Reklama

Reklama

Já, Mattoni

(seriál)
  • angličtina I, Mattoni (festivalový název)
Trailer
Česko, 2016, 11 h 52 min (Minutáž: 56–84 min)

Režie:

Marek Najbrt

Předloha:

Petr Zikmund (kniha)

Scénář:

Petr Zikmund

Hrají:

David Švehlík, Alois Švehlík, Jáchym Novotný, Ondřej Malý, Vojtěch Dyk, Tatiana Dyková, Taťjana Medvecká, Vladimír Javorský, Jana Plodková, Aňa Geislerová (více)
(další profese)

Epizody(12)

Obsahy(1)

Polovina devatenáctého století je obdobím revolucí. V rakouském císařství bylo zrušeno poddanství, Darwin dokončil knihu O původu druhů a v Plzni vynalezli plzeňské pivo. Česko se pomalu vyvíjí v průmyslově nejvyspělejší část monarchie. A vedle cukrovarnictví či železáren se v jeho západním křídle, v Karlovarském kraji, začíná rozvíjet další, méně nápadné podnikání. Jeho strůjcem se stává Heinrich Mattoni, zdatný byznysmen, který je ochotný dosahovat svých cílů i za cenu fatálních selhání v osobním životě.

Výpravný seriál Já, Mattoni zasahuje dlouhý časový úsek, od první poloviny 19. století až do roku 1910, a odehrává se na kolonádách i v nevěstincích Karlových Varů, v Schönbrunnu – vídeňské rezidenci rakouských císařů, v ulicích tehdejší Prahy i New Yorku. Na pozadí podnikatelských úspěchů a soukromých pochybení Heinricha Mattoniho sledujeme proměnu tehdejší společnosti a jejích možností. Motorem seriálu je celoživotní boj dvou silných individualit, Mattoniho a jeho ženy Míny. Boj vrcholící tím, že starý Matttoni, nemocný a v horečkách, ztrácí vládu nad svým impériem ve prospěch své energické, mocichtivé ženy. Stařec, obklopený vyčkávající rodinou, bojuje. A nachází překvapivou zbraň – pravdu o svém životě, která je pro jeho nejbližší, ale i pro celou tehdejší společnost, hříšně nepřijatelná. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (131)

Sidonka 

všechny recenze uživatele

Přehlídka protivných postav, která se ani příliš nezakládá na historických souvislostech. Zvlášť nesympatická je čtyřicetiletá Vilhelmová, jejíž přerod z oddané milující ženy do nechutné megery, z níž nevypadne vlídné či alespoň normální slovo, je obzvláště neuvěřitelný. A to jak hrála třináctiletou (či čtrnáctiletou dívenku)... No, to snad mluví za vše. Neříkám, že postava nemůže být rozháraná a mít ambivalentní pocity ke svému muži či že nelze zkoušet hrát s druhým "přesilovku", tady jsou ovšem nevysvětlitelné a psychologicky nedotažené skoro všechny události a osobnosti. (Znám několik manželek, jímž je manžel nevěrný, ale ty ženy raději nic nevidí a mnohé další prohřešky prostopášníkům odpouštějí). Nepřesvědčivé všemi směry. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

1. Koho napadlo natočit vysokorozpočtový kostýmní seriál, v němž vykreslí hlavního hrdinu jako bezskrupulózního všehoschopného cynického děvkaře a kariérního oportunistu? To někde padlo strategické rozhodnutí, že vlajková loď seriálové tvorby ČT bude symbolizovat právě tyhle principy a vlastnosti? 2. Seriál šustí papírem a topornými dialogy, scénárista by měl být máčen jako nepoctiví pekaři v koši ve Vltavě. 3. Marek Najbrt vysokorozpočtové natáčení zjevně nezvládá, místo nového Cirkusu Humberto natáčí unylé nemastné neslané nic... Marek Najbrt zjevně není pan Režisér Filip. 4. Veřejnoprávní televize a product placement ver. 2.0 ()

