Reklama

Reklama

Rok před svou smrtí vytvořil Gérard Philipe tragickou roli slavného malíře Modiglianiho ve filmu Milenci z Montparnassu režiséra Jacquese Beckera, klasika francouzské kinematografie. Na hlavním titulku filmu je uveden v závorce ještě jeden název Montparnasse 19, což byla Modiglianiho pařížská adresa. Film byl volně inspirovaný životem slavného malíře a zachycuje poslední období jeho života. V roce 1917 potkává Modigliani devatenáctiletou malířku Jeanne Hébuternovou, kterou zpodobnil na mnoha svých obrazech. Tak začíná příběh romantické lásky s tragickým koncem. Obětavá Jeanne následuje Amédea na každém kroku. I tak chatrné zdraví ničí soustavně Modigliani nezřízeným pitím alkoholu. Modi, jak se tomuto malíři, který stál stranou všech tehdejších směrů, říkalo, zůstává, na rozdíl od řady svých současníků, zneuznán a na pokraji existenčního strádání až do konce svého života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (27)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Po několika viděných filmech s Gérardem Philipem jsem chtěl napsat, že i Francie měla svého Jamese Deana, ale vzhledem k dožitému věku a počtu filmů je to spíš francouzský Montgomery Clift. Každopádně strhující talent, hodně by mě zajímalo, jak by jeho kariéra pokračovala v "novovlnných" 60.letech. Beckerova jako vždy neokázalá a velmi realistická režie taky potěší, ostatně ten už toho před sebou bohužel taky moc neměl. ()

aniiicka 

všechny recenze uživatele

Film klasické francouzské školy, období které končí v 50. letech (střídá jej pak nová vlna Godarda, Truffauta a dalších a rovněž slavné bláznivé francouzské komedie). Hlavní roli v tomto dramatu ztvárňuje herec, který toto klasické období reprezentuje a jenž zde dosáhl snad největší herecké popularity - Gerard Philipe, idol romatických filmů a častý představitel velkých literárních děl, které byly zfilmovány. Ztvárňuje zde roli velmi zajímavého, komplikovaného umělce - italského malíře Modiglianiho. Přiznám se, že jsem o samotné ossbě Modiglianiho příliš nevěděla, znám jen jeho pozoruhodné obrazy. Gerard se mi ale v této roli moc líbil. Film působí velmi zvláštní smutnou atmosférou, vidíme tu Modiglianiho, který si prochází řadou neúspěchu, kdy lidé ještě nejsou schopni docenit jeho tvorbu. Vidíme, jak je čím dal unavenější, nemocný a útěchu hledá v alkoholu. V první polovině filmu však také můžeme sledovat, jak se zamiluje do své ženy Jeanne (kterou hraje mimořádně zajímavá a krásná Anouk Aimeé, kterou znám hlavně díly výborným filmům - Muž a žena či 8 1/2). Philipe je vždy mimořádně přesvědčivý a přirozený, když jej tady sleduji, je mi trochu smutno, protože byl film natočen rok, či dva před jeho smrtí a spojení tragického malířova osudu a předčasné smrti tohoto legendárního herce je prostě smutné. Film lze tedy ocenit pro skvělé herce a zajímavé umělecké prostředí, někomu se jeho tempo může zdát pomalé, ale věřím, že jej mnozí ocení. pozn. zajímavý Lino Ventura v roli podvodného obchodníka. ()

Reklama

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Poslední roky talentovaného italského malíře si tvůrci přiučísli a měla jsem pocit, že se historií příliš netrápili, nicméně v tomto případě jsem ochotná přimhouřit oči, Gérard Philipe je totiž v roli Modiglianiho dech beroucí, strhující, lehce uvěřitelný, tuším, že na hranici hereckých možností.. Příběh zajímavé a vnitřně rozervané osobnosti přiblížil dokonale, v tomto smyslu funguje snímek jako psychologické drama skvěle (tísnivě), život na hranici bídy, utrpení a pochyby nad tvůrčí prací, kladný vztah k alkoholu, drogám i ženám.. Bohužel ani životní láska Jeanne nedokázala zvrátit jeho osud, ani svůj vlastní.. Krásně smutné pokoukání.. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Rozorvaná duša alkoholika a umelca neraz v histórii vytvorila nádherné, no za života nikým nechcené diela. Stojí za úvahu, či alkohol a drogy nie sú skôr brzdou než stimulom tvorivého rozletu. Podobne ako Modigliani, hlavná postava filmu, trpel v minulosti aj Van Gogh. Toho Modi cituje pri pokuse predať zopár obrazov americkému boháčovi. Dobovou spoločnosťou nepochopení umelci s plamenným pohľadom, plahočiaci v materiálnej biede a zmierňujúci umelecké trápenia opojnými trúnkami, boli a sú prekliatím nadaných, no komerciou nevyslyšaných. Modi sa potáca od barového búrliváka k horúčkovitému maliarovi až sa dopotáca k vernej a nežnej láske, ktorá však jeho prítulnú alkoholickú vášeň už zabrzdiť nedokáže. Napokon ostanú iba hrabivé očká obchodníka s obrazmi. Neomylne vyčmuchal talent a čaká na príležitosť, aby mohol lacno skúpiť dielo, ktoré mu prinesie do budúcna zisk. Klasicky zrežírovaný film zaujme námetom aj spracovaním. Vrátane záveru, v ktorom preberajú rolu horúčkovitého umelca jeho obrazy, prezerané a divákovi ukazované cez chmatavé ruky umeleckého priekupníka. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Přesně na půl cesty mezi třema a čtyřma... Oproti slátanině z roku 2004 je to minimálně o 2 levely výše, ale zároveň je nutné přihlédnout k době vzniku protože ta filmařina už je prostě stará. Herecky to balancuje někde mezi roztomilým přehráváním a kvalitou své doby.. Režijně je to trošku zkratkovité a naivní ale nerušivé. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (3)

  • Původně se režie ujal Max Ophuls, avšak zemřel krátce po začátku natáčení. Režie se poté ujal Jacques Becker. (Marek#33)
  • Prvý krát sme mohli vidieť pred kamerou Pierre Richarda v malej úlohe študenta maliarstva. Jeho meno nebolo uvedené ani v titulkoch. (Raccoon.city)
  • Montparnasse 19 byla Modiglianiho pařížská adresa. (contrastic)

Související novinky

Zemřela herečka Anouk Aimée

Zemřela herečka Anouk Aimée

18.06.2024

Přihází smutná zpráva pro celý filmový svět. V úterý ve svém domě v Paříži zemřela jedna z ikon francouzské kinematografie, herečka Anouk Aimée. Bylo jí obdivuhodných dvaadevadesát let. Zprávu… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno