Reklama

Reklama

Život a doba soudce A. K.

(seriál)
  • angličtina The Life and Time of Judge A.K.
Trailer
Česko, (2014–2017), 24 h 11 min (Minutáž: 52–57 min)

Scénář:

Zdeněk Zapletal

Hrají:

David Švehlík, Daniela Kolářová, Jitka Čvančarová, Jiří Bartoška, Marek Daniel, Andrea Buršová, Igor Bareš, Ivana Uhlířová, Jaroslav Plesl, Jan Novotný (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(26)

Obsahy(1)

Soudce je člověk, před kterého předstupují lidé se svými problémy a od kterého očekávají jejich řešení. Soudce je člověk, kterému soudní spory vstupují do soukromí a stávají se součástí jeho života, vědomí, konání i snů. Není lehké žít s cizími záležitostmi a den za dnem hledat unikající pravdu, nezbytnou pro spravedlivé rozhodnutí. I soudce má soukromí a snaží se v něm žít podle vlastních představ, ale ani tady pojmy jako láska, čest nebo pravda nelze jednoznačně definovat. Soudce Adam Klos se snaží pochopit nejen své případy, ale i sám sebe. Třináctidílný seriál o životě a době soudce A. K. vypráví současný, reálný a vnitřně dramatický příběh mladého muže, složitě se prodírajícího civilními soudními spory, charakteristickými pro současnou společnost. Každý z nich se musí snažit pochopit a ukončit svým rozsudkem, svou představou o spravedlnosti. A musí nést nikdy nekončící odpovědnost za to, že se jeho verdikt dotýká bolavých míst našich obyčejných životů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (219)

kajas 

všechny recenze uživatele

Švehlík se v této roli našel a podává svůj nejlepší herecký výkon. Jeho vnitřní monology nemají chybu, stejně tak většina vybraných soudních kauz. Česká televize po "Případech 1. oddělení" pokračuje v tradici seriálových pondělků, na které má divák důvod se těšit. Radost mi ale kazí přerovská dějová linie a také celý vztah s terapeutkou (jak mám Čvančarovou poměrně ráda, tak zde mi opravdu neseděla). Kdyby byla každá epizoda zkrácena na nějakých 40 minut a soustředila se výhradně na dění v soudní síni, s lepším hodnocením neváhám. Edit po druhé sérii: Srovnatelná úroveň s první řadou, některé případy peckové, jiné méně záživné. Skoro 4*. ()

Madsbender

všechny recenze uživatele

Po jednej náhodne zhliadnutej epizóde asi takto: Téma a zasadenie vôbec nie sú zlé a Švehlík sa javí ako voľba vyvolená zlatými českými ručičkami na to správne miesto. Snaha o pochmúrnejšie a vážne vyznenie je odmenená úspechom, avšak len čiastočným - akosi to nejde dohromady s mierne polopatistickým, až didaktickým podaním prípadov; subjektívny pohľad sudcu-osoby majú do deja vnášať vnútorné monológy, ale samotný proces je veľmi jednostranne konštruovaný bez možnosti ponechania priestoru objektivite realizmu, čím sa seriál sám uzatvára do fikčného sveta a vyčleňuje z toho skutočného. To podporuje aj plochosť dejových línií a podporných charakterov, vtláčanie hrdinu do sveta (a teda jeho mierne neohrabané pretváranie v odraz jeho vnútra) a v neposlednej rade pasovanie jeho samého do role akéhosi tragéda modernej doby, ktorého osobný a verejný život nie sú práve najšťastnejšie. Najväčší problém by som videl azda v relatívnej zbytočnosti tohoto takpovediac zhmotneného ľudového predstaviteľa zázračnej formulky "aj sudca je len človek", ktorý k nám prehovára pestrým slovníkom inteligentných a poučných fráz, a ani nezabúda vylúdiť malý smutný úsmev na tvári, ktorým na chvíľu zaženie mračná ťaživosti bytia. Inu, chlapec to holt nemá ľahké, ale jeho počínanie, i počínanie ostatných je miestami až príliš chladné a umelé na to, aby som mu ho mohol plne uveriť a vcítiť sa do jeho problémov. Čo je problém. Tiež by som mohol seriál obviniť z nemiestneho prechovávania pózy, u ktorej mi nie je jasné, čo konkrétne vlastne stelesňuje, a v neposlednom rade z tak trochu podivného zliepania jednotlivých scén, línií a dialógov. Zračí sa v ňom však úporné (i keď len naoko) ťaženie proti bežnej komerčnej produkcii televízie, a i keď ma za to možno v krajnom prípade seriál ničím neodmení, motivácia pozrieť si celú sériu tu je. ()

