Režie:
Agnieszka HollandScénář:
Paul HenggeKamera:
Jacek PetryckiHudba:
Zbigniew PreisnerHrají:
Marco Hofschneider, Julie Delpy, René Hofschneider, André Wilms, Andrzej Mastalerz, Hanns Zischler, Norbert Schwarz, Halina Łabonarska, Artur Barciś (více)Obsahy(1)
Bezmála „švejkovský“, místy až bizarní příběh židovského mladíka, který musí před celým světem zapírat svou totožnost, se odehrává na řadě míst Evropy a odhaluje v celé hrůze nesmyslnost lidské netolerance, fanatismu, a války vůbec podle autobiografického románu S. Perela.
Salomon Perel se příliš neliší od svých součastníků, vlivem bouřlivé válečné doby jeho životní cesty dostávají nečekaný spád. Nejdříve s rodiči patřícími k německo-židovské komunitě utíká před hrozbami nacistů, pak se za letního táborového soustředění sám stává podezřelým politickým živlem. Po nečekaném útočném vpádu Němců na polské a ruské území je jejich zajatcem a tlumočníkem. Ironií osudu se ocitá v centru německé říše, kde prožívá první milostné vzplanutí k mladé Němce, ale vzápětí pocítí na vlastní kůži život obyvatel židovského gheta... (pstp)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Žid v hitlerjugend? smyšlená pohádka nebo děsivá pravda? ... tento mrazivý, silně ironický příběh je, jak jsem dnes s neskrývaným úžasem zjistil, natočen z velké části dle autobiografie židovského chlapce Salomona Perela. Celý snímek je pak postaven na otázce, kdy? Kdy už přijdou na to, že ono to s jeho árijským původem není tak křišťálově čisté. Jestli jsem si z něj něco odnesl, pak je to fakt, že nikdy nebudu mít nikde na těle žádný znak, který by mě mohl řadit k nějaké víře, jen z čistého pragmatismu. Tohle je prostě film, který Vás posune tam, kam žádný jiný z druhé světové války nemůže. Točí se jen kolem jediného slova: " Přežít!" "ENJOY IT !!!" ()
Už v úvodu, kde zazněl můj nejoblíbenější valčík Na krásném modrém Dunaji, jsem vytušil, že tenhle film se mi bude líbit. A taky že ano. Navíc Evropa, Evropa na nic nečekala a hned v prvních 10 minutách přišla tragédie, která odstartovala tento neskutečný příběh Salomona Perela. Bylo více než zajímavé sledovat přesuny hlavního hrdiny z Německa přes zrovna zaniknuvší Polsko do Ruska, tam a nazpátek a hlavně perfektní schopnost Salomona se z každé nepříznivé situace vykecat. A tak ho chvíli převychovávali Rusové, pak zase Němci a já si stále říkal, kde pořád bere to štěstí (samozřejmě v neštěstí) a jak je možné, že ho tolik neuvěřitelných náhod dokázalo zachránit. A to je právě jediný problém tohoto filmu. Jejich tam tolik, že i když byl prý inspirován knihou napsané podle skutečné události (na konci vidíme i pravého Salomona Perela), dikákovi (nebo alespoň mně) se to prostě nějak nezdá. Proto "jen" ty 4*, jinak jsem byl moc spokojen a některé scény mě i pobavily (ať už to byl taneček 2 dikátorů, braní Žida jako vzor pravého árijce, nebo "obsazení" nepřátelské pozice). "Jezte správně s vidličkou a nožem. Nůž do pravé ruky, vidličku do levé. Žádné mlaskání! Žádné drobení! Mějte úctu k německému chlebu!" ()
Nejzajímavější na tom všem je, že normálně bych psala o neuvěřitelnosti a nereálnosti celého příběhu, jak mohl někdo takový scénář vymyslet a on to nikdo nevymyslel, není to nereálné ani neuvěřitelné, byl to sám skutečný život. Ale zoufalá snaha o přežití píše právě takové příběhy jako byl například tenhle o jednom židovském chlapci Solomonovi. V jednom citátu se píše :"Máš tolik životů, kolik chceš a víc, dokonce i ty, které nechceš." A já viděla příběh, který tato slova jen potvrzují s tím rozdílem, že Solomon chtěl jen jeden život, ten svůj. Určitě doporučuji a Agnieszka Holland se tímto filmem dostala určitě do popředí mého zorného pole. ()
"Svůj příběh nesmíš nikomu vyprávět. Nikdo ti neuvěří…" Příběh o židovi, kterému se podaří nacisty svým vzezřením i celkovým chováním natolik obalamutit, že se nakonec dostane až do prestižní společnosti Hitlerjugend, se místy jeví vskutku jako těžko uvěřitelný. Ale protože je to natočeno podle autobiografického románu, tak to celé musí být postaveno na reálném základu. Když přitom přemýšlím nad tvrzením hlavního hrdiny filmu, že "není těžké někoho hrát, je to lehčí, než být sám sebou," říkám si, že ani v oné "cizí kůži" to Salomon Perel alias Josef Peters neměl vůbec jednoduché. Hlavně musel asi prožívat každodenní stres, že to jeho "divadélko" někdo odhalí. Faktem ale je, že ono jakési "švejkování" mu nakonec zachránilo jeho vlastní život, což v oné šílené době druhé světové války, bylo určitě to nejdůležitější. ()
Vrhla jsem se na dílo polské režisérky Agnieszky Holland, která vystudovala českou FAMU. Evropa, Evropa se pro mě stala vstupním filmem mezi její tvorbu a musím říct, na začátek jsem si nevybrala špatně. Oceňuji inspiraci skutečnými událostmi, což na snímek hned vrhne jiné světlo. Ony ty události totiž působí absurdně jako celá válka, což lze vnímat jako dobrý tah tvůrce, ale na druhou stranu to takhle nějak bylo - a hle, máme tady další rovinu filmu. Ve filmu uvidíme vtipné scény, ale především je tu skoro pořád přítomno, pro diváka příjemné, napětí. Střídání prostředí a jazyků je osvěžující a vítám ho taky proto, že je to autentické. A abych nezapomněla, pohled na válku a holocaust z jiného úhlu pohledu je také fajn. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (6)
- V rodném Německu byl snímek zpočátku přijímán velice vlažně, filmovým výborem nebyl dokonce ani navržen na možnou účast v boji o Cenu Akademie pro “nejlepší cizojazyčný film“. Jaké pak přišlo překvapení a rozpaky, když se ukázal jako jeden z nejúspěšnějších německých filmů, který byl kdy v USA uveden a získal nejen Zlatý glóbus, ale i oscarovou nominaci pro “nejlepší adaptovaný scénář“. (džanik)
- Skutečný Salomon Perel se objevuje na konci filmu. (Kulmon)
Reklama