Reklama

Reklama

VOD (1)

Reklama

Obsahy(1)

Slavnou strašidelnou pohádku, původně francouzskou, o princi začarovaném do děsivé zvířecí podoby, jehož vysvobodí až čistá láska, využil režisér Juraj Herz k vizuálně působivé podívané, která těží z tajuplných, stísněných prostor i z lyricky laděného vyprávění. Osudy nejmladší dcery zchudlého kupce, která se dobrovolně vydá do zakletého zámku, aby zachránila svého otce, původně zpracoval František Hrubín. Režisér oproti tradici nevtiskl netvoru lví podobu, nýbrž jej vybavil zlověstným ptačím zobanem.

Film měl společný rozpočet, a také částečně dekorace, se snímkem "Deváté srdce". V ateliéru č. 6 na Barrandově vytvořil architekt Vladimír Labský multifunkční dekoraci, která byla po úpravách využita rovněž při natáčení filmů "Deváté srdce", "Tajemství Ocelového města" a "Kočičí princ". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (453)

VenDulin85 

všechny recenze uživatele

Přísahám při Harrym Potterovi, že nám tato pohádka byla pouštěna ve školce. Nevím, jakto že se mi tehdy, coby čtyř-pětiletému neviňátku, nelíbil pohled na kuchání a vyvrhování zvířat, vraždění lidí a hororový zámek, kde se zhruba dvěstě let neuklízelo.. Co za rozmazlence jsem to byla, že jsem to nedokázala ocenit?? Teď ovšem, po těch letech (pak z čeho mám mít ty noční můry), když jsem to zázračně objevila na youtube, jsem byla uchvácena Herzovou vizí, Hapkovou hudbou a H..arapesem nee (ještěže se tam mihne jen sporadicky), ovšem ze všech verzí příběhu Kráska a zvíře, které jsem měla tu čest zhlédnout, je tahle asi nejpodařenější. ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Jako dítěti mi tento film naháněl takovou hrůzu, že jsem ho nebyl schopný dokoukat do konce. Dnes se na něj podívám rád a konečně docením hudbu, výpravu, kostýmy, masky či nápaditou režii pana Herze. Hlavně hororová atmosféra je zde navozena naprosto dokonale a dokud není netvor vidět v celé své obludné kráse, jedná se o jednu z nejnapínavějších pasáží, kterou kdy náš film nabídl. Panna a netvor je dodnes můj oblíbený horor a po výtvarné stránce jeden z nejlepších českých snímků vůbec. Maniodepresivní podívaná na druhou, která po letech neztratila nic ze své děsivé krásy. ()

