Režie:
Sergio MartinoKamera:
Giancarlo FerrandoHudba:
Claudio SimonettiHrají:
Daniel Greene, Janet Agren, Claudio Cassinelli, George Eastman, John Saxon, Darwyn Swalve, Donald O'Brien, Ted Rusoff, Franco Fantasia, Sergio Testori (více)Obsahy(1)
Nacházíme se v blízké budoucnosti, rozsáhlé oblasti světa jsou sužovány ekologickými katastrofami. Proti dalšímu znečišťování vystupuje nyní již mocné hnutí pod vedením reverenda Moselyho. Ten je trnem v oku šéfovi obří průmyslové korporace Turnerovi (Saxon), jenž mimo jiné financuje vývoj prvních kyborgů. Nejlepší z nich, bývalý voják Paco Queruak (Daniel Greene), je vyslán, aby reverenda odstranil. V Pacovi se však na poslední chvíli probudí lidské svědomí a Moselyho pouze vážně zraní. Nyní je mu v patách jak policie, tak Turnerovi zabijáci... (J.Connor)
(více)Recenze (47)
Klasické 80s akční sci-fi béčko (s malými post-apokalyptickými vlivy) a lá "Terminátor" nebo "Blade Runner". Žánr, kterému neunikl ani slavný taliánský filmový řemeslník a giallo majster Sergio Martino (viz. např. post-apokalyptický "2019 - Dopo la caduta di New York") i přesto že to byl očividně jeho pomalý ale jistý ústup ze slávy, samotné tvůrcovo tvůrčí tempo bylo stále na poměrně vysoké úrovni, a tady i přestože nebyl skutečným odborníkem v žánru, tak se ho zhostil víceméně docela zručně, kdy přidal krom známých variací (operace paže viz Terminátor), i několik svých vlastních nápadů. Tenhle laciný taliánský trash (občas v některých svých pasážích banální a směšný), je opět nabitý téměř non-stop akcí (trochu na úkor příběhu)), později došlo i na docela slušné grafické násilí a krev, film mě přes své vysoce nastavené tempo a rytmus vůbec nenudil, a to je vždy důležité zmínit. Nezapomenutelná páka s dalším bourákem, kamiónovým padouchem Gerorgem Estmanem, později s tlustým Swalwem a hady, líbila se mi i pěkná pronásledovací scéna vrtulník vs kamión, nebo akční masakr v baru s jinými Cyborgy. Daniel Greene byl bourák chlap a docela i sympaťák, jeho ohromné paže a hlavně sebevědomí, frajerský pohled-s téměř kamennou tváří, kdy se vždy perfektně bavil a byl si vědom toho, že si všichni jeho soupeři si jdou pro jasnou porážku, první setkání se stále okouzlující a jako víno zrající Janet Agren v jejím baru v zaprášené Arizoně, kdy to mezi nimi ihned zajiskřilo (aby ne), na to vše se moc příjemně koukalo. Mimořádné kultovní herecké obsazení-co herec to známá-charismatická tvář. Oslovila mě tu i Simonettiho nádherně melancholická a jemná hudba. Fanoušek kultovních 80s VHSkových béček, bude s nejvyšší pravděpodobností s touto skvělou nízkorozpočtouvou zábavou spokojen. PS: Film je poznamenán jednou nepříjemnou tragickou událostí, kdy při natáčení scény zřícení vrtulníku, zahynul známý herec Claudio Cassinelli (pokud jej neznáte, tak vám mohu doporučit filmy jako "What Have They Done to Your Daughters?" nebo "Morte sospetta di una minorenne") kde hrál hlavní roli. ()
Jedna z mnoha italských napodobenin úspěšných amerických filmů, konkrétně Terminátora. Paco je vyslán aby zabil reverenda Moselyho, avšak slituje se nad ním a jenom ho smrtelně zraní, tento neúspěch však nemůže zůstat bez následků, po stopách mu jde nejen FBI, ale i jeho stvořitel Francis Turner, Paco je totiž kyborg a někde v jeho mozku ještě zůstala část člověka. Takže se vypraví do Arizony, jak mu jeho chabé vzpomínky radí, najde krásnou servírku, do které se zamiluje (láska je opětována), najde nepřátelské tiráky a dokonce potká jiného kyborga. Nástin příběhu nezní špatně, sice nic originálního pod sluncem, ba právě naopak, např. scéna opravy ruky, totálně vykradená z Terminátora, ale to není ani tak moc důležité, spíše jde o to, jak se nápad zrealizuje, v čemž