Režie:
Sergej M. EjzenštejnHudba:
Edmund MeiselVOD (1)
Obsahy(1)
Klíčové události revolučního roku 1905 zobrazuje v jednom z nejslavnějších filmů všech dob průkopník světové kinematografie Sergej Ejzenštejn. Po vzoru antické tragedie režisér rozdělil film do pěti dějství a hrdinou svého dramatu učinil zástup lidí tvořících dějiny. Vše přitom odstartuje vzpoura na křižníku Potěmkin, která ve městě Oděse probudí revoluční atmosféru. Protesty proti představitelům starých pořádků gradují a strhující souboje, které dodnes berou dech, mohou začít. Autentickou atmosféru podtrhuje dramatická hudba Dmitrije Šostakoviče a davové scény, na kterých se tehdy podílelo přes 10 tisíc komparsistů. (Řitka video)
(více)Zajímavosti (37)
Dawsonův svět (1998) (seriál)
- Dawsonovým idolem je Steven Spielberg. Na zdech jeho pokoje visí plakáty z jeho filmů Čelisti, Hook a Ztracený svět: Jurský park. Objeví se i plakáty filmů V kůži Johna Malkoviche a Křižník Potěmkin. (novoten)
Michael Mann
- V roce 2022 se zúčastnil slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Michael Mann dal své hlasy těmto deseti snímkům: Apokalypsa (1979), Křižník Potěmkin (1925), Biutiful (2009), Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964), Občan Kane (1941), Utrpení Panny orleánské (1928), Zuřící býk (1980), Pryč od minulosti (1947), Bledý květ (1964), Kokuhaku (2010). (NIRO)
Jiří Menzel
- Na své začátky coby filmového diváka vzpomínal: "Nebyl jsem moc velkej filmovej fanda. V padesátých letech tady nebyly žádné filmové kluby, jenom pár nadšenců zorganizovalo promítání filmů z filmového archivu. Každý čtvrtek večer v Kinu mladých v Klimentské ulici. Tady jsem poprvé viděl Intoleranci, Občana Kanea, Zrzka, Pepé le Moko, Dovženkovu Zemi, Děti ráje, filmy Chaplinovy a Clairovy, Ejzenštejnův Křižník Potěmkin. Bylo to v době, kdy jsem toho moc nevěděl, ale moje hlava i srdce byly otevřené a tyhle filmy mi řekly všechno, co jsem potřeboval o filmu vědět. Jeden z těch večerů byl věnovaný Renoirovi a před Velkou iluzí běžel krátký snímek Výlet do přírody. Tenhle film rozsvítil mou hlavu jako lampu na plyn, mohu-li citovat klasika. Spolu s filmem Soví řeka patří k absolutní špičce mého diváckého žebříčku. Film, i ten zvukový, nemá být nic jiného než vyprávěním v obrazech. Vedle těch dvou filmečků mi připadají současné filmy většinou spíš užvaněné a ukodrcané." (NIRO)
Modrý pták (1976)
- Film se natáčel ve stejném studiu jako Křižník Potěmkin (1925). (Hans.)
Rybáři (1929)
- Film Drifters měl premiéru ve Film Society 10. listopadu 1929 spolu s filmem Křižník Potěmkin (1925), který byl v Británii rovněž uveden poprvé. Grierson již dříve pomáhal s výrobou titulků k Ejzenštejnovu snímku pro americké uvedení a na Drifters to mělo zcela patrný vliv. Podobně jako je tomu v Potěmkinu využívá i v Drifters expresivním způsobem montáž a vytváří tak dramatické napětí bez jakékoli psychologizace. Oba filmy dále pracují s tzv. „typy“ (neherci) namísto profesionálních herců, aby dosáhly větší „autenticity“, a oba také bohatě využívají natáčení v exteriérech. Grierson však vždy zdůrazňoval, že chtěl natočit film ryze „britský“, tedy umírněný a zdůrazňující lidský prvek. Proto se snímek Drifters odehrává v pomalejším tempu a více se soustředí na obyčejné, méně dramatické události. (Zdroj: Doc Alliance Films)
Luis Buñuel
- Oblíbené filmy Luise Buñuela: Stezky slávy (1957), Roma (1972), Křižník Potěmkin (1925), Velká žranice (1973), Tvrdohlavá, Zakázané hry (1952), Rukopis nalezený v Zaragoze (1965), Persona (1966), Umberto D (1952), Zloději kol (1948), Poklad na Sierra Madre (1948). Neoblíbené filmy Luise Buñuela: Odtud až na věčnost (1953), Řím, otevřené město (1945), Casanova Federica Felliniho (1976). (raininface)
Láska a smrt (1975)
- Záběr na sochu lva a záběr vojáka, který je střelen do oka skrze brýle, jsou parodií na podobná vyobrazení soch z filmu Křižník Potěmkin (1925). (HellFire)
Deset dní, které otřásly světem (1928)
- Film čítá 3200 záběrů, což je více než dvojnásobek oproti o dva roky staršímu režisérově snímku Křížník Potěmkin (1925). (Pavlínka9)
Sněhurka a sedm trpaslíků (1937)
- Slavný režisér Sergej Ejzenštejn (Křižník Potěmkin) označil Sněhurku za "... nejlepší film, který kdy byl vyroben“. (džanik)
Bláznivá střela 33 a 1/3: Poslední trapas (1994)
- Scénu, která paroduje film Neúplatní (1987), potažmo i Křižník Potěmkin (1925), chtěli scénáristé zakomponovat už do prvního dílu. Nakonec ho použili až v tom posledním, protože mnoho lidí film dříve neznalo a nechápali by souvislosti. (SG-1)
Neúplatní (1987)
- Inspiraci pro nádražní přestřelku našel režisér Brian de Palma ve filmu Křižník Potěmkin. Podobnou scénu můžeme vidět v parodickém podání ve snímku Bláznivá střela 3 a 1/3: Poslední trapas. (Kulmon)
Banáni (1971)
- Zhruba v polovině filmu, při scéně vřavy, která obklopí diktaturu v San Marcos, vidíme letět ze schodů dětský kočárek. Jde o narážku, nebo spíše poctu v tomto případě, nejdramatičtější scéně klasickému filmu Křižník Potěmkin (1925). (don corleone)