Reklama

Sidonka 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejúžasnějších věcí, které jsem kdy viděla. Nejlépe to asi vystihl jeden komentář ze zahraničí, napsaný pod filmem na youtube: "Nejpůsobivější zfilmování pohádky, jaké jsem kdy spatřila. Skoro jsem ani nedýchala.Co je to za řeč,v níž se tam mluví? V jakém státě tenhle poklad vznikl, co to je za zemi, kde vznikají takovéhle podmanivá kouzla?" děkuji panu Herzovi za důstojnou a zapamatovatelnou propagaci naší kultury. - Panna a netvor je zfilmovaná podle divadelní hry Hrubína a ruka básníka je tam neodmyslitelně znát. Četla jsem i knižní předlohu, sice v době dospívání, ale co věta, to perla, roztomilost a působivost sama, více psychologická a méně děsivá než filmové zpracování. Je tam několik nezapomenutelných momentů. Rostoucí panika v začarovaném lese. Pronásledovaná, vyděšená děvečka v prokletém místě s odumírajícími stromy, tápající v nepřehledné mlze, která se stává štvanou kořistí. ( V dnešní době již možná klišé, tehdy ne, jeden z nadčasových kousků, které se dle mého občas vykrádají jinými tvůrci). Keř z něhož nečekaně vyšlehne plamen, růže, které patří zvířeti a jen on je může rozdávat. Nádhera drahocenných věcí, klenotů a peněz, mizících při nehodě v potoce a rvačka o ně, která dělá z lidí monstra. Vystupňované napětí se zlověstným očekáváním. Co přijde dál? Procházka po schátralém zámku se svícnem v ruce, kdy Julie kapesníčkem očišťuje hrůzné obrazy monster a s rostoucím úděsem zjišťuje, v jak podivném prostředí se ocitla. Mazlení se se sochami v ranním slunci, které připomínají nepřítomné osoby a působí dívce v její izolaci rozpustilou radost. A hlavně - dokonalost té chvíle, kdy se pod Julií stísněně zavírá postel - rakev, když je oslabená vínem s příměsí čehosi, omámená a sledovaná všudypřítomnými démony, vydaná všemu tajemnému a skrytému co žije přežívá, všemu na pospas, obětující se dobrovolně za milovaného otce. Scéna, z níž běží mráz úzkosti po zádech a zároveň vyvolává něhu, soucit, pochopení i dojetí. S trochou nadsázky řečeno: scéna v podobě až pohádkově laděné "antické tragédie.". Tato pohádka je zároveň nejtajemněji a nejemotivněji natočeným hororem, bez krve, bez nechutností natož pak bez hloubky. Vše je podtrženo podprahovou sexualitou. Pro mnohé ženy je partner nejdřív "zvířetem", k němuž postupně nachází cit a cestu a z navázání bližšího vztahu má obavu, strach, který se bohužel při špatném výběru někdy i skutečně vyplní. Bohužel zde všechny skvostné momenty nelze vyjmenovat. Adorovanou varhanní hudbu Petra Hapky též nemohu nevzpomenout. V kombinaci s pěknou kostýmní prací, tehdy rozpadající se Grébovkou, mysteriózně působícími kulisami, v denním světle měnící atmosféru, samozřejmě bezvadnou prací režiséra a s charismatickou, neprvoplánově krásnou, spíše zajímavou Studénkovou, s kterou se mohou dívky ztotožnit, vzniklo něco opravdu vyjímečného. Tento skvost pasuji na jeden z nejlépe natočených českých děl všech dob. Je to nestárnoucí, dnes již možná zcela nedoceněné pohádkové drama. Ač báchorka, tak tolik ze života, že jí ani nelze dostatečně vystihnout slovem obyčejné divačky. Děkuji všem umělcům, kteří přispěli k tomuto výsledku. P.S. Francouzská verze, z níž se čerpalo, ani další později vzniklé Krásky se tomuto nevyrovnají. () (méně) (více)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pošetilý předpoklad, že pohádky jsou primárně - až prioritně - určeny dětem, mýtus o mýtu, který byl vytvořen až mladší dobou (zhruba na přelomu XIX. a XX. století), je čas od času pro svou viditelnou profláklost skutečností až profackováván. Pohádky byly vždy všechny s tím dodatkem, že se někdy se svým zaměřením přechylovaly buď jedním, nebo druhým směrem, tj. i k dětem, i k dospělým. PANNA je nadto víc než pohádkovou zmravňující a zživotěnou jinotajnou mravní tezí. Bez kontaktu se skutečností není ani názor Radka 99 o žánrových přesazích tohoto trans- i supraevropsky rozšířeného příběhu-tématu. Látka, která je takto vymezena, je ošidně až mámivě vícesečnou šancí. Mnohé usnadňuje, mnohé skrývá; je nesnadnou snadností. Dědictví vlny šedesátých let a šťastný námět, vzdálený svým bezprostředním směřováním případnému nedobrému "zájmu" dobové cenzury, nabídl v tomto ohledu mimořádnou šanci. Nad Hrubínovým adaptačním základem se sešli dva povolaní. Režisér a spoluscénárista Juraj Herz a jeden z nejlepších barrandovských scénaristů předlistopadové éry Ota Hofman. Osobité, v jednotlivostech až překvapivé herecké obsazení doplnilo scénáristické ozvláštnění příběhu o další rozměr až nečekaně kvalitní interpretační kreativity. Výsledek stojí za to: vznikl jeden z nejosobitějších a současně z nejlidštějších příběhů normalizační éry - jakýsi vážnější pandán ke TŘEM OŘÍŠKŮM PRO POPELKU - spolu s tehdy novým slovenským hereckým objevem: Zdenu Studénkovou. Tento objev zůstává objevným i dnes, jen tehdejším objevům přibylo na letech, na zkušenosti a na zralosti. Ale příběh, který ztělesnili, zůstává stále mladý. ()

