Režie:
Zdeněk TycScénář:
Markéta BidlasováKamera:
Patrik HoznauerHrají:
Petra Špalková, Jiří Schmitzer, Taťjana Medvecká, Marek Němec, Jana Pidrmanová, Zdeněk Palusga, Marek Taclík, Pavla Beretová, Luboš Veselý (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Strhující příběh jednoho krásného léta, během kterého by se nechtělo umírat nikomu, natož tomu nejtvrdšímu samorostu. Pro tento komorní film jsou klíčové tři postavy, vedle hlavního hrdiny jsou tu dvě ženy. Karla, asi pětatřicetiletá, je svému životnímu partnerovi něčím podobná: malířka, bohémka, pro ostrá slova nejde daleko. Kontrastní k těm dvěma je Jaruna, vdaná asi pětapadesátiletá žena, zdravotní sestra. Kdysi byla milenkou pana malíře. Tato trojice vede marný boj se smrtí, bojují sami se sebou a současně mezi sebou – což přináší každému z nich určité očištění.
Na začátku vidíme malíře Holase, jak se ještě pokouší kreslit, tvořit, jak se vzteká, že už nemá sílu. Netuší, že jeho energie začne mizet jako voda v písku, že vše půjde tak rychle. Okolnosti ho stahují do postele, která bude smrtelná. Ještě se párkrát nechat vytáhnout před barák, aby viděl oheň, hvězdy...
Dvě ženy v jeho blízkosti se k sobě postupně přibližují. Jsou rozdílné, ale nikterak jim to nebrání soustředit se na to, co je opravdu důležité.
(Česká televize)
Recenze (180)
"Film Jako nikdy není rozhodně pro každého a není ani nejvhodnější volbou pro pohodový sobotní večer s přáteli. Dílo Zdenka Tyce vyniká hereckými výkony Jiřího Schmitzera, Taťjany Medvecké i Petry Špalkové a vyžaduje určitý čas na zpracování po jeho zhlédnutí." více
"Tycův pokus o zničující drama, který bezvýhradně stojí na Schmitzerově nespoutanosti a přirozeném herectví Petry Špalkové, vyšel jen zčásti. Těžké chvíle umí zapůsobit, ale shazují je nedotažené vedlejší linie a rozpačitý konec." více
"Je pravda, že kamerových exhibic je někdy až moc, některé scény jsou odděleny příliš ostrým střihem bez větší návaznosti a konec je možná zbytečně otevřený, Jako nikdy je nicméně zatím (alespoň pro mě) tuzemským filmem roku, který za svou řemeslnou kvalitu nejspíš zaplatí daň v podobě nízké…" více
"Film Jako nikdy osobně považuji za dosud nejkvalitnější a nejpozoruhodnější český film tohoto roku. Především díky jeho odvaze odpoutat se od země, otevřít se kreativním impulsům na hranici iracionality a skrze ně nahlédnout téma smrti jako svým způsobem tvořivý princip. I když zpočátku malebné…" více
"Film každopádně potěší všechny, kteří si myslí, že pečovat o umírajícího člověka je poetické, plné dialogů o diamantech skrytých uvnitř a houslové hudby." více
"Petra Špalková i Taťjana Medvecká hrají naprosto přirozeně a spolu s Jiřím Schmitzerem působí jako sehraná a vyrovnaná trojice. Film mě zaujal nejen výbornými hereckými výkony hlavních postav, ale také tím, že smutný námět nemusí nutně znamenat smutný celý film." více
"Tycův film selhává především v komunikaci s divákem, emotivně vypjaté oslovení vnímám jako málo přesvědčivé, míjelo mě. V pozadí ční vyumělkovanost, jdoucí v první řadě na vrub scénáře." více
"Ono se to asi nedá popsat jinak - v tomhle filmu prostě všechno sedí jako přibité." více
"Čertivý neřád Jiřího Schmitzera snadno odpudí kohokoli a jedinec bez zájmu by o něm mohl začít smýšlet veskrze negativně jako nějakém komiksovém záporákovi. Tak jednoduchý ale svět není. Tycův snímek Jako nikdy se nesnaží postihnout veškerou pravdu o smrti, ale portrétovat hořkou pachuť, která se s…" více
"Zneklidňující snímek o smrti, o odvaze říkat si pravdu i o sebeobětování má slušnou šanci minimálně na nominaci na některou filmovou cenu. Návštěvnost v kinech bude téměř jistě tristní, protože o komedii tu opravdu nejde." více
"Snímek Jako nikdy nedává nikomu zážitek zadarmo a přímo vyzývá k zamyšlení. Vede nás prostřednictvím nejrůznějších banálně se tvářících indicií k poznání, že smrt sice může být koncem, ale mnohem horší je, když se koncem stává pro ty, kteří na světě ještě zůstávají a nenacházejí smíření." více
"Film, který z této spolupráce vznikl, je jedním z nejlepších dramatických a psychologických počinů české kinematografie posledních let. Proces umírání zde není to zásadní. Vše se točí okolo skutečně zásadních věcí, které jsou pro život člověka důležité. Téma: smrt a komplikované vztahy. Přesto…" více