Režie:
Adam MacDonaldScénář:
Adam MacDonaldKamera:
Christian BielzHudba:
Frères LumièresObsahy(1)
Na první pohled obyčejný výlet do nedotčené přírody se pro mladý pár změní v noční můru. Zpočátku vše vypadalo skvěle. Alex, který je na výpravy do přírody zvyklý, přesvědčí přítelkyni, která má raději město, aby s ním vyrazila do Provincial Parku, konkrétně do odlehlé oblasti Blackfoot Trail. Jenže to, co na první pohled vypadalo jako skvělý nápad, se postupně mění v jednu katastrofu za druhou. Nedotčená příroda totiž nemá jen svoje krásy, ale i nebezpečí, mezi které patří jak nelítostné přírodní podmínky, tak divoké šelmy. Tento výlet se tak stane největší zkouškou jejich vztahu. (topr harley)
(více)Videa (1)
Recenze (268)
Mám rád „survival“ filmy a zvířecí horory, takže jsem velmi potěšen, když narazím na nějaký opravdu dobrý a Backcountry patří mezi to nejlepší, co jsem měl v poslední době možnost vidět. Nádherná příroda mě uhranula již od prvního záběru a já si v tu chvíli přál být na onom výletě s ústřední dvojicí. Každopádně jen co se cestovatelských choutek týče. Samotné prostředí je však jen jedním z mnoha kladů, které nám zde Adam MacDonald nabídl. K vytvoření velmi slušné atmosféry a napínavého „reálného“ příběhu nepotřeboval žádných zbytečných digitálních efektů, litrů stříkající krve ani známých hereckých tváří. Režisér se totiž především snažil soustředit na pozvolné (a to opravdu doslova) budování atmosféry, která vygraduje ve velice strhující finále. Po psychologické stránce nemám absolutně co vytknout. Divák se nejprve seznámí jak s prostředím, tak i oběma hrdiny, jejich vztah rozhodně není bezchybný. Jak jejich chování, tak i charakteristické rysy jsou uvěřitelné (reálné), takže se do nich dokáže divák lépe vcítit. Rozhodně zde nečekejte žádnou proměnu v akční hrdiny! Byli byste dost zklamaní. Téměř po celou dobu není navíc jasné, jakýmže směrem se bude film dále ubírat. Divák si začne klást otázku, zda půjde o další psychologický teror ze strany nějakého burana, či klasický survival kousek a boj s rozzuřeným medvědem – ke kterému se zde pojí hned několik vodítek. No a konečné rozzuzlení určitě nikoho neurazí. Navíc Missy Peregrym je vážně kočka a hudební doprovod tomu všemu dodal šmrnc.80% ()
Komentář může obsahovat spoilery. Film, u něhož jsem si v jednom momentě říkal, že ho snad natočila nějaká bláznivá feministka, která nesnáší muže, protože Alex se zde chová tak neuvěřitelně dementně, až to není možné - ta série jeho donebevolajících chyb graduje tak nesnesitelným způsobem, až jsem mu takový konec vlastně přál a říkal si dobře mu tak, kreténovi (film v tomto ohledu dodržel rozšířené žánrové klišé, podle něhož se muž musí obětovat, aby žena mohla přežít) - zatímco jeho partnerka se naopak chová zcela racionálně, chladnokrevně, a nadto je asertivní a empatická, z filmu tedy logicky vychází jako pomyslný vítěz nepsané rivality, která celou dobu mezi oběma partnery panuje. V zásadní scéně s cizincem se totiž dovídáme, že zatímco Jenn je právnička, tedy příslušnice vyvolené kasty, která na běžné smrtelníky odjakživa kouká skrz prsty, Alex se živí pravděpodobně jako dělník (doslova pronese, že "dělá na terénních úpravách", což cizince vede k vtipkování, zda je Alex Mexikánec, neboť ti obvykle vykonávají tyhle práce). Z Alexova chování je evidentní, že sociální propast mezi ním a Jenn nese těžce, a svou zakomplexovanost maskuje pózou zkušeného zálesáka, která se mu nakonec stane osudnou (hezky to je vidět ve scéně, v níž Jenn upadne do hovna a potřísní si jím obličej - Alex se jí směje, neboť jeho život je hoven plný, a on tak na chvíli propadá vděčné - byť naivní - radosti, že role se aspoň na chvíli obrátily). Film tak obsahuje hned dvojí skryté poučení - moderní emancipovaná žena nemůže mít funkční vztah s partnerem, nad nímž má v nějakém ohledu výrazně navrch, a za druhé je zde podle mě řečeno, že každá přetvářka bývá po zásluze potrestána, zatímco osobní autenticita vede k vysněnému cíli (v tomto případě k přežití). ()