Peytl 

všechny recenze uživatele

Už název, evokující můj strastiplný životní úděl a vlastně rutinu ( Ne, pannou se necítím), jasně vypovídá, že se bude jednat, buď o v dnešní době běžný scénář ke špatně zapíchanému pornu a nebo ...co to melu, vždyť je to na ČÉTÉ, takže tam se mnou maximálně vyjebou vypitchenou Marcelkou Augustojc, tedy jedná se o jedinou možnou alternativu a to tu, která mě dodnes donutí se odpoledne v tramvaji pomočit. Traumatizující, hororová, brutálně deprimující pohádka pro starší a pokročilé, i když kdejaký drzý harant by ji měl povinně sledovat v trestu. Hapkova muzika, panoptikum zjevů, temnota...no, já se tenkrát jako čerstvý padesátník opravdu bál, dnešní degenerace se jistě pochčije smíchy při čtení mých rozklepaných, gerontích názorů, ale dost možná jen proto, že od věčného vysedávání u komjůtru mají oslabené svěrače. Takže urine jsme si probrali a vraťme se k filmovému kusu, dovolím si mu vytknout ještě jednu maličkost, tou trivialitou je obsazení Vlastíka Fenky, neboť, pokud si dal tvůrce tolik práce s tím, že nechal Zobana namluvit někým jiným, pak se tento transexuální baletka nemusel na konci ani zjevovat....panna v té době již jistě stejně nebyl a tudíž to postrádalo jakýkoliv sysel, neboť název díla se mohl snadno přejmenovat, sám ze zkušeností vím, že trvání na čemkoliv panenském je bláhovost, snad jen s výjimkou olivového oleje. No, Herz býval kabrňák. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (25)

  • Juraj Herz nechtěl natočit film s přívětivým zvířetem, a tak si pro ztvárnění vybral ptáka jako nekomunikativní zvíře. Představitele Vlastimila Harapese, se kterým točil svůj předchozí film Den pro mou lásku (1976), si vybral, aby měl kvalitní choreografii Netvora. (SeanBean)
  • Několik záběrů v pohádcce bylo pořízeno na zámku Ploskovice. (LaCasita)

Související novinky

Březnové VOD tipy

Březnové VOD tipy

26.03.2025

Blíží se nám konec března. Jen před pár dny nám začalo kalendářní jaro, ale protože večery jsou stále velmi chladné a počasí nevyzpytatelné, máme pro vás opět výběr zajímavých tipů na filmy a seriály… (více)

Juraj Herz 1934 - 2018

Juraj Herz 1934 - 2018

09.04.2018

V neděli zemřel režisér, scénárista a herec Juraj Herz. Jeden z hlavních představitelů československé nové vlny vystudoval fotografii na bratislavské UMPRUM, následně režii a herectví na loutkářské… (více)

Del Toro vs. Gans: Kráska a zvíře

Del Toro vs. Gans: Kráska a zvíře

15.02.2012

Včera jsme se divili nad soubojem tří různých Sněhurek. Inu, je tady další pohádka na roztrhání. Tentokrát Kráska a zvíře. Loni jsme viděli (nebo spíš neviděli) zmodernizovanou verzi Beastly, nedávno… (více)

Reklama

Reklama