Režie:
Agnieszka HollandScénář:
Paul HenggeKamera:
Jacek PetryckiHudba:
Zbigniew PreisnerHrají:
Marco Hofschneider, Julie Delpy, René Hofschneider, André Wilms, Andrzej Mastalerz, Hanns Zischler, Norbert Schwarz, Halina Łabonarska, Artur Barciś (více)Obsahy(1)
Bezmála „švejkovský“, místy až bizarní příběh židovského mladíka, který musí před celým světem zapírat svou totožnost, se odehrává na řadě míst Evropy a odhaluje v celé hrůze nesmyslnost lidské netolerance, fanatismu, a války vůbec podle autobiografického románu S. Perela.
Salomon Perel se příliš neliší od svých součastníků, vlivem bouřlivé válečné doby jeho životní cesty dostávají nečekaný spád. Nejdříve s rodiči patřícími k německo-židovské komunitě utíká před hrozbami nacistů, pak se za letního táborového soustředění sám stává podezřelým politickým živlem. Po nečekaném útočném vpádu Němců na polské a ruské území je jejich zajatcem a tlumočníkem. Ironií osudu se ocitá v centru německé říše, kde prožívá první milostné vzplanutí k mladé Němce, ale vzápětí pocítí na vlastní kůži život obyvatel židovského gheta... (pstp)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Film o tom, jak je možné také přežít v době, která vám nepřeje. Chlapec se jako žid snaží přežívat tak, jak je to jen možné. Takže hraje různé role, které jsou nakonec nejvíce ovlivněny tím, že má místo předkožka jen rovnou žalud. Je drsné, na jak malém detailu to někdy může ztroskotat. Ale také nemusí. ()
film se silným příběhem, ale je bohužel natočen na můj vkus příliš tuctově a dost je na režisérské práci vidět ženská ruka, která mi do válečného filmu moc nesedla. Občasné art prvky mi přišly spíš ke smíchu, ale aspoň nějaké to zpestření. Je však dostatečně poučný pro neznalé historie 2.světové války, či pro ty, které se učili dějepis ještě za komunismu. Určitě lepší 3hvězdy. [ PŘÍBĚH: 3 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Hrdina proti své vůli, jehož osud připomene Pianistu, je titulní postavou celosvětově úspěšného filmu A. Holland. Téma druhé světové války přibližuje z odlehčeného pohledu mladé postavy, která nebezpečenstvími války proklouzne sérií až neuvěřitelných náhod. Nelze však štkát nad nesoudností scenáristů - toto je "příběh podle skutečné události" a "realita bývá podivnější než fikce". Židovský mladík, který se strachuje o prozrazení své identity odhalením obřízky, se dostane z Německa do Lodźe, do ruského sirotčince, k německé vojenské jednotce, jejímž hrdinou se stane paradoxně ve chvíli, kdy chce dezertovat k Sovětům. Jako hrdina se dostává do elitní školy Hitlerjugend a až na konci přebíhá k Sovětům a je zachráněn náhodnou přítomností svého bratra, který potvrdí jeho identitu. Divák tohoto příběhu, lidského a odlehčeného, nikoliv však zlehčujícího, zažívá údiv z výstřednosti ve scénách tančícího Hitlera a Stalina a ve scéně, v níž se ve skříni skrývá Hitler. K humornému, ale hluboce pravdivému zesměšnění rasové teorie pak dochází ve scéně, v níž je hlavní hrdina - Žid - prohlášen za typického Árijce. V roli fanaticky vydrilované dívky poznáme Julii Delpy, herečku a v případě sequelu i spoluscenáristku ceněných filmů Před úsvitem a Před soumrakem. ()
Sorry, ale mě to přišlo pitomé.. Fakt bych rád věděl, jak to bylo doopravdy, protože tenhle scénář (a dost možná i předloha) je evidentně hodně přibarvená, z prstu vycucaná absurdita o chybějící předkožce a řetězci náhod tak uměle vykonstruovaných, že to musí trhat oči každému se smyslem pro realitu.. Má to pár fajn scén (vypíchnul bych průjezd ghettem), ale dost mizernou režii.. Celou dobu to na mě působilo, že herci vůbec neví co mají hrát.. Jakoby dostali jen úplně základní pokyny typu "přejdeš zprava doleva a řekneš repliku".. Celé je to toporné, nepřesvědčivé, působící jako naivní filmařská póza.. Takové diletantství s ambicí.. Prostě, za mě je to slabé, tu "pravdivost příběhu" tak jak je přednesen fakt nežeru a tleskat tomu, jen proto, že se to zase otírá (a opírá) o utrpení židů, se mi fakt nechce... Někde mezi 2 a 3.. ()
Příběh takové jedné Evropy, která za poslední století zažila takové množství totalit a nesvobody a zároveň i demokracie, jak nikdy jindy. Příběh chlapce - Žida, který rozpoznal Evropu ve všech barvách, od nacistické černé po bolševickou rudou, v nás evokuje fakt, že zde žijeme, pořád se v nás mísí něco z jedné a něco z druhé totality. V našich žilách proudí jak slovanská, tak nordická ale i židovská krev, jsme všechno a nic, jsme nic a všechno. Jsme Evropa... Stejně jako zde výtečná Agnieszka Holland. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (6)
- Film byl natočen podle skutečné události. (Kulmon)
- V rodném Německu byl snímek zpočátku přijímán velice vlažně, filmovým výborem nebyl dokonce ani navržen na možnou účast v boji o Cenu Akademie pro “nejlepší cizojazyčný film“. Jaké pak přišlo překvapení a rozpaky, když se ukázal jako jeden z nejúspěšnějších německých filmů, který byl kdy v USA uveden a získal nejen Zlatý glóbus, ale i oscarovou nominaci pro “nejlepší adaptovaný scénář“. (džanik)
Reklama