tví kámen úrazu. Při sledování jsem měl dojem, jako by film režírovali dva naprosto odlišní lidé, první dvě třetiny jsou chudé na akci, krev, honičky, prostě to nač čekáme, zato je tam přehršel dialogů o ničem. Poté co uplynou, jako by se režisérské taktovky chopil někdo jiný, nebo se režisér probral z komatu a došlo mu, že tohle není filozofická záležitost, ale akční film, tak najednou pořád něco vybuchuje, střílí se, vidíme i krev (konečně), kamera pěkně krouží na krásnými arizonskými scenériemi, prostě takhle měl film vypadat hned od začátku. Neříkám, že se mi to nelíbilo, líbilo, včetně dokonalého dabingu, kdy všichni dabéři pronášejí své dialogy, naprosto stejnou modulací hlasu, sice chybí král porevolučního dabingu Bohdan Tůma, zato však nechybí Petr Oliva v hlavní roli. Škoda, mohlo to být lepší. ()
Pakoš je především nostalgická mašina, která musela fungovat snad u každého kdo hodoval v památné době VHS. Když se řeklo Paco, vybavil se svalovec, kybernetický robot s pozitivním myšlením. Ovlivnění Terminátorem se nedá zapřít, ale kdo by neodolal mít záběr na zraněnou Cyborg ruku, he? Sergio Martino si prošel od gialla, komedie, dramatu, westernu, podivných kanibalů a tak proč né i příběh z blízké budoucnosti o Pacovi. Kameru zde obstaral mistr Ferrando pod jménem John MCFerrand. George Eastman jako flákač se sklony k násilí rozhodně potěšil. Pop elektro hudba z dílny Simonettiho tady sedla jako mouchy na šedém sametu. ()
Celkem a překvapivě kvalitní podívaná, nečekal jsem nic protože takovýhle béčka mě moc netáhnou, ale nakonec paráda. Hlavní hrdina i když nehrál moc přesvědčivě tak byl sympatickej to samé hlavní hrdinka. A navíc spocenej Eastman je k nezahození a je to fakt slizoun. Celej film je sice hloupej a není ani nijak zapamatování hodnej ale je prostě takovej béčkovej milej. Konečná akční sekvence je parádní. Prostě paráda. ()
Italská kinematografie 80. let je plná různorodých snímků všech žánrů citující nebo se jen vezoucí na právě populárním námětu. V oblasti akčního sci-fi mezi ně patří i tento. Téma? Cyborg. Jeden takový je naprogramován k likvidaci vědce majícího v rukou osud lidstva. Nakonec však skončí někde v poušti v restauraci, kde se do něj nic netušíc zamiluje provozovatelka podniku a kde se na vyprovokování místních chlapů zúčastní turnaje v páce. A na konci samozřejmě dojde k finální bitvě, kde se s ním střetne jiný cyborg v podobě sexy ženy. Videosnímek, po kterém v Česku už neštěkne ani pes a je to vcelku škoda. Ano, známé motivy scén jsou převzaty s amerických snímků, jako je hlavně ´Terminátor´, ale pozor, ´Over the top´, kde je onen turnaj v páce, vznikl až rok po té. Ale nakonec, co je na tom? Natočeno je to vcelku dobře. Začátek se sice krapet táhne, ale patřičná žánrová atmosféra a zajímavost patrná je. A za závěrečnou vrcholnou akční scénu se tvůrci v žádném případě, s ohledem na nízký rozpočet, stydět nemusí. Ale je pravdou, že na téma - Cyborg - bylo ve své době skutečně natočeno snímků více než dost a jako obvykle různých kvalit, takže filmová konkurence u snímků určených pro video je docela masivní. Tento i přes svou průměrnost patří mezi ty lepší. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (2)
- Herec Claudio Cassinelli zahynul během natáčení při nehodě helikoptéry. (J.Connor)
- Ke konci filmu honí šéf Turner (John Saxon) Paca ve vrtulníku. Lze si ale všimnout, že jsou to ve skutečnosti vrtulníky dva – když je stroj ve vzduchu, je to Bell 206 Jet Ranger, když je na zemi, je to Agusta 109. Přestože jsou si obě helikoptéry tvarově podobné a ve filmu mají i podobné zbarvení, tak kromě jiné imatrikulace má Agusta hlavně na boku o jedno okno víc a zatahovací podvozek. (Stejšn)
Reklama