Režie:
Alejandro AmenábarScénář:
Alejandro AmenábarKamera:
Hans BurmannHrají:
Ana Torrent, Fele Martínez, Eduardo Noriega, José Luis Cuerda, Nieves Herranz, Miguel Picazo, Julio Vélez, Xabier Elorriaga, Pilar Ortega, Paco HernándezObsahy(2)
Thriller o studentce filmové fakulty, která si jako téma diplomové práce vybrala násilí v audiovizuálním průmyslu, je prvním filmem tehdy 23letého španělského režiséra Alejandra Amenábara. Angela v té chvíli ovšem ani netuší o existenci tzv. "snuff" filmů. Svět, ve kterém se nedopatřením ocitne, se před ní otevře ve chvíli, kdy je v projekční místnosti nalezen jeden z jejích profesorů - shodou okolností vedoucí její diplomové práce - mrtev. Angele se dostane do ruky kazeta s filmem, který pan profesor sledoval těsně před svou smrtí. Ve chvíli, kdy ji vkládá do videa, ještě netuší, že se stane svědkem něčeho strašnějšího, než si kdy dokázala vůbec představit. A že po stejné kazetě už pátrá někdo jiný. Někdo, pro koho je důležitější než cokoliv jiného a kdo se nebude ohlížet na nic a nikoho. Bude mít Angela dost důvtipu a duchapřítomnosti, aby unikla? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (262)
Tahleta diplomka je asi jako španělská fincherovka. Studentka nějaké asi filmové vědy, Angela, dělá diplomku o násilí ve filmu, i když sama násilí nemá ráda a na uvěřitelnosti tomu dodává hlavně výběr hlavní herečky, která vypadá půvabně křehce s dlouhým štíhlým krkem :), a protože sama nezná žádné extrémně brutální filmy a neví kde by je sehnala, tak požádá vedoucího své práce jestli by se nekoukl do univerzitního archivu a taky se zeptá jednoho dalšího studenta, co je na škole nechvalně proslulý jako koukač na úchylárny a porno. Tohle je jen začátek, který se velmi záhy přehoupne do mrazivého thrilleru točícího se okolo snuffu, protože už návštěva archivu, i když o nic velkého nejde, má podivně znepokojivou atmosféru, která se stupňuje čím dál se Angela dostává k odhalení, kdo je za nahrávkami brutálních vražd. Hudba i světlo (i když u toho nevím jestli to nebylo prostě jen stářím kopie, že to bylo trochu jako přes tmavší filtr) napomáhá velmi husté atmosféře příběhu, kde jsou divákovi předkládána různá vodítka k vyřešení případu, ale čím víc jich je, tím menší jistotu má divák i hlavní hrdinka komu se dá věřit a komu ne. Až do úplného závěru není jasné kdo je teda zloun a když se to odhalí, tak pořád není jisté jak to vlastně dopadne :). Ať už reálná existence snuffu je jen povídačka z černé sanitky nebo ne, tak všichni už dávno ví, že úchyláků po světě běhá spousta a dělají i to co by nenapadlo ani toho největšího zvrhlíka, takže film působí silně, reálně a děsivě jen jako samotný detektivní thriller i bez toho trošku snad moralistního podtónu nebo možná úvahy nad tím kam by mohla směřovat přílišná explicita na obrazovce. Velká pětka :) ()
Pre Alejandrove filmy mám ja naozaj slabosť, a preto mu odpustím nejaké tie chybičky. Bolo to niekedy veľmi priehľadné a učebnicové. Ale! ... ten chlapec mal 24 rokov, keď v detskej izbe napísal scenár a podľa neho natočil tento film. Malo to výborný koniec, ktorý povedal všetko to, o čom mala byť Angelina diplomovka. Herci hrali slušne a to isté platí aj o atmosfére. ()
Po 8mm další snímek zabývající se tématikou snuffu, ale rozhodně neoplývá tak výbornou drsnou atmosférou jako právě 8mm, ale i tak se jedná o skvělej thriller, kterej sice trošku zbytečně překombinovává v závěru příběh, ale ten zbytek je fakt napínavej a ten samotnej snuff je vynikající, škoda jen, že to režisér na diváka ani jednou nevybalí naplno, protože tomu, co se v tom snuffu děje se ani 8mm nevyrovná a každý promítání je docela sugestivní. Nicméně mam takovej dojem, že neukázat nic v plným záběru byl režisérův záměr, aby si člověk v závěru uvědomil, jestli má zájem a chce to opravdu vidět, taková zkouška toho o čem se v souvislosti s točením snuffu ve filmu mluví. A musim se přiznat, že mě to fakt zajímalo a chtěl sem to vidět ()
Los perfectos sorta del horror espagnol. Amenábar má kvalitnú prácu s kamerou, zamotaný scenár a hustú atmosféru v krvi, a s Anou Torrent a Eduardom Noriegom rozohráva nebezpečné pátranie po vrahovi dievčaťa, o ktorého smrti doteraz nikto ani nevedel... Napínavé na každom centimetri, s kvalitným obrazom a zvukom, po formálnej stránke niet čo vytknúť. S pohľadom na skutočnosť, koľko mal vtedy Alejandro k dispozícii prostriedkov, výnimočný film, ktorý si musel poradiť sám. A podarilo sa. 80% ()
Jasnozrivo realistické pevné uchopenie kostry témy snuffu, vizuálne sýte a kontrastné, v oblasti postáv/dialógov zasa veľmi hlboké - na čom je celý film vystavaný. Oproti Cronenbergovmu VIDEODROMU postrádajúce zvrátenú fantáziu, v porovnaní s THE LAST HOUSE ON DEAD END STREET oveľa striedmejšie. Výborne vyvážené a napínavé nazretie na realistické násilie zachytené na kazetách. 90% ()
Galerie (17)
Photo © United International Pictures
Zajímavosti (12)
- Na soundtracku se vedle Mariana Marína skladatelsky podílel i sám režisér Alejandro Amenábar. (hippyman)
- Když Angela pročítá seznam kupců hledaného typu kamery, v seznamu figuruje i jméno režiséra filmu Alejandro Amenábara. (Fingon)
- Angele (Ana Torrent) sa na monitore pri hľadaní zákazníkov, ktorí kúpili kameru XT-500, objaví okrem mena režiséra filmu Alejandra Amenábara aj meno Ana Garcia Medem asi ako odkaz kolegovi Juliovi Medemovi. (Autogram)
Reklama