Reklama

Reklama

V době mezi světovými válkami se na pevninské Itálii roztahovaly stíny diktatury, ale nebe nad Jaderským mořem stále bylo světem absolutní svobody a rytířského hrdinství. Mistrovský pilot Porco Rosso je jak hrdina ze starých dobrodružných filmů italské či francouzské produkce. Jeho letecké souboje se vzdušnými piráty jsou plné grácie i nadsázky a jeho šarm nebroušeného diamantu září při decentních setkáních s dámami i divokých konfrontacích s padouchy. A nic na tom nemění, že kvůli tajuplné kletbě má hlavu jako pašík. Světově uznávaný režisér animovaných filmů Hajao Mijazaki nikdy neskrýval svou fascinaci létáním. To se jako klíčový motiv ztvárněný v uhrančivých sekvencích objevuje již v jeho dřívějších snímcích jako Naušika z Větrného údolí, Laputa: Nebeský zámek, Můj soused Totoro či Doručovací služba čarodějky Kiki. Ale až ve filmu Porco Rosso vytvořil vyloženou ódu na svět neohrožených letců doby, kdy létání ještě mělo punc dobrodružství. (Aerofilms)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (170)

Othello 

všechny recenze uživatele

Mnoho Mijazakiho filmů se opírá o téma dívčího dospívání, přičemž se v nich nebojí nadužívat lecjaká shōjo "dívčí" klišé, včetně všech těch květovaných luk, roztomile chundelatých zvířátek, hvězdnaté oblohy a twink princátek. V Porco Rosso se ale plně ponořil do vyjmenovávání těch nějkrásnějších chlapeckých klišé a já poprvé pochopil, co si většina nekritických obdivovatelů z toho Mijazakiho vlastně bere. Tohle překrásné dobrodružství o tvrdohlavém prasohlavovi, který si potrpí na klid, dobré víno, jídlo a vrnící motor svého báječného létajícího stroje mě tak strašně vrátilo do životního období, kdy jsem svoje fantazie ještě nemusel poměřovat s realitou a raději si nezjišťoval příliš informací o světě, abych si nejdéle udržel iluzi, že někde v Jaderském moři budu mít svoji pohodlnou ostrovní jeskyni, ze které v noci budu vylétat na skleničku do přímořské restaurace, kde budu konstantně, s cigaretou v koutku, odmítat ženy, jež do mě budou bezvýhradně zamilované. Věrně pak chlapecké mentalitě je na tomhle filmu tak sympatické, že protagonista se v jeho průběhu prakticky nikam nevyvine. Proč také? S pirátama má nepsanou smlouvu, že se vlastně lovci odměn s raubířema navzájem tak nějak potřebují, i ten americkej hejsek když dostane trochu do zubů, tak se s nim dá zase bavit a co se týče toho, že se kolem něj vyvíjej nějak dějiny, tak v tom nejdůležitějším má naprosto jasno. Nikdo doposud tak přesně nezaútočil na mojí klukovskou povahu. Slzičky ještě dlouho po titulcích. Totální bezbrannost. ()

Divočák 

všechny recenze uživatele

Kurenai no buta si Miyazaki očividně natočil sám sobě pro radost. Ve filmu nenajdete žádné kouzelné duchy, žádné létající či chodící hrady a dokonce ani žádná roztomilá zvířátka (pokud tedy za jedno nepovažujete samotného hlavního hrdinu). Co v něm ovšem najdete je létání a to tentokrát ještě v dvakrát takovém množství, než je u ostatních mistrových filmů obvyklé. O Miyazakiho posedlosti aviatikou jsem věděl už dřív (ono je také těžké to v jeho filmech přehlédnout), ale jeho fascinace Evropou, a zvláště tou 30. let minulého století, mi doposud zůstávala utajena. Když ovšem sledujete dobrodužný příběh létajícího pašíka, nelze si nevšimnout té obrovské lásky, se kterou se s daným materiálem pracuje a musí vám být jasné, že takovouto krásnou a specifickou atmosféru dokáže na plátno přenést jenom absolutní zapálenost pro věc. Při kreslení všech těch výkrutů a otoček jako by ale Miyazaki pozapoměl na jednu důležitou ingredienci - příběh. Ten se svou jednoduchostí bohužel pohybuje někdě na úrovni Mého souseda Totora a stává se pro Porca tím největším limitem bránícím mu doletět si až pro nejvyšší možné hodnocení. ()

Reklama

angloumene 

všechny recenze uživatele

Jako kritika války příliš slabé a nic moc dalšího jsem ve filmu nenalezla. Takže ve výsledku moc netuším co se tím básník vlastně snažil říct. Né že bych vyloženě měla něco proti filmům ve kterých se vlastně nic neděje, ale tady opravdu za celou dobu nedošlo k žádnému posunu děje... Celkově silnější 3 *. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Zatiaľ najdnudnejší animák od štúdia Ghibli, čo som videl. Vôbec ma neoslovil. Ani to historické a talianske zasadenie, ani postavičky, ktoré sú málo sympatické až nesympatické (vrátane hl. postavy), ani letecké súboje, ani nonšalantnosť imidžu leteckých pirátov. Nepochopil som ten prasačí ksicht hlavného hrdinu, iba čo ma to odvádzalo od hlavnej línie príbehu. Ale nebolo by to štúdio Ghibli, aby nemalo krásnu a do detailov prepracovanú animáciu - tie lietadlá, motory a krajina vôkol - to je na kochanie sa. Forma tak u mňa zvíťazila jasne nad obsahom. Len vďaka nej považujem tento animák za nadštandartný. ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

Tak pokračujeme v krasojízdě. A jak? No opravdu stylově, to se musí nechat. Porco Rosso jsem podcenil asi hlavně z toho důvodu, že mi přišel příběh o létajících praseti nějakým způsobem bizarní a nesmyslný. No, popravdě jsem se obrovsky spletl. Hned po první půlhodince filmu jsem nějak začal tušit, že mě film bude více než bavit a tahle předpověď mi nakonec i vyšla. Porco Rosso jako postava byl sympaťák od přírody a hnedky jsem si ho zamiloval. Stejně tak celou dějovou linku. Menší humor, nápor skvělé zábavy nemohl zabránit ničemu co mohlo přijít. Film perfektně začal a nadále si udržel tu samou notu, za což jsem byl neskonale rád. Tenhle film je opravdu něco. Podobný snímek jsem snad od Mijazakiho neviděl a musím říci, že tohle je film, který si zaslouží pozornost. Obrovská spokojenost a ještě obrovštější překvapení. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (11)

  • V čase 1:18:28 je možné na stožáru zahlédnout českou vlajku. (Rugero)
  • Porcovo reálné jméno, Marco Pagot, si režisér Hayao Miyazaki zvolil podle italského animátora, který s ním na začátku kariéry spolupracoval. (HellFire)
  • Porcova skrýš byla inspirována zátokou Stiniva na chorvatském ostrově Vis. (Stanislaus)

Reklama

Reklama