Režie:
Olivier AssayasScénář:
Olivier AssayasKamera:
Yorick Le SauxHrají:
Kristen Stewart, David Bowles, Lars Eidinger, Nora von Waldstätten, Anders Danielsen Lie, Sigrid Bouaziz, Benjamin Biolay, Audrey Bonnet, Aurélia Petit (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Mladá Američanka Maureen (Kristen Stewartová) se živí jako osobní nákupčí oblečení pro obletovanou mediální celebritu. Svůj volný čas tráví v podivném opuštěném domě. Je Maureen opravdu schopná komunikovat s dušemi zemřelých? (Artcam Films)
Videa (5)
Recenze (123)
Tady se těžko píše komentář bez spoilerů. Odmítám myšlenku, že tajuplné a nedořečené se automaticky stává hluboké a psychologické. Je tu příliš mnoho indicií, ze kterých vyplývá, že Maureen truchlí a tápe a neví co se sebou a proto se upíná na schopnosti svého bratra, který měl ve všem jasno. Zároveň mystické a hororové scény jsou sice působivé, ale díky "reálným" scénám se dají racionálně vysvětlit. Krom tedy bratra za oknem a hotelových dveří - které mi tak ale přijdou jen jako pokus o zmatení diváka a snahu vyvolat kontroverzi tam, kde není potřeba. Kdyby Personal Shopper byl bez těchto efektů, pouze o osamělosti, nenaplněných snech a truchlení za zemřelé, ve kterém by režisér rozvíjel vnitřní psychologii postav rafinovaněji než utíkáním k nevysvětlitelnému nadpřirozenu, byl by pro mne mnohem zajímavější, přemýšlivější a působivější. Ale možná jsem to jenom já. *buch* ()
Zvláštní snímek, který spojuje žánr, jež by mohly fungovat samostatně. Drama o dívce, kterou nebaví její práce a snaží se dostat ze smrti svého dvojčete. Do toho je to ale ještě mysteriózní thriller s doslova hororovými scénami. A i když některé scény samostatně fungují zajímavě, celkově, ani s poslední scénou, se nějaké velké duchovní naplnění nekoná. ()
Spoilery. Ústredná hrdinka sa živí ako nákupca vecí (najmä oblečenia v megadrahých butikoch) pre top modelku. Kým sa rozmaznaná fiflena váľa v posteli a rieši chujoviny, ona jazdí na skútriku medzi obchodmi (alebo ešte lepšie lieta v lietadlách medzi krajinami). Okrem toho je však médium a ako bonus má ojedinelú srdcovú poruchu. Jej vinou môže kedykoľvek zomrieť. Rovnakú mal aj jej brat a zároveň dvojča, ktorý nedávno zomrel. Aj on bol médium a sľúbili si, že ak jeden zomrie, druhý mu dá z druhého sveta znamenie, že odišiel v pokoji. A tak hrdinka cez deň pre kozu nakupuje oblečenie a v noci čaká na znamenie od brata, túlajúc sa popritom v strašidelných domoch. No uznajte, toto je vážne originálne. Navyše tu máte jedinečnú príležitosť vidieť prsia Kristen Stewart, ktorá sa mi ako herečka pozdávala už vo Fincherovom Úkryte v roku 2002. Problém tohto filmu je v tom, že som ho vôbec nepochopil. Stretnutie s duchom „ženy, dáviacej ektoplazmu“ malo akože čo znamenať? To bola čistá náhoda, nesúvisiaca s dejom? Kto jej písal správy? Alebo boli iba v jej predstavách? Čo s tým mal ten týpek, ktorého na konci chytila polícia? Naozaj zabil hrdinkinu klientku on, alebo ju zabila Kristen a hodila to naňho? Kto jej dal do bytu šperky od klientky? „Podvedome“ ich z miesta činu prepašovala ona, alebo jej ich tam niekto postrčil? Ak áno, kto? Ten chlapík, ktorého polícia chytila vo finále? A čo mal preboha znamenať koniec?! Že si to hrdinka celý čas iba predstavovala? Ozaj som to nepochopil. Musím ale jedným dychom dodať, že Kristen Stewart podáva kvalitný a sústredený výkon, ktorý ma celý čas držal pri pozornosti napriek tomu, že som vôbec nevedel, čo sa deje. Veľmi silná je i atmosféra. Mňa to skrátka bavilo. Ale neviem prečo. ()
Preferoval som tajuplné interiéry pred akože napínavým smskovaním. Škoda, že toho druhého bolo pocitovo viac. Ale zase sa kvôli žánrovým prvkom musím zastať tempa filmu, Assayas to vie aj nudnejšie. Inak dobrý nápad neukázať zosnulého brata hlavnej hrdinky ani len na fotke. Vďaka tomu si ho mohol divák plnohodnotne predstavovať, ako postavy pri čítaní knihy. ()
Kdyby nebylo poslední půlhodiny moje hodnocení by bylo velice negativní. Kristen Stewart aka chodící deprese je sice krásná, ale já nemám prostě ráda zdeptaný holky, které svým výrazem, ať chtě nebo nechtě říkají, že jim ublížil celý svět. To jen poznámka na začátek. Každopádně jsem opravdu moc nevěděla, co mám v tomto filmu vlastně hledat. Scény s duchy a ektoplazmou mi v rámci okolního příběhu nesedly, nadšení z smskovací scény taky nechápu a celé to pro mě do určitého momentu bylo takové nemastné, neslané, spací. Když se budu bavit o té poslední půlhodině, určitě zvedla moje hodnocení a vylepšila můj dojem. Závěr krásně napíná a přesto nechá diváka v nevědomí a nechá ho bádat, co tím chtěl autor říct. Tyhle konce zároveň miluju i nenávidím. Ale kvůli té předešlé nudě výš než na tři silné jít nemůžu. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (2)
- Celosvětová premiéra proběhla 17. května 2017 na Cannes FF. (ČSFD)
- Natáčelo se také v Praze. (jlhgjh)
Reklama