Reklama

Reklama

Deváté srdce

  • angličtina The Ninth Heart
Pohádka / Fantasy / Horor
Československo, 1978, 88 min

Režie:

Juraj Herz

Hudba:

Petr Hapka

Hrají:

Ondřej Pavelka, Anna Maľová, Julie Jurištová, Josef Kemr, Juraj Kukura, František Filipovský, Přemysl Kočí, Růžena Rudnická, Lubomír Černík, Josef Somr (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Potulný student Martin se přihlásí, že uzdraví princeznu Adrianu, která trpí podivnou nemocí. Netuší, že princezna je v moci mocného čaroděje Aldobrandiniho, který si připravuje omlazovací elixír z krve devíti lidských srdcí. Podaří sa Martinovi čaroděje porazit?

Film měl společný rozpočet, a také částečně dekorace, se snímkem "Panna a netvor". V ateliéru č. 6 na Barrandově vytvořil architekt Vladimír Labský multifunkční dekoraci, která byla po úpravách využita rovněž při natáčení filmů "Panna a netvor", "Tajemství Ocelového města" a "Kočičí princ". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (217)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Prvá polovica sa dosť vlečie a je tu dosť hluchých a nudných pasáží, ale k pozerateľnému priemeru výrazne pomohla Hapkova hudba. Najsilnešie a najlepšie momenty sú tie strašidelné s Kukurom a hodiny času. Tu sa výborne podarilo vytvoriť strašidelnú a temnú atmosféru a rýchlo ubiehajúci čas. Z dnešného pohľadu iba priemer, ale v detských časoch to pôsobilo dosť hororovo. Herzova Panna a netvor je podstatne kompaktnejší film. 60%. ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Podobně jako další okultně - pohádkový počin Juraje Herze "Panna a netvor" velmi působivé, jak je u pana režiséra zvykem: zombie ples sice nedosáhl kvalit Kubrickova "Eyes Wide Shut", ale citován je zde zaslouženě a při pohledu do sálu s časomírou se až nechce věřit, že film měl společný rozpočet s výše zmíněným bratříčkem. Vedle Herzovy schopnosti sugesce bych ale nezapomínal na podíl další veličiny československého filmu Jana Švankmajera a jeho typických animací, kterým kralují úvodní titulky. Škoda jen nevídaně protáhlé úvodní expozice - pravda, nabízí se argument, že by v normalizovaném Československu čisté fantasy s odérem napětí mělo problémy s přijetím a pohádkové prvky byly potřeba, nicméně seznámení s prostředím bylo pro můj divácký zážitek téměř smrtící (v jednu chvíli jsem si zcela vážně říkal, zda žánrové označení se netrefilo trochu vedle). Přes to všechno je zápletka okolo tekoucího času i na světové poměry celkem netknutá a herecké výkony slizkého Juraje Kukury, lugosiovského Františka Filipovského a Jana Přeučila v menší roli nezapomenutelné. 80% ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Další Hertzova - no, vlastně ne moc pohádka, spíše horor. V tomto filmu je znát úžasný cit pro atmosféru a výpravu, scény šlechtických slavností působí jako z Bary Lyndona, ples mrtvol se skvělou hudbou a Síň času je opravdu temné místo. Scénář má sice místy logické díry, ale atmosféra přebíjí vše ostatní. ()

