Reklama

Reklama

Keanu Reeves a světoví filmaři o historii a budoucnosti kinematografie aneb Je lepší klasika, nebo digitál? Pohyblivé obrázky provázejí lidstvo déle než sto let. A nejen provázejí – ony přitahují, fascinují, magnetizují. Od vynálezu kinematografu už nikdy nic nebylo „jako dřív" – lidem se otevřely netušené možnosti, jak si plnit vlastní sny. Po století byl klasický filmový materiál výhradním nosičem k natáčení, vyvolávání, promítání i archivování pohyblivých obrázků. To se ovšem v posledních desetiletích změnilo, ba co víc, stále se neuvěřitelně rychle mění. Digitální technologie se nám takřka vyvíjí před očima, skýtá nové a nové možnosti, a filmaři stojí na křižovatce dějin: kam se dál vydat? Je lepší „malba světlem", nebo hledání dalších možností digitálních triků? Na tuto a mnoho podobných otázek souvisejících s vývojem kinematografie se pokusí odpovědět průvodce dnešním dokumentem, slavný americký herec Keanu Reeves, a s ním mnohé další legendy světového filmu: David Lynch, George Lucas, Lana Wachovski, James Cameron, Vittorio Storaro, Lars von Trier a další. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (59)

MajklCZsk 

všechny recenze uživatele

Přílišně ukecaný dokument o souboji mezi digitálem a filmovou surovinou. Mnohé myšlenky a výpovědi jsou naprosto výborné a obohacující. Bohužel ani to mi nevynahradí zbytečnou reklamu, kterou dokument dal kamerám Red nebo Netflixu. A už vůbec jsem nezvládl Keenu Reevese v roli moderátora, v níž působil asi stejně tak dobře jako Cermat ve školství. ()

E=mc2 

všechny recenze uživatele

“The absence of limitations is the enemy of art.” Orson Welles. Fantastický dokument. Odporúčam všetkým. Ako budúci režisér kvalitných filmov som na strane 35 mm i keď momentálne točím na digitál. A to len z dôvodu že som ešte nedosiahol ten level že môžem na 35 točiť. Súhlasím s Chrisom Nolan ktorý možno príde niekomu ako zkostnatelý vo svojich názoroch pretože odmieta digitál ako prostriedok. Pár myšlienok z dokumentu : "Ľudia hovoria, je skvelé vidieť všetko hneď, ostrosť, svetlo a nemusia čakať na dailyes (projekciu na plátne) myslím vďaka digitálnej kamere vidíte veci tak ako naozaj budú..." Chris Nolan odpovedá.. "Ak sa dívate na sete na monitor a myslíte si, vidím ako tie veci budú, tak len klamete samy seba, pretože divák si ten výsledok pozrie na veľkom plátne ktoré je tisíc krát väčšie než váš monitor" alebo : "Dnes môže každý točiť vďaka lacným HD kamerám alebo DSLR fotoaparátom svoje filmy" David Lynch odpovedá.. "Áno, dnes má každý k dispozícií ceruzku a papier, ale koľko skvelých príbehov bolo za tú dobu napísaných na ten papier? Teraz sme svedkami toho istého procesu vo filme" Demokratizácia filmového procesu, všetci môžu točiť, neprináša nič dobré. Stráca sa disciplína, stráca sa remeslo, človek nie je limitovaný dĺžkou filmového kotúča ale len pamäťovej karty ktorá sa dá po prekopírovaní vymazať a znovu naplniť. Film nie je o tom natočiť čo najviac, ale len to, čo potrebujem. To čo je nutné a nič navyše. Preto to ničí disciplínu ktorou film je. Filmový proces je totiž poslednou skutočne existujúcou a plne fungujúcou monarchiou v ľudskej spoločnosti. :) A to nehovorím o filme ako o archivačnom prostriedku. Kto ti zaručí že pár rokov otvoríš harddisk alebo dvd? :) Veľa šťastia. Digitál je zaujímavý prostriedok ktorý zľahčuje život, hlavne v postprodukcií. Sú to výrazové prostriedky ako film tak dnes aj digitál. Podstatné je aby mal človek túžbu rozprávať príbehy, dobré príbehy, robiť dobré filmy, pre mňa na 35 mm páse. Link na stiahnutie : http://thepiratebay.se/torrent/7611717/Side_by_Side_(2012) ()