Brum, brum, brum, o čem se zdá medvědům? Hlavu, zadek, nohu, uhryzni jim znovu… Úspěšná sázka na autenticitu, vhodně zvolená ambientní hudba, survival závěr kazící dojem způsobem nasnímání i kopírkou 127 hodin a jako předčasný vrchol působivý atak mlsného médi, co si chce rozbalit bonbónek ze staniolu… pardon stanu. Jen nechápu, kde byl Billy Bob Thornton, aby ho zastřelil. Hledal brýle? Ty brýle, které nepoužil ani při čtení scénáře Grizzlyho? Nedávno jsem viděl dokument o medvědech na Aljašce. Když se jeden z nich až moc přiblížil ke štábu, všichni poklekli a začali mu vlídným hlasem vykládat, že on je tady šéf, že mu to tam patří a že je prostě supr. No a medvěd se po tom návalu servility otočil a šel si po svých. Takže pamatujte, takhle se to dělá! Žádný pepřový sprej, zběsilý útěk či předstírání mrtvého, ale pěkně mu mazat med kolem huby (samozřejmě obrazně).. ()
Místy slušná kamera, hezká příroda (i když se z ní dalo vytěžit víc), sympatická hlavní hrdinka, docela fajn atmosféra i kus nejistoty. A téma, které mě baví. Jenže po čase se na to ani ten medvěd už nedokázal koukat a musel to celé rozpohybovat. Ona je právnička, on se pracovně teprve hledá. Chtějí vypnout a užít si trochu kempování. První ALE: ona ho evidentně moc nemusí. Dozví se, že je jeho oblíbená oblast Blackfoot Trail nepřístupná, ALE zda tam skutečně míří, jsem nějak nepobral. Nejprve krapet klameme tělem (třetí do party na večeři), což mi nevadilo, pak se vydáme do míst, která má on podle svých slov prošlapaná, ALE: je to trochu trouba, protože si do rozsáhlé rezervace nevezme ani mapu, ani kompas, ani mobil a ani orientace podle hvězd mu moc nejde, navíc by se zatraceně hodila sekyra, kterou ALE samozvaný zálesák někde nechal. Já bych asi zkusil zapnout paměť a šel stejnou cestou zpět. Mezitím se nazí vykoupou v jezeře (nevysvléknou se u něj, ALE raději opodál), on si strhne nehet na palci, náhodou zjistí, že on s sebou nese tyčinku nebo že ona nemá mobil. A mohl bych pokračovat. Navíc na to, že on chce před ní pokleknout na koleno, se zdá se ani příliš neznají. Po ataku mohutné šelmy zase podřadíme a nic moc z toho už nevyždímáme. Respektive si přeživší naloží spíš sama. O nějakém výjimečném survival zážitku v divočině nemůže být zdaleka řeč. ()
Galerie (15)
Photo © IFC Films

Zajímavosti (8)
- Natáčelo se pouze v kanadských lokacích, jmenovitě jsou to North Bay, Powassan a Restoule provincial park. (herr_carter)
- Film bol natočený za 16 dní. (Grims)
- Vo filme hrajú dvaja medvedi čierni, Chester a Charlie zo spoločnosti Animal Insight. Táto spoločnosť sa riadi filozofiou Noemovej archy, pričom poskytuje zvieratá len v pároch, takže zvieratá majú pri natáčaní "kamaráta" a pôsobia pokojnejšie. (Wargoo)
