Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
Woody Allen, Mia Farrow, Sydney Pollack, Judy Davis, Juliette Lewis, Lysette Anthony, Liam Neeson, Ron Rifkin, Blythe Danner, Jerry Zaks, Caroline Aaron (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Jeden z nejlepších světových režisérů Woody Allen ve svých filmech již léta mapuje mezilidské vztahy. Pro svoji zatím poslední sondu si vybral dvě manželské dvojice. Jedna z nich na počátku filmu oznamuje svůj rozchod a nechtěně tak zapůsobí jako rozbuška v manželství druhém. Shodou ironických náhod byl film uveden do premiéry ve chvíli, kdy vyšel najevo vztah, který je i v tomto filmu - mezi starším mužem a mladičkou dívkou. V obou případech byl tím mužem Woody Allen. Zatímco ve filmu se v postavě profesora literatury zamiluje do provokativní studentky, v soukromém životě navázal vztah přímo ve své rodině - se svojí nevlastní dcerou. Jak ve filmu, tak ve skutečnosti propukla bouře. Tisk všemožně přetřásal etickou stránku věci, Mia Farrowová, která byla (ve filmu i ve skutečnosti) tou podvedenou, vytáhla na stránkách tisku ke křížové výpravě proti zvrhlému manželovi. Woody Allen tak nechtěně dokázal, že jeho filmy skutečně odrážejí vztahy mezi lidmi, se všemi důsledky z toho vyplývajícími. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (126)
-God does not play dice with the universe. -No, he just plays hide-and-seek. Jediný vtip na úvod filmu a odtud dál už je to víc než jen drsné a kruté. A to nejen tématem (Allenovým často zkoumaným), ale i stylem zpracování, který v některých chvílích připomene právě tu odosobněnost, která způsobuje mnohem větší etické stanovisko proti, jako tomu bylo u některých filmů Vinterberga a Triera. ()
Woody Allen jako filmař - patolog. Vztah je po smrti? Pojďme ho chvíli pitvat a třeba zjistíme, co ho zabilo. Vlezlá ruční kamera spolu s "dokumentárními" záběry z terapií jenom umocňují skvělé herecké výkony (vynikající Sydney Pollack)... Není to příliš příjemná podívaná, ale působivá rozhodně ano. ()
Na manželské etudy mi přeci jen víc sedí Třeštíková, protože tam je to skutečně realita. Zde se to tváří jako otevřená zpověd, ale hromada keců o tom, jak manželství mnohdy přechází v pomalé zhoubné bujení nespokojenosti, které většinou vyústí v nevěru/y nebo rozvod, mi stejně přijde na opravdu dobré komediální drama trochu málo. Od začátku do konce se dvojice manželů nimrá ve svých pocitech, které pramení z části z přirozeného procesu okorávání vztahů a z části z krize středního věku. Spousta postřehů je opravdu trefných, vtipných, pravdivých..ale asi jsem čekala víc než jen to. Vyloženě nezklamalo, ale ani vyloženě nenadchlo. No alespoň u tohoto jsem se zasmála : (Jack v období manželské krize popisuje, proč zahýbá své ženě) ..“chci si ještě trochu užít, chci ženskou, která mi zaryje prsty do zad a křicí, když ji píchám..nebo se aspoň hýbe!“ ()
Zapracováním oněch pro dokumenty typických mluvících hlav a nediegetického vypravěče do příběhu Allen dokázal zrychlit a zpřehlednit vyprávění, ale také se mohl naplno ponořit do hlav svých hrdinů a poskytnout tak komplexní pohled na životy dvou "obyčejných" párů ve středním věku. Postup, který bych jinde považoval za nefunkční berličku, zde bezchybně slouží příběhu. Výborně dopadlo i pro mě nezvyklé obsazení - Sydney Pollack je stejně dobrým hercem jako režisérem, z Judy Davis znechucení přímo čiší a Liam Neeson s Juliette Lewis mě zaujmou vždy a všem. Opravdu působivá studie rozkladu a vývoje vztahů v podání člověka nejpovolnějšího. ()
3,5. Patřím k těm, které spíše oslovují více komediálně laděné Allenovy snímky, a možná i proto mě tento nezaujal tak jako jiné jeho filmy. Zezačátku mě to příliš nebavilo, pak se to ale naštěstí zlepšilo. Přesto... Tento hlubší rozbor dvou dlouholetých manželských svazků mě možná tolik neoslovil, protože se mě toto téma zatím netýká. Další postřeh: Mie Farowové krátký účes vůbec nesluší a v tomto filmu se mi vůbec nelíbila (to její neustálé kňourání, změny nálad a (ne)rozhodnost) mě dost rušily. Naopak se mi líbil výkon Juliette Lewis. Woody Allen natočil lepší filmy, ale i tento snímek má , zejména ve své střední pasáži, své kouzlo. ()
Galerie (27)
Zajímavosti (10)
- Woody Allen chtěl film natočil na formát 16mm, ale studio bylo proti a prakticky donutilo režiséra, aby použil 35mm. (don corleone)
- Sydney Pollack tvrdil, že natáčení si velmi užíval, ale nelíbila se mu postava, kterou hrál. (don corleone)
- Mia Farrow měla původně hrát postavu Sally, kterou psal Woody Allen přímo jí na tělo (i proto měl takové problémy ji obsadit), ta si však vybrala nakonec druhou hlavní ženskou roli. Bylo to z toho důvodu, že nemusela na natáčení trávit tolik času. Woody Allen a Mia Farrow se před natáčením rozcházeli. (don corleone)
Reklama