Režie:
Walter SallesScénář:
Jose RiveraKamera:
Eric GautierHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Gael García Bernal, Rodrigo de la Serna, Mía Maestro, Mercedes Morán, Sergio Boris, Matías Strafe, Bárbara Lombardo, Antonella Costa, Alberto Granado (více)Obsahy(1)
Je mu třiadvacet, studuje medicínu - a ještě netuší, že vstoupí do dějin jako Ernesto Che Guevara. S kamarádem Albertem Granadem se vypraví na cestu po Latinské Americe na staré motorce Norton 500. Píše se rok 1952 a před nimi není nic jiného než volná silnice - bez turistů, hotelů a map, jen s čerstvým větrem v zádech. Dostat se z Argentiny až do Venezuely, to je sen, který výlet dlouhý 8000 kilometrů mění v realitu. Snímek inspirovaly Guevarovy deníky Notas de viaje a Granadova kniha Con el Che por America Latina. Záměrně apolitický pohled pro nás objevuje Guevaru jako ikonu, jež jako by se na film obtiskla z čistě vypraného trička: jen oklikou totiž připomíná postavu příštího kubánského revolucionáře. Film získal Cenu BAFTA a François Chalais Award a Cenu ekumenické poroty na MFF v Cannes 2004. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (145)
První hodinu jsem se velmi příjemně bavil, film svižně ubíhal, hodněkrát mě rozesmál - byla to oslava mládí a cestování. Pak ovšem přicházejí sociálně-kritické pasáže, podávané tak tupě, že jsem se místy musel smát. Závěr mi původně sympatický snímek skoro znechutil docela. Ale co taky čekat od filmu ze života budoucího revolucionáře, že ano? ()
Jeden z nejpůsobivějších filmů, co jsem viděla... Ať si to někteří označují za politickou agitku, snůšku lží o Che Guevarovi, jeho nehoráznou idealizaci, já říkám: No a co. Tohle nebyl film o Che Guevarovi, ale film o mladém skorodoktorovi Ernestovi, který se se svým přítelem vydal na cestu po Latinské Americe, aby ji poznali i jinak, než jen z knížek. Kdo by nechtěl zažít krásy, o kterých se dočte v knížkách? Nádherná příroda Latinské Ameriky je fascinující, stejně jako musí být úchvatné procházet se po Machu Picchu... A pár, který potkali na cestě Atacamou k dolu, byl jednou z nejkrásnějších dvojicí, jaké jsem kdy viděla. Opravdu nechápu, jak někdo může (nejspíš) rozhořčeně napsat, že tu "není zmíněno nic o jeho pozdějších skutcích". No to asi proto, že to není životopisný film o životě, činech a smrti Guevary, není to film, který má podávat výpověď o jeho komunistické činnosti. A ti, kteří snižují hodnotu filmu kvůli tomu, o kom byl, trpí bohužel předsudky. Smutné a poněkud povrchní. Co třeba zloději a vrazi Bonnie a Clyde? Nebo Mesrin? ()
Film je dosť badateľne rozdelený na dve časti. Tá prvá, dobrodružná, je výborná. Príjemné zážitky, stretávanie nových ľudí, kultúr, pamiatok atď, no druhá, ktorá mala byť kvázi emotívna sa podľa mňa akosi nepodarila. Škoda, že film neostal pri prvej polovici a nesnažil sa nastoliť nejaké morálne ponaučenie alebo niečo podobné. Ale inak príjemne stráviteľné sústo navyše s fantastickými scenériami. 65%. ()
Nádherný výlet po Jižní Americe 50. let minulého století, který rozhodně stojí za to vidět. Ještě než cokoliv dalšího napíšu, tak je asi na místě se přiznat, že jsem u druhé poloviny filmu pospával a vnímal ho jen napůl, což bylo způsobeno pozdním vysílacím časem a mou únavou. To ale nic nemění na tom, že tenhle film (aspoň tedy jeho první polovinu) jsem si parádně užil a chvílemi jsem i hlavním hrdinům záviděl. Protože přece jen nejsem takový optimista, abych si myslel, že se někdy během svého života podívám do Jižní Ameriky, takže vítám každou příležitost seznámit se s touto částí světa alespoň ve filmu. Tenhle film mi tak dal šanci poznat tento kraj a zamyslet se, jak krásné by bylo mít dostatek financí a vydat se na projížďku po jihoamerických silnicích a cestách. Co se týče faktu, že hlavním hrdinou filmu je Ernesto Guevara, tak k tomu chci říci snad jen tolik, že zde jsem ho ani trochu nebral jako budoucího revolucionáře, ale jako prostého a nepříliš majetného studenta medicíny, který chtěl poznat svět, v němž žije, což se mu povedlo. Tuto roli zde nádherně ztvárnil Gael García Bernal, kterého mám v oblibě už od filmu Zločin pátera Amara, kde jsem ho viděl poprvé, a který mi vždycky dokáže, jak kvalitním hercem je, a kromě toho ho mám i mezi svými 10 nejoblíbenějšími herci. Takže toto je bez pochyby další role, která se mu vydařila a kde působí úžasně přirozeně a pohodově, skoro jakoby to ani nehrál, ale jakoby to sám žil. Tento film ode mne získává čtyři hvězdy a při první příležitosti se na něj určitě kouknu kompletně. ()
Netradiční road movie, působící místy jako skutečný dokument. Film zachycuje jak došlo k přerodu z městského ambiciózního chlapce v slavného revolucionáře – Che Guevaru. Režisérovi se dokázalo onen přerod zachytit a vykreslit celkem realisticky. Vím, že později nebyl Che nic jiného, než vrahoun, ale původní úmysly byly určitě čestné. Tomuto filmu, myslím, můžeme klidně věřit, protože zachycuje Guevaru ještě nepošpiněného krví. Ocenil bych film zachycující druhou polovinu jeho života, správného protagonistu už našli. Bernalovi tato role sedne a je Che Guevarovi i docela podobný. ()
Galerie (32)
Photo © Focus Features
![Motocyklové deníky - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/738/158738168_42878a.jpg)
Zajímavosti (6)
- Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo po celej Južnej Amerike, predovšetkým však v Argentíne, Čile, Peru, Kolumbii a Venezuele. Filmári natáčali aj na ostrove Kuba. (MikaelSVK)
- Ve filmu si Alberto stěžuje, že v deníku "El Diario Austral" popletli jeho příjmení, když místo Granado uvedli Granados. Když se točil film, tak o tom tentýž deník přinesl článek a příjmení uvedl po 50 letech opět špatně (tentokrát ale záměrně). (džanik)
- Píseň "Al otro lado del río" (Na druhé straně řeky) uruguayského skladatele Jorge Drexlera se stala teprve druhou neanglickou písní, která získala Oscara (na ceremonii ji zpívali Antonio Banderas a Carlos Santana). Tou první byla "Ta paidia toy Peiraia" (Děti z Pirea) řeckého skladatele Manose Hatzidakise z filmu Pote tin Kyriaki (Nikdy v neděli, 1960). (džanik)
Reklama