Reklama

Reklama

V době mezi světovými válkami se na pevninské Itálii roztahovaly stíny diktatury, ale nebe nad Jaderským mořem stále bylo světem absolutní svobody a rytířského hrdinství. Mistrovský pilot Porco Rosso je jak hrdina ze starých dobrodružných filmů italské či francouzské produkce. Jeho letecké souboje se vzdušnými piráty jsou plné grácie i nadsázky a jeho šarm nebroušeného diamantu září při decentních setkáních s dámami i divokých konfrontacích s padouchy. A nic na tom nemění, že kvůli tajuplné kletbě má hlavu jako pašík. Světově uznávaný režisér animovaných filmů Hajao Mijazaki nikdy neskrýval svou fascinaci létáním. To se jako klíčový motiv ztvárněný v uhrančivých sekvencích objevuje již v jeho dřívějších snímcích jako Naušika z Větrného údolí, Laputa: Nebeský zámek, Můj soused Totoro či Doručovací služba čarodějky Kiki. Ale až ve filmu Porco Rosso vytvořil vyloženou ódu na svět neohrožených letců doby, kdy létání ještě mělo punc dobrodružství. (Aerofilms)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (169)

fmash 

všechny recenze uživatele

Porco Rosso se sice přímočaře hlásí ke světu dospělých z Miyazakiho filmů hlasem nejsilnějším, ale nevidím v tom žádnou jeho výhru. Získal se tím sice prostor pro cynismus a černý humor (hlavně ovšem pro — byť platonickou — lásku mezi mužem a ženou), tento u mistra vzácný potenciál však skromně zmírá pod hromadou rozevlátých pirátů a jiných taškařic, snad aby to nevypadalo, že bere sám sebe příliš vážně. Hluboký v srdci žal, na tváři lehký smích... vždyť víme. Ani trochu hloupý snímek, ghibliovsky pěkný, s mnoha kvalitami atd. Jen se v něm na můj vkus příliš nesourodě mísí komediální a „noir“ scény, hlavní tajemství zůstávají tajemstvími i po závěrečných titulcích a Miyazakiho četná poznávací znamení to nezachraňují, spíš naopak. Zkrátka mě to neuchvátilo. Rozpolcená slabší trojka. ()

Ceres 

všechny recenze uživatele

Porco Rosso stojí neprávem ve stínu jiných Miyazakiho filmů, protože se může směle řadit k jeho nejlepším snímkům a možná k nejlepšímu vůbec. Miyzakiho pocta aviatice, kterou on sám je velkým příznivcem, je úžasně fantastická s krásným srdcem, kdy hlavní hrdina Porco (Marco) je velký sympaťák. Největší dojmy: perfektní soundtrack od Hisaishiho, který v tomhle filmu opět svým obrovským talentem vystavěl krásnou, ale opravdu krásnou atmosféru. Dále scéna, kdy vypráví Porco svůj příběh o "cloud prerie", která mě hodně dostala, a musím také zmínit závěrečný epilog a závěrečné titulky, které mi málem vhrnuly slzy do očí. Nechybí samozřejmě lehký humor, který je provázen celou Miyazakiho tvorbou. Moc moc se těším na pokračování tohoto díla, které má vyjít snad v roce 2012. ()

Reklama

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Nejlyričtější Miyazaki. Možná nejromantičtější (takovou "dospělou" láskou). Poctivý upřímný hold létání a letadlům. Krásná sladění obrazu a hudby. Současně zábavný (scéna, která mě vždy nejvíc pobaví, je ta, když po sobě začnou z letadal házet francouzáky). Stačí, když řeknu, že jsem ho dnes viděl asi popatnácté? ■ Oblíbená hláška: "Drž hubu ty idiote! Snažím se být třída!" ()

Stružák 

všechny recenze uživatele

Bohužel, jiné hodnocení dát nemůžu. Porcu Rossu jsem už dopředu moc nevěřil, ale trochu jsem se na něj těšil. Mijazaki mi už v jiných filmech ukázal, že představivost má a s letadly umí divy. Ale tohle je jeden z jeho nejhorších filmů vůbec. Celé je to až příliš dětinské (piráti), sentimentální (ten konec) a nepromyšlené (v podstatě není řečeno, proč se Marco stal zrovna prasetem). Příběh je zmatenej a neukončenej (vztah mezi Marcem a Giny?), postavy nemají ani hloubku ani logiku, jejich původ je nejasný (kde se vzal Curtis, proč je Fio tak odlišná od svého dědy?)... A místo toho, aby vše vygradovalo závěrečným vzdušným soubojem, dočkáme se nějakého rádoby boxerského zápasu. Jak mám Mijazakiho rád, tohle se mu nepovedlo. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Mnoho Mijazakiho filmů se opírá o téma dívčího dospívání, přičemž se v nich nebojí nadužívat lecjaká shōjo "dívčí" klišé, včetně všech těch květovaných luk, roztomile chundelatých zvířátek, hvězdnaté oblohy a twink princátek. V Porco Rosso se ale plně ponořil do vyjmenovávání těch nějkrásnějších chlapeckých klišé a já poprvé pochopil, co si většina nekritických obdivovatelů z toho Mijazakiho vlastně bere. Tohle překrásné dobrodružství o tvrdohlavém prasohlavovi, který si potrpí na klid, dobré víno, jídlo a vrnící motor svého báječného létajícího stroje mě tak strašně vrátilo do životního období, kdy jsem svoje fantazie ještě nemusel poměřovat s realitou a raději si nezjišťoval příliš informací o světě, abych si nejdéle udržel iluzi, že někde v Jaderském moři budu mít svoji pohodlnou ostrovní jeskyni, ze které v noci budu vylétat na skleničku do přímořské restaurace, kde budu konstantně, s cigaretou v koutku, odmítat ženy, jež do mě budou bezvýhradně zamilované. Věrně pak chlapecké mentalitě je na tomhle filmu tak sympatické, že protagonista se v jeho průběhu prakticky nikam nevyvine. Proč také? S pirátama má nepsanou smlouvu, že se vlastně lovci odměn s raubířema navzájem tak nějak potřebují, i ten americkej hejsek když dostane trochu do zubů, tak se s nim dá zase bavit a co se týče toho, že se kolem něj vyvíjej nějak dějiny, tak v tom nejdůležitějším má naprosto jasno. Nikdo doposud tak přesně nezaútočil na mojí klukovskou povahu. Slzičky ještě dlouho po titulcích. Totální bezbrannost. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (11)

  • Porcovo reálné jméno, Marco Pagot, si režisér Hayao Miyazaki zvolil podle italského animátora, který s ním na začátku kariéry spolupracoval. (HellFire)
  • Porcova skrýš byla inspirována zátokou Stiniva na chorvatském ostrově Vis. (Stanislaus)
  • Ve scéně s útočícími piráty je možné všimnout si italského nápisu na přední části letadla jednoho z pirátů, jenž zní "Morte ai porcelli!!", což v překladu znamená "smrt prasatům". (Hromino)

Reklama

Reklama