Režie:
Maurice LabroScénář:
Claude SautetKamera:
Pierre PetitHudba:
Georges Van ParysHrají:
Lino Ventura, Estella Blain, Paul Frankeur, Nadine Alari, Jess Hahn, Alfred Adam, François Chaumette, Margo Lion, Pierre Collet, Yves Arcanel (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Paul Lamiani má malou pařížskou restauraci, ženu a dítě a doufal, že svou minulost nechal již dávno za sebou. Jeho gangsterské období stačí francouzské tajné službě, aby ho v zájmu státu vydírala a donutila ho kontaktovat bývalého přítele Raymonda. A i když už Paul stojí na druhé straně, nechce svého přítele zradit. Do hry se vloží jiná gangsterská skupina a Paul se ocitá hned mezi několika mlýnskými kameny. A to chtěl jen žít svůj poklidný rodinný život... Staré dobré francouzské gangsterce vévodí Lino Ventura v poloze, jak ho známe z celé řady dalších filmů. (Česká televize)
(více)Recenze (31)
Já jsem samozřejmě rád, za každou možnost vidět cokoli ze starší doby s francouzské top herecké školy, v tomto případě s Linem Venturou a nechi působit nevděčně, ale . . První půlka mě přijde taková odbytější, nejsou tam dovysvětleny některé postavy a jejich jednání, jasně pak se to zazipuje, jenže není to v tomto případě úplně šťastný řešení, když je vce filmu postav jak nasráno. Něco jinýho, když se děj přesune do Normandie, to už byla Francie tak jak jí mám rád, kvalitní ve všech složkách. Lino samozřejmě miláček. ()
Prvním akčním filmem, v němž Lino Ventura hrál, bylo Zdraví vás gorila. V Šelmě na svobodě akční scény také nechybí, ale byť je tento snímek již z následujícího roku, nesklouzl do hlouposti právě v akčních scénách. Nemalou zásluhu na tom bude mít i režisér snímku Maurice Labro, který se na rozdíl od Bernarda Borderiera věnoval krimi a akčním filmům. V Šelmě na svobodě dostal Lino Ventura poprvé příležitost zahrát si hlavního hrdinu, který se dostává do svízelné situace. Již tehdy prokázal, že zahrát v psychologických dramatech umí. Vzhledem k datu vzniku hodně dobrý snímek. ()
Ze Šelmy mám určitě mnohem pozitivnější a serióznější dojem, než z Gorily. Příběh dobře šlape, má smysl i pozoruhodnou postavou s temnou minulostí a současně snahou v lepší život. Akci jsem zde vnímal jako velice dobře zvládnutou i v rovině uvěřitelnosti a celkově k snímku nemám žádné vážnější výhrady. Ale jako celek stále to není úplně ono, mnohem víc mi sedí filmy, které zdobil svým výkonem Lino Ventura až v nasledujících dvou dekádách. Je možné, že tak dobře napsaná a sehraná francouzská kriminálka z konce 50. let již v něčem zestárla? Zdá se, že už ano. Čtvrtou hvězdičku ale přidávám za netradiční obohacení gangsterského příběhu o rodinnou linku. Lino Ventura, byť nejednou představitel drsných mužů na špatné straně zákona, kdysi prohlásil: „Myslím, že všem svým hrdinům bych mohl bez uzardění stisknout ruku.“ Ventura totiž svůj výběr rolí už v počátcích hereckých kariéry hodně stavěl na postoji konkrétních postav k danému problému. No a zde je to právě hlavní bývalý gangster Paul Lamiani, který ve vypjatých chvílích svízelné situace koriguje svoje konání tak, aby v první řadě zachránil svého syna... a až na druhou kolej odsouvá své zakončení náročného kšeftu s tajnými dokumenty. A ono je to nakonec velmi osobitý rozměr celého příběhu. -------- ,,Co tady děláš? Neřekl jsem ti, abys zůstal v autě? Ty máš bejt dávno v posteli, a ne venku! Máma se bude zlobit." ;o) 70% ()
Variace na známý námět osamělého vlka stojícího osamoceně mezi státní mocí a gangsterským světem, přičemž na obě strany rozdává adekvátní rány uspívá. Už to má své roky, Ventura jako by ještě nebyl ta excelentní bezvýhradná osobnost, ale stejně se na to dobře dívá. Jeden z těch černobílých skvostů staré francouzské krimi. ()
Ve své době úspěšný snímek, který byl převážně zásadní pro Lina Venturu, který se tak stal u diváků populární a od této chvíle i vyhledávaný. Svou uhrančivostí a svým, většinou, kamenným výrazem se vedle Jeana Gabina stal zásadním představitelem gangsterských filmů, ke kterým si později přidal i role policejních vyšetřovatelů. Obě strany barikády vždy pojal s úctou a respektem, takže byl diváky přijat poměrně vždy v každé roli. Tento příběh je po thrillerové stránce dobrý ve všech aspektech dané dramatizace, dějového vývoje i akčních scén? Dokonce se někdy snímek označuje za francouzský noir. Na svou dobu je film také označován za poměrně násilný, což nám dnes už ani nepřijde. Vadou na kráse je ale fakt, že je námětově hodně podobný s pouze dva roky starším snímkem 'Action immédiate' (1952), ve kterém se mimochodem Lino Ventura objevuje také. To na důvěře tvůrčího skutku moc nepřidává, ale protože tady Ventura viditelně udělal kus práce, málokdo si na tento fakt vzpomene. Buď jak buď, jedná se o svižný a žánrově sebevědomý film, který potěší i dnes. A to už z toho důvodu, že něco takového se již prostě nenatáčí. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (2)
- Claude Sautet režíroval jednu třetinu filmu poté, co Maurice Labro onemocněl. (sator)
Reklama