Režie:
Michel FrancoScénář:
Michel FrancoKamera:
Yves CapeHrají:
Tim Roth, Elizabeth Tulloch, David Dastmalchian, Nailea Norvind, Claire van der Boom, Sarah Sutherland, Tate Ellington, Joe Santos, Michael Cristofer (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Pro Davida (Tim Roth) není smrt ničím děsivým a tabuizovaným. Pracuje jako paliativní ošetřovatel těch, kteří na ni čekají – často jako na vysvobození z nesmírného utrpení. Klidný, uzavřený, ale velmi soucitný muž usnadňuje umírajícím poslední dny života s něhou a pozorností, která z pohledu nezaujatého pozorovatele vyvolává otázky. Co Davida tolik přitahuje na blízkosti smrti? Jaké trauma z minulosti ho sužuje? A není jeho vztah s klienty těsný až příliš? (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (37)
Ano, smrt je ubohá a přes všechnu naší snahu vlastně nepochopitelná. Nedá se zkrotit, "dát do pořádku" (jak se o to snaží hlavní hrdina). Nakonec nás vždy zasáhne svou nepředvídatelnosti a náhodilosti. A právě takhle by se v kontextu celého filmu dala interpretovat několikrát zde zmíňovaná poslední scéna. ()
Velmi dobrý film o profesi, jejíž význam do budoucna poroste. David se sice choval někdy až chladně profesionálně, ale za touto maskou byly skryty hluboké emoce, které tu a tam vyplavaly na povrch a taky trauma, které se rozhodl řešit právě cestou paliativní péče o potřebné. Každý ze tří "klientů" (čtvrtou již značně odduševnělou episodu nepočítám) byl z jiného těsta a nuance v přístupu Davida byly patrné. Trošku mi vadila aktivní eutanazie, kterou provedl, ta totiž zejména do onkologie nepatří, ať si říká, kdo chce, co chce. Právě proto máme poměrně dobře rozvinutou a dále se rozvíjející paliativní medicínu. Filmu lze ale tento postoj asi sotva vytýkat. ()
Tim Roth tady zahrál zcela profesionálně roli paliativního ošetřovatele, ale za tím vším se skrývá mnohem víc. Určitě je to film k zamyšlení nad sebou samým, nad přístupem k takto nemocným lidem. Za sebe jen píši, že jsem si to pustila zřejmě buď v nevhodnou dobu a nebo naopak ve velmi vhodnou dobu. Smutné, beznadějné a alarmující, ne pro každého. A souhlasím, že ten konec byl už navíc. ()
Tim Roth je dobrý, snímek je hodně depresivní, a to jsou jeho hlavní prvky, které vás upoutají. Umírání není jednoduché a není ani jednoduché se s ním dennodenně setkávat a vlastně pomáhat lidem, aby to umírání bylo lepší. Snímek není tak dějový, je pomalý, ale tušíte, kam spěje. Není to snadné sledování. ()
Mexická škola se v tom filmu nezapře - distancovaná, strnulá, málomluvná a traumatizující sonda do světa, do kterého nechceme hledět ani vteřinu. Pohled na ubohost smrti i na marnou snahu hrdiny pochopit ztrátu a přijmout bolest. Pochyby budí jen způsob, jakým Franco svůj film završil - je to gesto režiséra, který chce za každou cenu šokovat, nebo jen špatně pochopené gesto hlavní postavy, která už nevidí cestu dál? I přes lehké rozpaky po projekci pozoruhodně propracovaný snímek, v němž se Tim Roth doslova fyzicky inkarnoval v ošetřovatele, pro nějž je umírání posedlostí. [Cannes 2015] ()
Galerie (19)
Zajímavosti (4)
- Kamera je většinou statická, stejně jako v ostatních filmech Michela Franca. (Hal_Moore)
- Ve filmu je pouze 97 záběrů, které v průměru trvají něco málo pod jednu minutu. (Hal_Moore)
- Timeline: Světovou premiéru si film odbyl 22. května 2015 na filmovém festivalu v Cannes, kde soutěžil o Zlatou palmu. Získal zde cenu pro nejlepší scénář. V kinech se drama objevilo 21. října. (Hal_Moore)
Reklama