Reklama

TeeAge 

všechny recenze uživatele

Čistá radosť pre milovníkov diskusií typu "Canon vs Nikon" alebo "Digital audio recording vs Analog". Dnes je jednoznačne jednoduchšie nahrávať s Red kamerou, než so 70mm celluloidkou, a tiež premietanie je o dosť lacenjšie vzhľadom k takmer nulovému opotrebovaniu. Rozdiel v kvalite v prospech analógu žial skoro vymyzne, pretože k divákom sa dnes do kín dostáva už len čiste digitalizovaný materiál, aspoň čo sa týka multikín. Každopádne, tú modrú farbu, ktorú Nolan nasnímal na 70mm v scéne, kde Batman stojí na hrane mrakodrapu pri úsvitu, nenahradí žiaden Red ani dnešný Sony prístroj. Bez šumu, bez umeliny. Keby to nebolo tak nákladé, zložité pre obstarávanie a tiež uskladnenie, používali by popredný režisérovia klasický film dodnes. Stačí sa pozrieť na kvalitu Boylovho 28 days later, a zistíte, že ste na strednej natáčali na miniDV kazety kvalitnejší obraz... :D Digitálna filmová éra už prišla, ale jeho zdokonalovanie bude ešte stále dlhým procesom, i napriek tomu, že od milénia už postúpila celkom veľký kvalitatývny krok. 80% | HD, SH650HD, EN DTS | ()

Itar 

všechny recenze uživatele

Zajímavé nakouknutí do rozdílů mezi analogovou a digitální tvorbou. Nejzajímavější jsou samozřejmě samotná vyjádření jednotlivých filmových kapacit, i v celku však dokument funguje dobře jako souhrn základních informací se spoustou konkrétních perliček právě přímo z úst režisérů, kameramanů a dalších osobností filmového průmyslu. ()

Cedr 

všechny recenze uživatele

Povedené přiblížení vývoje filmových technologií a to nejen filmu vs. digitálu co se týče kamer, ale digitalizace obecně. Dokument se snaží být objektivní a snaží se nabídnout názory celého spektra. Finální message je samozřejmě něco ve stylu vznešeného moudra o tom, že klíčový je talent a ne technologie. A to je samozřejmě pravda, ale na to jako divák kašlu. Zajímavý je právě souboj přístupů jednotlivých filmařů. Tady ve finále Side by Side přeci jen vyznívá jako jasná oslava digitálu. Tedy aspoň se tak nějak snaží vyznívat. Klasičtí digitální průkopníci jako Cameron a Lucas totiž působí jako pomýlení staříkové, kteří dokola omílají svou mantru. Dokonce i mnohem rozumnější lidé jako třeba Danny Boyle víceméně přiznávají, že digitální kamery jim "jen" umožňují experimentovat otvírají jim (a bohužel nejen jim ale i netalentovaným nulám) nové dveře a to vše super levně. Je to ale dobře? Ano i ne. Na drtivou většinu rozřesených close-upů a rádoby uměleckých úhlů, které digitální kamery umožňují není nikdo zvědavý. Navíc jak sám dokument skvěle podotýká chybí tu totiž tastemaker, který by filtroval ty tuny odpadu, které nyní mohou tak snadno vznikat (a bohužel vznikají). Že to otevře dveře novému talentu pro který by extrémně prohibitivní náklady spojené s klasickým filmem zabránili schopnost proniknout do světa filmu? Fuck that. Ti nejlepší si vždy cestu našli. Jestli jsou Lena Dunham a ti ostatní noname nuly uvedené v dokumentu příkladem toho nejlepšího talentu, kterým digitál otevřel dveře, tak to teda fakt nedík. Mezi advokáty digitálu v dokumentu asi jasně vede David Fincher, který prostě a jednoduše nějaký ten talent pobral a umí novou technologii využít k dělání poctivé filmařiny a ne jen ke zbytečné touze za každou cenu měnit něco co už bylo víceméně dokonalé před pěti či šesti dekádami. Co se týče kamer samotných háček je jen v tom, jestli na to (dokumentem tolik propagované) 4K a vyšší rozlišení stačí. Dnes bezpochyby ano. Ale to si ještě nedávno myslel i Lucas o svých tehdy nadčasových HD kamerách. ()

Galerie (14)

Reklama

Reklama