Kalidor_ 

všechny recenze uživatele

Dojmy z filmu? Rozporuplné. BACHA SPOILERY! Pavelka (můj neoblíbený herec) zde vystupuje jako chudý student, chudý jo, to je vidět na první pohled, ale student? Pche! To byl Trávníček ve Třech oříškách úplný šprt proti němu. Pavelka se ze začátku chová spíš napřesdržku, oblbuje hodnou komediantskou dívku, pozve komedianty do hospody nemaje peníze a dělá ze sebe před hostinským debila když přijde na placení. Při zatýkání královským vojskem (které svou profesionalitou a neohrožeností dosahovalo kvalit vojska z pohádky S čety nejsou žerty) poničil veškeré prodejní stánky včetně zboží, už jen za to bych mu dal doživotí. Ve vězení dementně zneužívá svého kouzelného daru od komediantů - pláště neviditelnosti, k trapnému pohrávání si s žalářníky aby pak jako správný debil o plášť přišel a zpátky do žaláře naklusal. Jenže holt štěstí mu přeje, dostane pilník a už si to špacíruje zpátky ke komediantům. Tam ho naštěstí opět vyhmátnou a on v připosranosti přikývne na úkol vysvobodit princeznu ze zakletí. Filipovský (nejsympatičtější postava pohádky) mu hned vyzvoní jak to bylo s princezniným zakletím a už tradá v noci za unášenou princeznou do tajemného zámku. Po cestě vypadne chudák Filipovský z pláště (určitě za to mohl ten Pavelka) a hned ho drapne komando unášející princeznu. Na zámku "straší" švidravý Kukura s přehazovačkou a trsají tam na Hapkovy vypalovačky (hudba je nejsympatičtější stránkou filmu). Potom následuje kardioamputace Filipovskému, která proběhla tak rychle, že jsem to ani nepostřehnul. Naštěstí Kukura pro plynulost děje vyzvoní do éteru jak oživit předchozí bývalé "srdcaře" a Pavelka to naštěstí pochopí a začne ve správnou chvíli oživovat. Následuje malý zádrhel v hledání cesty ven ze zámku, ale v pravou chvíli se zmátoří dar od komediantky v podobě kompasu s červenou LEDkou. A potom už jen samá pozitiva a sociální jistoty......bohužel ne, z princezny se vyklube kráva, která je na prachy a vysvoboditel z pozice chudého studenta ji nezajímá (dobře mu tak, kdyby něco rozumného vyštudoval místo lelkování a vandalství, třeba by se na něj nevyprdla). Takže Pavelka dostane kopačky a dojde mu, že už má šanci jen u bodré komediantky. Ta jakmile ho uslyší, okamžitě přeruší své vystoupení, zahodí loutky a následuje srdcervoucí slow motion setkání. Dodatek - některé scény jsou tak temné, že bylo vidět jen logo televize. ()

PollyJean 

všechny recenze uživatele

V nedávném rozhovoru pro Reflex Juraj Herz řekl, že při jeho pohádkách děti utíkaly z kina. S kým jsem se o nich (Panna a netvor a Deváté srdce) bavila, každý říkal, jak ho děsily a měl z nich strach, ale všichni si je pamatují. Asi opravdu nejsou pro děti, protože to nejsou úplně typické pohádky, přesto však v sobě mají velkou sílu a doufám, že budou strašit i další generace dětí. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (15)

  • Juraj Herz o Petru Hapkovi v dokumentu Jana Mudry Petr Hapka (2002) prohlásil: „S ním se strašně dobře spolupracuje, protože já mám ten hudební mindrák, že mu to nemůžu zahrát na klavír, co si představuju, a nejradši bych si vlastně složil muziku sám, kdybych to uměl. Tak on je schopen udělat přesně tu hudbu, kterou člověk sice neslyší, kterou slyší jenom on, ale kterou asi tak měl v představách. Já si strašně zakládám na muzice ve filmu a já dávám taky prostor muzice ve filmu. Vysloveně hledám a nechám a točím scény, kde nejsou dialogy, které jsou vlastně položeny jenom na muzice, a to samozřejmě pro hudebního skladatele znamená, že se tam může rozvinout. Já jsem nejenom na něj, ale na ostatní hudební skladatele dělal takové podrazy, že jsem si vstřihl tam muziku, a ne jednoduchou, já jsem tam vstřihl Beethovena, vstřihl jsem tam třeba známé skladby i jazzového charakteru, a chtěl jsem na hudebním skladateli, aby se vyrovnal. No a Petr právě v Devátém srdci měl udělat tanec upírů a tam byla druhá věta ze sedmé symfonie Beethovenovy, a říkal jsem mu, to nechci, ale chci aby to bylo takový. Tak to se musel vyrovnat s Beethovenem. A myslím, že se vyrovnal se ctí.“ (alonsanfan)
  • Petr Hapka o své hudbě k filmu v dokumentu Jana Mudry Petr Hapka (2002) prohlásil: „Deváté srdce byl… to je vlastně můj nejmilejší film s Jurajem Herzem. Mně se tam něco prostě povedlo, co si myslím, že bych už líp nemohl udělat, nikdy. A to je pocit, který mám strašně málokdy, a proto ho miluju, ten pocit. K Devátému srdci nejde napsat lepší hudba.“ (alonsanfan)
  • Filmový debut Ondřeje Pavelky. (M.B)

Reklama

Reklama