Reklama

Laurent

všechny recenze uživatele

Na české poměry to zatím vypadá silně nadprůměrně. Hlavní postava je ale výrazně netypickým představitelem soudcovského řemesla. Kdyby tvůrci vzali typický soudcovský charakter a posílili ho, tak jsme mohli mít Dr. House ze soudního prostředí. Soudcovský talár často oblékají lidé, kteří by byli po psychologickém vyšetření diagnostikováni jako tzv. psychopaté. Zjednodušeně řečeno to jsou lidé, kterým jsou ostatní lidé úplně fuk, nevytváří si k nim žádné emoce. V ojedinělých případech, kdy soudce není psychopat, velmi rychle otupí, zvykne si, nebo vyhoří. Takový ne-psychopat se potom chová v práci podobně jako psychopat. Postava Adama Klose se naopak trápí svým údělem. Navíc je velmi nepravděpodobné jeho relativně nízké sebevědomí. Soudci mají extrémně vysoké sebevědomí, protože rozhodují o životech druhých lidí. Soudci jsou v podstatě polo-bohové. Právě to, jim dodává sebevědomí. Čeští scénáristé bohužel stále dokola vtahují do podobných žánrů (např. krimi) filosoficko-eticko-morální otázky a dilemata. Užitečnější by bylo poukázat na realitu vytvořením zajímavé postavy geniálního soudce, který je ale lidsky odporný a pro život ve společnosti dost dobře nepoužitelný. Osobní život a soudní rozhodování by mohlo být klidně 1:1. Trpkého humoru bychom měli habaděj. Seriál se bohužel inspiroval Terapií, kde jsou filosoficko-eticko-morální otázky a dilemata přirozenější a reálnější součástí. ()

Lischai 

všechny recenze uživatele

Téměř! Hodně se mi líbí studený tón celého seriálu a vlastně i ty dlouhé, vleklé scény v soudní síni - je to jak Terapie, jen v jiné místnosti. Celý tenhle hezký koncept (hodně se mluví v práci, v soukromí soudce mlčí) je ale hrozně shozený těmi vnitřními pseudointelektuálními monology, kterými se tam - jak v Cirkuse Bukowsky - dostává ten machistický tón vševědoucího frajerského hrdiny. A to mi jde docela proti srsti. Radši se budu půlminutu dívat na smutného Švehlíka jak bloudí po nábřeží, než si poslechnout jednu povýšenou hlášku ve voiceoveru. ()

