Reklama

Reklama

Naušika z Větrného údolí

  • Japonsko Kaze no tani no Nausicaa (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

KAZE NO TANI NO NAUSHIKA (Naushika z Údolí větru) je prvním ryze autorským filmem známého japonského režiséra animovaných filmů Hayao Miyazakiho. Děj se odehrává dlouho po velké katastrofě, nazývané Sedm ohnivých dnů, jež prakticky smetla celou tehdejší civilizaci. Lidé nyní žijí jen na několika málo místech (v knížectvích), která ještě odolávají rozšiřování tzv. Pustiny. I v takto vyhrocených podmínkách si tato lidská společenství spíše konkurují, než aby si navzájem vypomáhala. Na filmu, jehož hlavní hrdinkou je mladá dívka, je rovněž patrný silný ekologický podtext. Oba tyto atributy jsou, spolu s výborným technickým zpracováním, pro Miyazakiho filmy typické. (dbt)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (396)

Divočák 

všechny recenze uživatele

Těsně po shlédnutí Nausiky z Údolí větrů mi v hlavě bublají rozporuplné pocity. Miyazakiho teprve druhý celovečerní film a už naprostá pecka. Propracovaný postapokalyptický svět, výborná animace, silné ekologické poslání a typický krásný Miyazakiho příběh. Na druhé straně ale musím smutně uznat, že zatímco třeba taková Princezna Mononoke vás do svého světa vtáhne tak silně, že v závěru filmu skoro škemráte, aby ještě nebyl konec a vy se nemuseli vracet zpět do svého temného nudného pokoje k rozzářené obrazovce, na příběh princezny Naushiky jako byste se s chladným odstupem dívali přes dvoupalcovou skleněnou stěnu, přes kterou je sice pěkný výhled, ale dovnitř vás prostě nepustí. P.S. Po čtvrtém shlédnutém Miyazakiho filmu začínám mít vážné podezření, že s jeho zálibou v malých holčičkách není něco v pořádku;) ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Mijazakiho animáky jsou de facto jediné, jimiž se nechám  uchylizovat po japonsku. Těžko říci, čím to je. Přes veškerou dystopickou bezbřehou fantazii,  sdělované ekologické a pacifistické poselství se nedá nevnímat velmi  krátká vlající sukénečka nedospělé Naušiky a pod ní nic... Naštěstí tedy animačně opravdu nic, co by stálo za nějakou pozornost., ale už hen ta i dalších pár náznaků napovídá, že Hajao byl krátce po čtyřicítce ještě vcelku nevybouřený obroň japonské imaginace. Ve srovnání třeba s Cestou do fantazie, kde jsem nic podobného už nevnímal (nebo ještě?) je Naušika krapet víc pedo, no. Čtyři. ()

Reklama

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Ja mám radšej Mijazakiho rodinné veci. Fantázie je tam nemenej, ale citu viac. Toto eko post-apo je síce výborný, ale menej univerzálny film. Na akčné sci-fi treba mať náladu, na Totora alebo Kiki nie. Tí náladu vytvárajú. Mimochodom, keď sa Naušika s tým chalanom prepadli cez tekutý piesok, pripadal som si ako v priliehavom klipe k skladbe A Horse With No Name od skupiny America - "The ocean is a desert with it's life underground and a perfect disguise above". ()

vteco 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvních filmů samotného Hayao Miyazakiho a je i to trochu znát. Naušika z Větrného údolí je v mnoha ohledech lehce zmatená, trochu naivní a v úvodu až příliš komunikativní. S postupem času, kdy se odkrývá celý postapokalyptický fikční svět posetý nehostinnou Pustinou, rozlehlými pláněmi připomínající Dunu či velkou hmyzí armádou v čele s děsivým a majestátným stádem Ohmů, se na jakékoliv nedostatky snadno zapomene a kouzlo Miyazakiho světa začíná působit na plné obrátky. Motivace hlavní hrdinky, její průbojnost a odvaha mají zajímavou myšlenku i smysl, což jí dodává na vážnosti a dospělosti snímku. Na druhou stranu ji poměrně komickým způsobem někdo zapomněl na téměř každém záběru přimalovat spodní prádlo, tudíž se v tomto krutém světě nějakému tomu pousmání vyhnout nelze, a to je dobře, jelikož se jedná o poměrně těžké a náročné dílo, které zahltí psychiku nejednoho odolného jedince. Celý svět krásně podtrhuje hudební stránka Džó Hisaišiho, který zde částečně upustil od houslí a akční pasáže proložil pořádnou náloží rytmické elektronické hudby, která celý sci-fi nádech pěkně okoření. Naušika jako celek nepůsobí tak komplexně jako následující díla japonského velmistra animace, nýbrž si své kouzlo dobývá fascinujícím fikčním světem, údernou hudbou a zajímavou myšlenkou. [90%] | Kino ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Staršia verzia Princezny Mononoke. Miyazakiho ústredný motív sa spravidla točí okolo neustálych konfliktov medzi mocným prírodným božstvom a bezohľadným ľudstvom, čo je, samozrejme, pri hlbšom ponímaní prenesenou metaforou, odraz našej vlastnej spoločnosti. Miyazaki má obrovský duchovný dar, jeho myšlienky sú odzbrojujúce. Skôr som však videla jeho neskoršie filmy, ktoré sú najmä po obrazovej stránke jednoducho krajšie než tento ranný a vizuálne trochu nepríťažlivý. Toto bol jeho sľubný štart, všetky podobenstvá dokonale rozvil v nasledujúcich snímkach, ale tu, napriek vynikajúcemu scenáru, som sa chvíľami pomerne nudila. Keby som tento film videla ako prvý, neviem, či by ma presvedčil natoľko, aby som sa odhodlala na jeho prekrásne diela ako Cesta do fantázie či Zámek v oblacích. Keď som tam dala 4*, tak tu musím ostať pri 3*. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (21)

  • Ohmu znamená v japonštině "král hmyzu". (profhubert)
  • Nedostatek barevné věrnosti některých verzí dává mylný dojem, že na sobě Naušika nemá žádné kalhoty. Podobně jako v manze mají bílou barvu, která zde však má místy nádech pleťového odstínu. (profhubert)
  • První kapitola mangy vyšla v časopise "Animage" v únoru 1982. (Geriel)

Reklama

Reklama