Režie:
Andrej TarkovskijScénář:
Andrej TarkovskijKamera:
Vadim JusovHudba:
Eduard Nikolajevič ArtěmjevHrají:
Natalja Bondarčuk, Donatas Banionis, Jüri Järvet, Anatolij Solonicyn, Nikolaj Griňko, Vladislav Dvoržeckij, Raimundas Banionis, Bagrat Oganěsjan (více)Obsahy(1)
Snímek Solaris na motivy románu Stanislawa Lema pojednává o ovdovělém psychologovi Krisu Kelvinovi, který je vyslán na vesmírnou stanici obíhající kolem planety zvané Solaris pokryté oceánem. Má zde vyšetřit záhadnou smrt lékaře, stejně jako psychické problémy sužující kosmonauty, jejichž počet rapidně klesá. Kelvin se na stanici setká nejen se zbývajícími členy posádky vykazujícími podivné a odtažité chování, ale ke svému velkému překvapení i s vlastní ženou Khari, která je už sedm let po smrti. Záhy vyjde najevo, že Solaris oplývá něčím, co u kosmonautů na vesmírné stanici vyvolává potlačované vzpomínky a obsese, a Kelvin je tak nucen zpochybňovat vlastní vnímání reality. (Cinemax)
(více)Zajímavosti (26)
Archive 81 (2022) (seriál)
- V bytě u Dana (Mamoudou Athie) visí plakáty k filmům Hausu (1977), Solaris (1972), a Ganja & Hess (1973). (formelin)
Rick a Morty - Solarickové (2022) (epizoda) (S06E01)
- Název epizody odkazuje na film Solaris (1972). (TheSpearCZ)
Návrat do Soulu (2022)
- V záverečnej scéne hrá Freddie (Park Ji-Min) "Ich Ruf Zu Dir, Herr Jesu Christ BWV 639" od Johanna Sebastiana Bacha. Tento kúsok je známy aj ako námet z filmu Solaris (1972). (Arsenal83)
Jack staví dům (2018)
- Pohled ze začátku jedné kapitoly na „zamyšlené“ vodní chaluhy, kolébající se v proudu vody, je odkazem na zásadní ekvivalentní záběr v Solarisu (1972) – Tarkovského je totiž Trier obdivovatelem. (AlDelon)
Bojovali za vlast (1975)
- Dlhoročný kameraman Andreja Tarkovskeho, Vadim Jusov, začal po filme Solaris (1972) spolupracovať s Bondarčukom a bol jeho kameramanom aj naďalej, s výnimkou filmu Step (1977), na štyroch jeho posledných filmoch. (jaklee)
Perverzní průvodce filmem (2006)
- Filozof Slavoj Žižek analyzuje tyto filmy: Světla velkoměsta (1931), Maitressa Guvernérova (1931), Opičárny (1931), Frankenstein (1931), Závěť doktora Mabuse (1933), Kachní polévka (1933), Plutův soudný den (1935), Čaroděj ze země Oz (1939), Diktátor (1940), Sabotér (1942), Ivan Hrozný II. (1945), Přízraky noci (1945), Červené střevíčky (1948), Kubáňští kozáci (1949), Alenka v říši divů (1951), Okno do dvora (1954), Chyťte zloděje (1955), Desatero přikázání (1956), Závrať (1958), Na sever severozápadní linkou (1959), Psycho (1960) a kino upoutávku, Ptáci (1963) a promo upoutávku, Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964), Persona (1966), Solaris (1972), Vymítač ďábla (1973), Rozhovor (1974), Vetřelec (1979), Stalker (1979), Duna (1984), Modrý samet (1986), Zběsilost v srdci (1990), Tři barvy: Modrá (1993), Lost Highway (1997), Vetřelec: Vzkříšení (1997), Matrix (1999), Spalující touha (1999), Klub rváčů (1999), Mulholland Drive (2001), Pianistka (2001), Piková trojka (2003), Dogville (2003) a Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů (2005). (ČSFD)
Moon (2009)
Melancholie (2011)
- Jeden z odkazovaných obrazů v prologu je i dílo „Lovci ve sněhu“ z roku 1565 od Pietera Brueghela. Tento obraz je nápadně obsažen i v Tarkovského snímku Solaris (1972). Lars von Trier opakovaně zmínil, že Tarkovského obdivuje, a věnoval mu i svůj předchozí film Antikrist (2009). (JayZak)
Solaris (2002)
Revizoři (2003)
- Pro natočení tohoto filmu byl velkou inspirací Nimródu Antalovi film Andreie Tarkovskyho Solaris (1972). (TomikZlesa)