Režie:
Yves AllégretScénář:
Jacques SigurdKamera:
Henri AlekanHudba:
Maurice ThirietHrají:
Madeleine Robinson, Gérard Philipe, Jean Servais, Julien Carette, Jane Marken, Gabrielle Fontan, Gabriel Gobin, André Valmy, Charles Vissières, Paul Villé (více)Obsahy(1)
Yves Allégret vytvořil po válce filmovou trilogii (Dédée z Antverp, Taková hezká malá pláž a Manéže), která je všeobecně považována za doznívání poetického realismu ve francouzské kinematografii. Hlavními hrdiny jsou lidé na okraji společnosti, zatížení tragickým osudem bez naděje na únik. Režisér Yves Allégret a scenárista Jacques Sigurd své hrdiny nechávají trpět a jejich příběhy jsou prodchnuté francouzským poetickým pesimismem. I přes výrazně truchlivou dějovou linii jsou tyto tři zmiňované filmy považovány za to nejlepší, co ve druhé polovině 40. let ve francouzské kinematografii vzniklo. Již snímek Dédée z Antverp se při premiéře v roce 1948 setkal s triumfálním úspěchem u diváků i kritiky. Proto tvůrčí duo Allégret-Sigurd dostalo od producenta volnou ruku pro další filmy. Taková situace je pochopitelná, když si uvědomíme, že čtyřicátá a padesátá léta jsou obdobím, kdy francouzská kinematografie prochází poměrně hlubokou ekonomickou i tvůrčí krizí. Většině režisérů chybí umělecké ambice a bojí se porušit vyprávěcí stereotypy zděděné z poetického realismu třicátých let. V případě filmu Taková hezká malá pláž došlo k prolnutí této tradice se sociálním verismem. Poetika sociálního postavení obyčejných nemajetných lidí se snoubí s vyprávěním plným drobných detailů, které oživují děj, a nad vším se klene chmurnost nezvratitelného lidského údělu. V těchto intencích se rozvíjí smutný příběh Pierra, který se vrací na místo svého dětství do hotelu, kde pracoval stejně jako mnoho jiných sirotků. Avšak přináší si s sebou strašlivé tajemství, jehož odhalení může dokonce ohrozit jeho život. Výrazná kamera Henriho Alekana, dialogy Jacquese Sigurda a výjimečné herectví Gérarda Philipa a Madeleine Robinsonové vytváří film, v němž atmosféra (hluky, barva, výrazy obličeje, dekorace) hraje prvořadou úlohu pro pochopení příběhu, kde je víc naznačeno než vysvětleno. Ačkoliv je film jedním z prvních snímků, předznamenávajících odklon od předválečné tradice, francouzská nová vlna tvorbu Allégret-Sigurd nevzala na milost. Vadila jim těžkopádnost a nepravděpodobnost příběhů, studiová atmosféra, výrazné líčení či kamerové efekty (všimněme si už působivé úvodní jízdy). - David Čeněk (Letní filmová škola)
(více)Hrají
Madeleine Robinson
Francie
Nejlepší filmy:
Past na Popelku (1965)
Otec a dcera (1966)
Camille Claudelová (1988)
Gérard Philipe
Francie
Nejlepší filmy:
Ďáblova krása (1950)
Fanfán Tulipán (1952)
Si Versailles m'était conté (1954)
Jean Servais
Belgie
Nejlepší filmy:
Le Chevalier de la nuit (1954)
Nejdelší den (1962)
Rvačka mezi muži (1955)
Julien Carette
Francie
Nejlepší filmy:
Agence matrimoniale (1952)
Velká iluze (1937)
È più facile che un cammello... (1950)
Jane Marken
Francie
Nejlepší filmy:
Idiot (1946)
Děti ráje (1945)
Pod pokličkou (1957)
Gabrielle Fontan
Francie
Nejlepší filmy:
Bídníci (1958)
Bídníci (1934) (seriál)
Monsieur Vincent (1947)
Gabriel Gobin
Belgie
Nejlepší filmy:
Meč a váhy (1963)
Velký flám (1966)
Le Président (1961)
André Valmy
Francie
Nejlepší filmy:
Maigret klade past (1958)
Zločin v expresu (1965)
Počestná děvka (1952)
Charles Vissières
Francie
Nejlepší filmy:
Malý svět dona Camilla (1952)
Idiot (1946)
Návrat dona Camilla (1953)
Paul Villé
Francie
Nejlepší filmy:
Agence matrimoniale (1952)
Bídníci (1958)
Hrabě Monte Christo (1954)
Mona Dol
Francie
Nejlepší filmy:
Bludička (1963)
Hráč (1958)
Taková hezká malá pláž (1949)
Robert Le Fort
Nejlepší filmy:
Moulin Rouge (1952)
Přátelé na neděli (1958)
Vient de paraître (1949)