Helmutek 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pro mě už od prvních minut víc než milý překvapení. Ten seriál je pojatej zajímavě a Švehlíkovi ta role očividně sedla. Dobře vybraný jsou i jeho rodiče, Bartoška s Kolářovou, díky kterejm je ta chladná a až neosobní domácí atmosféra skoro hmatatelná. Baví mě poslouchat Adamovy komentáře u jednání a soudů, baví mě sledovat ty jeho věčný dilemata a nejrůznější otázky, který si sám sobě (resp. i divákovi) klade... Baví mě nad tim přemejšlet a baví mě ten racionálně-skeptickej přístup, kterej ke všemu má; baví mě ten náhled, ze kterýho to všechno komentuje a jak nad věcma přemejšlí. A zajímá mě i ten jeho život mimo soudní síň. Adam je mi blízkej i lidsky - vše zpochybňující, nevyhraněnej, neustále rozvažující, vnímající sílu a význam slov, vět a jazyka, jdoucí k jádru sdělení navzdory většině mluvící do větru, používající prázdný fráze, plýtvající silnejma slovama... Takhle bych tomu dal klidně 4*, protože ten seriál je mi fakt téměř všim sympatickej a jsem rád, že ČT něco takovýho vůbec točí, ale mám k tomu jednu zásadní výhradu, kterou tomu prostě nemůžu odpustit. Pokud totiž někdo chce točit seriál z velký části z právnickýho prostředí, měl by si podle mě dát záležet (a to neni zas takovej problém) na tom, aby to bylo věrohodný a odpovídající realitě, a pokud už se teda bohužel rozhodne, že se nějakejma objektivníma skutečnostma svazovat nenechá, tak by si měl dát kurva pozor na to, aby aspoň netočil úplný blbosti, který kopnou do očí každýho soudnýho člověka i bez právnickýho vzdělání - jako třeba mě. Kdyby ty chyby byly v zásadě nevýznamný, třeba diskutabilní, ale hlavně moc nerozpitvávaný a takový, který se daj snadno přejít, tak bych to ještě skousnul; pokud se na tom ale děj seriálu otáčí a je to v podstatě leitmotiv celý série, tak už s tim mám problém. Jinak ale musim vyzdvihnout dobrou hudbu a taky tu jeho psycho asistentku/zapisovatelku Terezu - fakt zajímavá postava, o který jsem celou dobu nevěděl, co si o ní myslet. Ten (ne)konec na mě působil trochu rozpačitě, jinak je to ale (navzdory těm faktickejm failům) seriál velice dobrej a těšim se na druhou sérii. ______ edit - 2. série: Druhá série na to naštěstí jde úplně jinak, takže nekonečný omílání téhož se naštěstí nekoná. Styl a koncept ale samozřejmě zůstává - to, v čem byla silná jednička, zůstává silná i dvojka, i když musim říct, že pro mě "královská disciplína" trestního práva vlastně ve výsledku nijak zajímavější než ta občansko-právni neni (čimž nechci hanět dvojku, ale vlastně vyzdvihnout jedničku, kde byli děj schopný držet na papírově mnohem míň zajímavejch případech). Dramatická linie kolem Daniela (Adamova kamaráda Igora) mě nakonec i celkem bavila, ale mnohem víc to na mě působilo jako nutnej tmel v jinak nesourodym systému "co díl, to případ" - a vlastně víc než nějaká přehnaná starost o Igorův osud (protože, co si budem povídat, vlastně si za to zaprvý moh sám, zadruhý z toho moh vycouvat i pozdějc, i když by už musel obětovat kariéru /ale to se mu nakonec stejně nevyhlo/, a zatřetí je to taky tak trochu kretén, žejo) mi přišlo nejzajímavější to, jak zprvu nenápadně a ve výsledku brutálně do toho z ničeho nic spadnul - a jak dřív, než se vůbec stačil rozkoukat, byl až po kolena v průseru. Stejně jako Signore mám ale rozporuplnej pocit z linie divnosousedů (co to teda mělo znamenat furt s tou helmou, třeba?!) a z nedořešený linie kolem Laury. Za mě je ale celkově druhá série za silný 3* nebo slabší 4* - pro mě to zůstává víc než zajímavym a pozoruhodnym seriálem, za kterej jsem rád, že existuje, ten tah je ale možná slabší než v první sérii (i když se to už aspoň narozdíl od s01 vyhejbá velkejm botám), a další věc je, že s velkym množstvim případů nutně přichází velká variabilita uvěřitelnosti jak epizodních herců, tak zábavnosti dílů jako takovejch. Líbil se mi třeba díl s rasismem (ukázanym ne jen na jedný, ale na obou stranách - s tim navíc, že spuštěčem kauzy nakonec ten cikán, pokud jsem se díval správně, vůbec bejt nemusel) nebo díl s údajnym znásilněnim, obrovsky mě bavili Patláci (včetně toho naprosto dokonalýho výrazu bavícího se soudce Klose), naopak takovej rozpačitej jsem byl z dílu s guru Járou a těma jeho ženskejma, který tam na mě působily jako ty dvě pindy z těch youtube virálvideí o druhym příchodu Krista do Kačenky, a obecně mě znechutil ten institut soudního senátu, o kterym jsem si jako právní