toto zpracování příběhu obou bratří co šli do světa selhává na celé čáře. Když v prvním díle třeba vidím Konstantina nějakých pět minut cestovat pouští, načež nám vypravěč stroze oznámí, že "jednání dopadla dobře" a skočíme dějem i místem úplně jinam, mám chuť sám vzít červenou tužku, zmocnit se scénáře a začít opravovat. A tak je to tu se vším, často jednotlivé scény jsou docela dobré, ale jako kdyby patřily do různých filmů a pořádně na sebe nenavazují. Toto je případ, kdy nedám body za téma. ()

Reklama

corona 

všechny recenze uživatele

Moje očakávania veľkého "priekaku" sa našťastie nenaplnili, dokonca som sa pri sledovaní necítila trápne (čo sa mi dosť bežne stáva pri sledovaní diel z historickou tematikou z ČS proveniencie). Seriál sa relatívne dosť podrobne držal prameňov (najmä pri Koceľovi to bolo až príliš viditeľné). Tvorcovia sa našťastie celkom rozumne vyhli bitkám a vhodne ich doplnili len čítaným komentárom. Kvitujem aj výber veľkej časti menej známych hercov a som vďačná že sa scenárista vyhol vyfabulovaným bočným dejovým líniám. A teraz trocha kritiky: viac než smiešne zobrazenie kultúry Slovanov pred príchdom K a M, Svätoplukov účes ala Janson Donovan, taktné pripísanie násilnej christianizácie Vislanov len na vrub Svätoplukovi. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Na jednej strane som rád, že sa konečne niekto pustil do témy našich dejín a neváhal z toho urobiť seriál, na druhej strane ma mrzí to zlé televízne spracovanie s akoby dialógmi vystrihnutými z nemeckých romantických telenoviel. Neviem posúdiť historickú správnosť jazyka, ktorým tam vraveli, kostýmov, ktoré používali, či jednania a celkového vystupovania. Že je to hraný dokument je príjemné, no dal by sa z toho urobiť aj poriadny film, ktorý by zahŕňal všetko aj detaily a nepôsobil by rozťahane. Veď čo malo znamenať napríklad to homosexualitou zaváňajúce šeptanie mužov do uší pri kúpeli? To už nepatrí priam ani do hlavného vysielacieho času, v ktorom sleduje televíziu tiež veľa detí. Veľa vecí neviem posúdiť, či sú správne, no pôsobilo to miestami vierohodne, miestami nie, nuž Nikolaev nie je žiadny Ridley Scott, či Richard Attenborough. Som s tým síce ako tak spokojný, no u nás máme veľké medzery a sme neznalí a tak potom mnohé vyzerá, ako keby nebolo naše, nemáme svoj vlastný štýl, čo práve pri takomto seriály je škoda, na mňa to pôsobilo ako nemecká produkcia. Tiež mi to prišlo príliš chladné v jednaniach, čím sa podľa mňa stredovek vôbec nevyznačoval. ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele

Vypadá to jako pořad do hodin dějepisu na základní škole, kdy se učitelce nechce přednášet, protože má zrovna kocovinu. Tak zapne tuhle minisérii a začne u ní klimbat, zatímco dětičky se budou bavit nad příšernými vizuálními efekty a nepřirozenými dialogy... Po druhém díle se ještě přidává až parodická šablonovitost a černobílost postav... Po třetím díle mě to čím dál víc pokouší dát odpad!, protože nezáživnost způsobu vyprávění už dosahuje sotva snesitelné výše... Čtvrtý díl jsem radši ani neviděla. ()

Galerie (127)

Zajímavosti (5)

  • Některé scény byůy filmovány v archeoparku v Chotěbuzi, nedaleko Českého Těšína. (LusSYx)
  • Že kosti nalezené na Krymu patří sv. Klimentovi (nebo též sv. Klementovi), bylo především Konstantinovo zbožné přání, neboť není pravděpodobné, že by kosti tak dlouho (cca 750 let - jelikož sv. Kliment zemřel kolem roku 101) vydržely pohromadě. (Zdroj: Toulky českou minulostí, díl 1. str. 129). (VMa)

Reklama

Reklama