Příručka Jak spolehlivě dostát újmy v kanadském přírodním parku. Musíte se do něj vydat ve dvojici, nejlépe milostné, v žádném případě si s sebou nesmíte brát mapu, protože už na střední jste zde dělali průvodce, tudíž zabloudit je něco nemyslitelného, a jezero, ke kterému jste se vydali, je pořád na svém místě, zkazky a doporučení místního rangera zásadně musíte brát na lehkou váhu, musíte počítat i s tím, že v nestřeženém okamžiku vám váš přítel v dobrém rozmaru přendá mobil z batohu do odstaveného auta s tím, že přístroj nebude mít v divočině signál, k lepšímu pocitu bezpečí je třeba vyhýbat se lidem, zvláště zálesáci s irským přízvukem nebudí mnoho důvěry a samozřejmě nedostatek jídla, pití a hygienických potřeb je tou nezbytnou složkou, abyste prožili míle od domova to pravé dobrodružství s medvídkem (mývalem). A pak už jen musíte doufat a mít štěstí, že zabloudíte. Zajímalo by mě, co bylo tak pozoruhodného na skutečném příběhu Jenn a Alexe, že musel být zfilmován. V režijním podání debutujícího Adama McDonalda se jedná o chaotické pospojování obrázků v podprůměrně vybaveném batohu, po jehož rozbalení na vás vyskočí nebetyčně blbé scény a chování hlavních dvou účastníků trampu, tedy tripu, bude připomínat dva mladé lidi, kterým se v lese do jejich mozečků pustila mozkomorka. Scény jejich divení se nad něčím, co si sami způsobili svým kreténstvím, zde neberou konce. Kupříkladu scéna, ve které jim v noci cosi dopadá na stan. Do hajzlu zelenýho, vylezu ze stanu ven a přesvědčím se, co mně "bubnuje" na plátno, ne?! To naše dvojice neudělá a spokojí se s prostým vysvětlením, že se patrně jedná o padající žaludy. Žalud byl akorát Jeff Roop (současně producent filmu), který se u každé dramatické scény tvářil nablble. Slečny s jeho "iglesiovskou" vizáží budou spokojené, na jeho "herecký" výkon se rovněž nedá zapomenout. Jeho partnerku Missy Peregrym jsem asi osm let neviděl v žádném filmu. Od posledně, byl to zapomenutelný thriller "Wide Awake", vypadá pořád stejně. Sympatická ani tak moc není. Nejlepší herečkou tak zůstává příroda, která je příkladně nasnímána, někdy až netradičně paranormálně. Pořádný hudební doprovod nahrazují zvuky lesa, šumící les, praskající větve i kosti v noze, zurčící potok, poryvy větru, divoká zvěř. Významným zástupcem kanadské fauny je v tomto filmu medvěd (kodiak, grizzly??), který nádherně půl hodinu před koncem rozsápe Alexe. Maskéři jeho tělo skvěle zdevastovali, i další zranění ve filmu působí realisticky, což je jedna z nemnoha kladných referencí filmu. Závěrečnou půlhodinu bych pojmenoval jako Žena versus Divočina. Ale těch záporů je hodně. Třeba nechápu, proč je ve filmu scéna se záhadným zálesákem, kterého ztvárnil Eric Balfour, když jeho účast na vývoj story neměla žádný vliv(!). Film to jen zdrželo, protože žádná (extra) pointa z toho nevzešla. A to si tedy příběh nedělal hlavu s tempem, které je místy hodně zabrzděné. Vrchol filmu přijde se smrtí jedné z dvojice. Pak ještě následuje non-dialog, neboli celkem obyčejně zrežírovaný dojezd a je to. I když film údajně vychází ze skutečných událostí, je poměrně nefér v závěrečných titulcích oznámit, že postavy jsou smyšlené. Celé to pak působí zmatek a ubírá na věrohodnosti příběhu. Adam MacDonald natočil nevyzrálý až amatérský debut, který nechtěně budí smích ve vážně míněných scénách, vše poslepoval nadmíru chaoticky, na realistický rozměr příliš nedbal, film se vleče, nemá spád, první dvě třetiny nejsou výrazně dramatické. Pár se choval neustále idiotsky a i situace, do kterých se vlastní vinou dostával, byly rovněž tak schválně hloupě nastaveny, že by byl div, kdyby se z divočiny vrátili oba živí a zdraví. Pevně doufám, že režiséra roztrhala divá zvěř. Už by neměl režírovat vůbec nic. 40% () (méně) (více)