Reklama

Reklama

Proces Jany z Arcu

  • Francie Procès de Jeanne d'Arc (více)
Trailer

Reklama

Francie patnáctého století. Dospívající venkovská dívka Jana z Arku tvrdí, že dokáže komunikovat s Bohem, a jeho jménem vede francouzskou výpravu proti anglickým vojskům. Záhy je zajata a postavena před soud kvůli obvinění z kacířství. Během celého procesu biskup Cauchon na dívku neúnavně naléhá, aby přiznala, že o vzkazech od vyšší moci lhala. Jana však zůstává věrná svým ideálům, i když se hrozba brutální veřejné popravy pomalu stává skutečností. Režisér Robert Bresson vychází z oficiálních zápisů ze skutečného soudního procesu a vytváří osobitou adaptaci života a utrpení Jany z Arku, která ukazuje její zranitelnost i houževnatou víru. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (42)

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Už samotné Utrpení panny orleánské bylo hodně strohé, avšak co do minimalismu se nemůže měřit s tímto Bressonovým experimentem. Sice zde nehraje roli mimická drobnokresba přímo hltaná kamerovými detaily, protože ona zdánlivá nedramatičnost tkví v tom, že Johanka téměř ani nehne brvou a tím dle Bressonova konceptu naplno vystupuje její charakterová podstata - nezlomnost, víra, odolnost vůči jakémukoliv determinismu - tedy neopakovatelná vnitřní svoboda, jež jen čeká na hranici, aby mohla být zbavena i vnější zátěže, což vrcholí výborným okamžikem, kdy je zabrána hranice a na ní ani stopa po tělesné schránce jako prvotního znaku veškerého omezování. Velmi působí i snaha veškeré kamerové výřezy směřovat pouze k postavě Johanky a jejího vnímání situace, ocitáme se tedy tak blízko její osobnosti, že i přes chladný narativ si odstup zachovat nemůžeme a o to rychleji se noříme do nadčasových myšlenek, jež překvapivě vystupují z každičké věty pozorohudného soudního zápisu. Ačkoliv osobně jsem více podlehl působivému Dreyerovu opusu, který se skutečně dotýkal budoucnosti filmového média a jeho vyjadřovacích schopností, síla Bressonova snímku - mnohem nenápadnější a rafinovanější - mě rovněž okouzlila, avšak slovo uhranutí bych použil jednoznačně u snímku staršího. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Proces se sv. Janou z Arku je podán dle skutečných protokolů jako duchovní bitva s rychlým střídáním strohých pasáží výslechu. Děj začíná až v době, kdy je devatenáctiletá Jana (v podání 21leté Florence Delay) několik měsíců vězněna na hradě v Rouenu. Soudu předsedá anglofilský biskup Pierre Couchon. Klasické mistrovské dílo Roberta Bressona, jeden ze zásadních spirituálních filmů, jenž je vypjatým dramatem a zároveň historickým dokladem (Jana z Arku byla beatifikována až roku 1909 a svatořečena roku 1920!). ()

Reklama

rawen 

všechny recenze uživatele

minimalistický film Roberta Bressona, prostý, krátký - zaměřuje se pouze a jen na samotný proces a odsouzení Johanky z Arku - vše je strohé a do velké míry autenticky působící až vyvstává otázka pro jaké účely vlastně film vznikl. co se mi líbilo - narozdíl od podobně laděných filmů (Kladivo na čarodějnice) jsem neměl pocit vzteku a bezmoci z páchaného bezpráví - cítil jsem spíš jen smutek nad tím že musí zemřít téměř svatá čistá bytost... každopádně ta hodina na mě zapůsobila hodně, dobrá práce - 8/10 ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Neestetické, herecky mdlé, suché přetlumočení dějinných záznamů (jen si nejsem jistá, nakolik je historicky přesné, že Jana byla xmenovská superhrdinka, která své schopnosti čerpala z neporušeného hymenu). O nějaké studii niterních duševních pochodů nemůže být v téhle neosobní kamerové zkoušce ani řeč. Pozoruhodné je, nakolik je film zcizující pro kohokoli, kdo neovládá francouzštinu, neb kulometná rychlost dialogů zabraňuje vnímat cokoli jiného než titulky, které i přes údajnou jazykovou krásu originálu samozřejmě musejí být zhuštěny na naprosté, omezeně estetické minimum. A já bych tady samozřejmě mohla donekonečna básnit o tom, jak i Bessonova hysterická Johanka nabízí mnohem radikálnější a hlubší vhled do hlavy postavy nebo jak Dreyerovo Utrpení panny Orleánské netrpí žádným ze zmíněných problémů, ale proč se namáhat, když můžu prostě ocitovat pana Plinketta a konstatovat, že since I love the movie so much I fuck it. ()

Matematicka 

všechny recenze uživatele

Andrej Tarkovskij řekl o tomto filmu v dokumentárním filmu Cesta k Bressonovi: „Nadchl mě film o Janě z Arcu. Je na divákovi naprosto nezávislý. Myslím tím, že nevnucuje podívanou, ale prochází člověkem jako kus přírody, života. Díváte se, nebo ne. Můžete vnímat film jako umění, ale nemusíte. Taková nezávislost na divákovi a kritice se mi pro postoj režiséra stala příkladnou.“ Je to zajímavý pohled na tento film. A ještě mě napadá: Jaký film by o sobě asi natočila Jana z Arcu, kdyby měla tu příležitost? Obsadila by do hlavní role tu nejkrásnější herečku a vyšperkovala by ho triumfálními záběry z bitev, které vyhrála (za použití nejmodernějších filmových triků)? Možná se nějakým zvláštním způsobem svaté Janě z Arcu blíží tento film, který mnohé dává stranou a soustředí se pouze na proces s ní. Nejsou tu vyloženě kladné a vyloženě záporné postavy, ale velice záleží na tom, CO a JAK kdo dělá. A na to se tento film soustředí perfektně. Pro mě filmový klenot. Zajímavé komentáře: Mariin, Karlos80, Vitex, rawen, Devadesát Dva. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (3)

  • Predstaviteľka hlavnej role Florence Delay (v titulkoch uvedená pod matkiným rodným priezviskom Carrez) je od roku 2000 členkou prestížneho klubu tzv. "les immortels" - nesmrteľných v slávnej Académie française. Tento akademický klub má tradične 40 členov, ktorí sú volení doživotne. (d-fens)

Reklama

Reklama