laik naivně myslel, že my nic takovýho nemáme, že je to společně třeba s trestem smrti "výsadou" buranštějšího anglosaskýho práva - totiž ten institut, ve kterym dva joudové-důchodci bez jakýhokoli nároku na vzdělání nebo jinou způsobilost maj stejný hlasovací právo jako soudce: To jako fakt? Naprosto nadšenej jsem ale z Plesla(!), dobrá byla i dcerka (Byrtusová) a krásně děsivá je státní zástupkyně Koldová (Mikulková). A skvělej je samozřejme předevšim Švehlík. ______ WTF moments: Dát do seriálu o soudci soudní spor, kdy proti sobě stojí soudce jako syn a obhájkyně jedný ze stran jako jeho matka, to je něco tak strašně hloupýho, až se mi nechce věřit, že to evidentně jinak docela schopný tvůrci do toho seriálu jednoduše prorvou. Buď je to to totální diletantství, nebo neskutečnym způsobem podceňujou diváky a předpokládaj, "že si toho přece nikdo nevšimne" (což je mimochodme podobnej přístup, jako měl při točení svejch filmů třeba Ed Wood). Oboje je trestuhodný a proto dávám o hvězdičku míň. To ten příbuzenskej vztah soudce a obhajoby nikoho z tvůrců jako neslučitelnej netrknul? A ještě se tam bezostyšně hned po konci soudního jednání za přítomnosti všech dalších začnou bavit o nějakejch soukromejch věcech? To je jasný i mně jako naprostýmu laikovi bez právního vzdělání, že takhle to určitě bejt nemůže. První zmínka o podjatosti přijde až někdy v půlce toho dílu a jen tak mezi řečí, jako by se nechumelilo. Právník nejsem, takže nevim, jak přesně se k podjatosti u soudu přistupuje, ale tohle působí prostě jenom blbě, vyargumentovaný to nemaj ani v tom seriálu - v podstatě nikdy se to tam pořádně nerozvádí, a když si to tvůrci v poslednim dílu použijou jako velký eso a munici proti Adamovi, jako kdyby to byla kdovíjaká novinka, která do tý doby nikoho nemohla napadnout, a kterou je potřeba pokoutně předávat investigativní novinářce, tak tim tadyten amatérismus dosrali úplně. Úsměvná poznámka byla i pozdějc u vyšetřování kauzy Houdkový - starej Klos, manžel vyšetřovaný starý Klosový a ústavní soudce, prej nechce, aby její kauza skončila u něj na stole... Jako fakt? Takže pánové tvůrci tadytu botu přenášej dokonce na level nejvyšší, kdy předpokládaj, že by snad v demokraticky zřízenym státě bylo možný, aby ústavní soudce řešil případy jeho rodinnejch příslušníků. Ale překvapily mě i jiný, už o poznání drobnější divnosti - tak třeba policajt, kterej si se služebnim odznakem a bouchačkou vede svoje vlastní projekty (pátrání po anonymech neoficiální cestou), dál třeba podivná klička ve scénáři, kdy tenhle stejnej policajt (Igor/Marek Daniel) Adama nejdřív furt přemlouvá, ať ty výhružky nahlásí, ale pak navzdory tomu nepochopitelně a nelogicky bagatelizuje jeho příhodu s deníkem a malůvkou šibenice. V předposledním díle zase zlehčuje divný Terezino chování (byla na letišti, pak to popřela, měla přístup k jeho deníku...) - ale pan policajt, pan vyšetřovatel, kterej předtim z Adama dělal debila, že to furt nenahlásil a že jde o krk, z něho najednou dělá hysterku, že už má sprej slušnou obsesi. Některý věci mi nesedly ani u Adama - normální čověk si cizí lidi do bytu prostě nepouští, už vůbec ne podruhý a to ještě toho samýho psychouše, kterej mu vyhrožuje. A už vůbec to nedělá soudce, kterej by na tyhle věci měl bejt tim spíš opatrnej. A naposled třeba v poslednim díle zapisovatelka Tereza, která, když Adamovi hrabe o přestávce v jednání do deníku, tak celkem bezostyšně neřeší, jestli někdo přijde a třeba jí uvidí nebo něco podobnýho. / Abych byl konzistentní, tak něco i z druhý série: Prvoplánově (a nevysvětleně) divný sousedi včetně všech těch jejich nevysvětlenejch kratochvílí a nedotaženejch narážek atd. A to, že se nijak nevysvětlilo zmizení Laury, je hezký, ale nějak mě to nakonec vlastně nepřesdvědčilo - trochu se to tváří, jako kdyby si tvůrci nechávali prostor pro případnou další sérii, ale vzhledem k Adamově rezignaci nevim, jak by seriál měl vypadat. () (méně) (více)

Galerie (666)

Zajímavosti (43)

  • Klos (David Švehlík) létá letadlem Cirrus SR22, jedná se o jednomotorové kompozitní letadlo vyráběné od roku 2001 společností Cirrus Aircraft z Duluthu v Minnesotě. (sator)
  • Nápis na čelním skle auta „Bílí svině“ obsahuje hrubku. (sator)
  • Přestože se děj seriálu odehrává v roce 2014, je zde citován zákon o rodině, který od 1. 1. 2014 již neplatí. 1. 1. 2014 vyšel v platnost nový občanský zákoník upravující rodinné právo. (misuleee)

Reklama

Reklama