Reklama

Reklama

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů

  • Slovensko Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov (více)
Trailer
Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 80 min

Obsahy(1)

Příběh z 9. století ve strhujících obrazech líčí počátky šíření křesťanství na Velké Moravě a v našich zemích. Hlavními postavami  filmu jsou věrozvěsti Konstantin (později známý jako Cyril) a jeho bratr Metoděj, kteří byli prohlášeni za svaté a jsou označováni jako Apoštolové Slovanů. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (1)

Trailer

Recenze (61)

PaRi 

všechny recenze uživatele

Myslím, že problém tohoto filmu nebo cyklu je ten, že si tvůrci neujasnili, jaký tvar mu dají. Zda to bude hraný film nebo dokument s hranými prvky či hraný film s dokumentárními prvky. A nebo si to ujasnili, ale přeskakovali z jednoho tvaru do druhého. Každý z vyjmenovaných tvarů vyžaduje ale zcela jiný způsob scénáře, snímání a hlavně finančních prostředků. Takto vznikl kočkopes, který diváka nevtáhne do děje. Prostě postavám nevěříte a to i přes poměrně dokonalé technické zpracování. Nevíte totiž, do jaké míry vám autoři předkládají legendu, kdy fakta a kdy fabulaci příběhu. Já skončil u prvního dílu a víc nepotřebuji vidět. Škoda, námět měl rozhodně na víc. Bylo také vidět, že tvůrcům, vedle církevních poradců, mluvil do díla kde kdo. ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Story Cyrila a Metoděje ve filmu, který mne překvapil relativně solidní výpravou ( která samozřejmě má daleko do dobového velkofilmu ) ale brutálně to sráží ten všudypřítomný vypravěčský voiceover, který z toho díla dělá spíš hraný dokument a ten jednotvárný bezemoční hlas z toho dělá spíš nějaký pořad v rozhlase na vlnách Radiožurnálu. Jako film to je bída a jako dokument to má informativní hodnotu jako jedna hodina Dějepisu na ZŠ. Fandím domácí tvorbě a oceňuji snahu zpracovávat historická témata, ale tohle by si zasloužilo poutavější formu a samozřejmě desetinásobný rozpočet. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Každý někdy potřebuje vydělávat, a zakázka je jen zakázkou. Nebýt jména režiséra, nikdy bych k věrozvěstům nezabrousil. Podobná látka by potřebovala desetinásobný rozpočet a šikovnějšího střihače (anebo prostě nechat jen seriálovou verzi). Všechny ty dějové zkratky a násilné posuny degradují příběh z hlediska vypravěčského, ale i historického. Nedostatek peněz působí komicky a výsledek je tak navzdory kvalitní práci některých složek ryze amatérský. Pepa Abrhám se tam fakt nehodí. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Vierozvestcovia z Byzancie boli obklopení aurou šírenia vzdelanosti, zjavenia nového písma (hlaholiky) a novej liturgie. Tak kážu legendy, film sa im len prispôsobil. V svetskej oblasti zas panovali intrigy, kde synovec podrazil strýka, uzatvárali sa intrigánske účelové spojenectvá. No ani cirkev neostáva čistá: nemeckí kňazi sú totálne mrchy, snažiace si zdržať pozície a vplyv. Apoštoli Slovanov ničím novým neobohatia ani povrchného fanúšika histórie. Znalca môžu rozhorčiť až mytologickou aurou dvoch bratov, ktorí akoby zlých vlastností v sebe žiadnych nemali, len radosti tvoriť a hlásať pokoru, kresťanské dogmy a Božím prstom Slovanom reč i písmo zjaviť. Nič ani náznak spochybnenia. Aha, však boli svätí a film je taká multislovanská koprodukcia: Rusi v reálnej politike i štátnej filozofii vyznávajú pravoslávne slovianstvo hrubého strihu s bradatými popmi (v ľudovej slovesnosti - prisprostlých bájach a bylinách obdarení nevídanou pohlavnou aktivitou) a byzanco-byrokratickými spôsobmi; Slováci sú zaviazaní vazalskými Vatikánskymi zmluvami, pričom hneď v základnej sa Cyril a Metod spomínajú v preambule a jednom článku; sekulárni Slovinci od r. 2004 pritvrdili, keď prijali zákon prehlbujúci prepojenie cirkví a štátu; Srbi vždy velebili mytologické slovanské historky; a Česi, hoci s vlažným vzťahom k viere, sú štátotvorne hrdí a Veľká Morava je Veľká Morava je Veľká Morava: to sa nespochybňuje. V zásade ide o príjemné pozeranie, napriek gloriole. Daných faktov sa film drží a podáva ich cez príbeh, mapujúci misiu solúnskych bratov na slovenské polopohanské územia. ()

topi odpad!

všechny recenze uživatele

Bez atmosféry, bez dobových reálií, s nepřehledným příběhem a kýčovitými záběry. To je děs, jak se Nikolaev pokouší navodit ducha 9. století pomocí hrozných triků a amatérských hereckých výkonů. Hudba Chlumeckého a Pavlici je jeden obrovský kýč. Tenhle nicneříkající paskvil je naprosto zbytečným pokusem oživit český historický film. Na to už zde nejsou žádní tvůrci. Dovedu si představit toto téma zrežírované Františkem Vláčilem za pomoci hudebního skladatele Zdeňka Lišky. Ale to už bohužel nejde. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (3)

  • Film byl natočen k výročí 1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na území dnešní Moravy. (Terva)
  • Posledních pět dnů měsíce února a první tři březnové dny měli tvůrci filmu vyhrazeny pro natáčení scén v místech, kudy kráčely dějiny Velké Moravy, a to v Archeoskanzenu Modrá a v jejím velehradském extravilánu. (cezero)
  • Konstatinova obhajoba v Benátkách se skládá ze tří částí - veršů z Bible. První zní: "Protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé," který pochází z evangelia Matouš, 5. kapitoly, verše 45. Dále: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření," jež má původ v evangeliu Marek, 16. kapitole, verši 14. Poslední verš: "Ve shromáždění však – abych poučil i druhé – raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce slov ve vytržení," má svůj původ v 1. listě Korintským, 14. kapitole, verši 19. Ve filmu se pak vyskytuje více jak 12 biblických veršů. (Kuny27)

Reklama

Reklama