Reklama

troufalka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

I když první díly vypadaly velice slibně, postupně úrověň upadala. Na vině byl scénář, který se příliš soustředil na jedinou postavu a nedokázal příběh propojit do více rovin. Přirovnání s Panstvím Dowton není na místě, tam šlo o rozsáhlý příběh celé rodiny a lidí, kteří je obklopovali, bylo tam spousta postav, které ze seriálu nezmizely. Pokud se někdo vytratil, na jeho místo přišel někdo jiný. Vzhledem k ústřední postavě se spíše nabízí srovnání s Panem Selfridgem, kde šlo rovněž o postavu podnikatele, ale zde byl scénář pojat mnohem barvitěji. Netuším, co tvůrce vedlo k bazírování na hlavní postavě a ošizení dalších dějových linek. Některé postavy se z děje vytrácí (služebná, paní lékarníková), jiné se vrací s velkým časovým odstupem (Rohlinek) a nemají vlastní příběh. Některé díly jsou pojaty jako osamělé epizody (Císařovna, Cesta do Londýna) aniž by měli větší dopad na další děj. Mattoni tak nenabízí pestrou kostýmní podívanou se zajímavým artefakty a životními osudy, ale zaměřují se na jednoho sebestředného podnikatele, který dosáhl úspěchu díky tomu, že prolezl kdejakou ženskou ložnici a věděl na které dveře má zaklepat. V osobním životě se také příliš nevyznamenal. David Švehlík dokázal na sebe strhnout pozornost, dosazení Jáchyma Novotného coby mladého Mattoniho byl vyložený přehmat, postrádal charisma hlavního hrdiny. Bohužel bych mu nevěřila ani nejlepšího oplatkáře ... Dobrý tah bylo obsazení Tatiany Vilhelmové a Tatjany Medvecké, oba dámy skvěle předvedly charakter madam Mattoni. Myslím si, že právě její figura mohla dostat větší prostor, protože u ní jsme mohli sledovat výrazný charakterový posun. Žel ani tato šance nebyla využita. Dalším nevyužitým potenciálem byly Mattoniho děti, které příběhem propluly spíš jako dekorace, aby každému z nich byl v dospělosti věnovaný jeden díl. Přála bych naší kinematografii další vynikající scénaristy, kterými byli v minulosti Jan Procházka, Vojtěch Jasný, Jan Otčenášek a Oldřich Daněk. Pak se snad dočkáme kvalitních historických filmů, za které se nebudeme muset ani v zahraničí stydět. ()

majky19 

všechny recenze uživatele

Měl jsem od této série mnohem větší očekávání a musím přiznat, že mě tato sága jako celek velmi zklamala. Myslel jsem si, že to bude mít pouze pomalejší rozjezd, a postupně to bude jenom lepší, ale opak byl pravdou. Na to, že se dle dostupných informací jednalo o jeden z nejdražších či dokonce nejdražší projekt v historii České televize, tak to vskutku nebylo moc vidět. Sérii jsem vydržel sledovat cca do čtvrtého/pátého dílu, a potom jsem už z toho byl jedním slovem znechucen. Nesympatické až nepříjemné herecké obsazení, zkreslování a nesmyslné upravování historických skutečností, zobrazení ústředního hrdiny ne jako schopného podnikatele, který svým talentem a pílí dobyl celý svět, ale jako gigola který kariéru postavil jenom na tom, že se vtíral do pochybných kruhů, kterým by se počestný člověk jistě vyhnul velkým obloukem. Zkrátka a dobře, velké zklamání a je smutné, že i když mají tvůrci velmi slušný rozpočet, že s ním nedovedou adekvátně naložit a připravit divákům kvalitnější produkt. Více než 40% si to celkově dle mého soudu nezaslouží. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Pozitivní věcí na tomto seriálu je to, že je historický, zatáhne nás do doby vlády Franze Josefa. Tento potenciál, který se tím nabízí, zůstává ale trestuhodně nevyužit. Atmosféra doby vědeckotechnické revoluce nám až na vyjímky zůstává utajena a patláme se v Mattoniho depresích. Nechápu, jak mohl být Mattoni takový dravec, když ho hraje nesebejistý Švehlík, který rozhodně není "chlap" pro tuhle roli. V podstatě nám scénář nedokázal popsat ani základní fakt proč byl Mattoni vlastně úspěšný podnikatel. Ostatní role jsou velmi slušně zvládnuté. Čekal bych méně citových záležitostí a více historických souvislostí. Myslím, že tu máme snahu ČT o vysokou sledovanost, touhu zavděčit se všem. Veřejnoprávní televize by měla na diváka de facto kašlat a natočit hodnotný film, který prověří až čas. Na to ale evidentně nikdo ve vedení televize nemá koule. 60% ()

Galerie (260)

Zajímavosti (11)

  • Natáčelo se v lázních Bílina. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
  • Filmováno v Karlových Varech. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Související novinky

Zemřel herec Norbert Lichý

Zemřel herec Norbert Lichý

18.01.2024

Ve věku pouhých 59 let dnes zemřel velký sympaťák, rodák z Ostravy, filmový a divadelní herec Norbert Lichý. Zprávu potvrdila jeho rodina i Divadlo Petra Bezruče, s nímž je herec celý život úzce… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno