Režie:
Juraj HerzKamera:
Dodo ŠimončičHudba:
Štěpán KoníčekHrají:
Jana Plichtová, František Velecký, Milan Lasica, Július Satinský, Ľubomír Záhon, Peter Debnár, Marta Rašlová, Hana Prymusová-Lelitová, Eva Matejková (více)Obsahy(1)
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc... Slovenský televizní film režiséra Juraje Herze vznikl podle Maupassantovy povídky "Muška". V impresionisticky laděném příběhu líčí tragický příběh mladé pradleny, která svou čistotou, optimismem a radostí ze života fascinuje muže kolem sebe. Točí se kolem ní pět nápadníků, kteří patří k bohémě. Dovedou se bezstarostně bavit, snít, radovat se z každé chvíle a unikat před měšťáckou každodenností. A ovšem i před zodpovědností. Svým lehkovážným způsobem života samozřejmě všichni narušují místní konvence. A přestože Muščino těhotenství přinese do jejich životů i tragické chvíle, na jejich životním optimismu to nic nezmění... Juraj Herz natočil barevný televizní snímek v době, kdy ještě převažovalo černobílé vysílání. S pomocí kameramana Jozefa Šimončiče vytvořili výtvarnou poctu impresionismu, který ovládl světovou výtvarnou scénu v době, kdy se příběh odehrává. K rozverné náladě vyprávění přispěli mj. i výrazní slovenští komici Milan Lasica a Július Satinský. Představitelka bezstarostné a potřeštěné Mušky Jana Plichtová se později stala váženou profesorkou psychologie. (Česká televize)
(více)Recenze (93)
Nehorázně blbé zfilmování Maupassantovy povídky. Zkusím napsat své výhrady v bodech. 1. Od dob nové vlny platí nejen pro českou kinematografii výskyt pár záběrů přes listí = skvělý umělecký film. Listí mě vytáčí. 2. Scénář je debilní, nudný, zdlouhavý, nevím co ještě. 3. Všude je to listí. 4. Je to něco podobného jako Hair - film o skupince bohémů a jejich kontrastu vůči "normálnímu" světu. Tudíž pro mě blbost. 5. Listí. 6. Listí. 7. LISTÍ!!! Pryč s tím. ()
Absinth, slnečníky a člnky, krásne kostýmy (prečo ľudia nechodia tak oblečený aj dnes?!). Film o zvláštnom priateľstve medzi piatimi mužmi a jednou ženou. Spočiatku troška nudný, akoby plynul odnikade nikam, ale po príchode ďalších troch slečien na plátno takmer v závere začal byť zaujímavejší, asi preto, že som mala Mušku s kým porovnať. Hoci na prvý pohľad by sme mohli len odhadovať, kto by mal byť otcom, ja som si istá... P.S.po porovnaní s ostatnými komentármi: to si naozaj myslíte, že ten film je len o nadržanej ryšavke? ()
Nikdy jsem nepochyboval o Herzově schopnosti střílet svoje umělecké šípy do všech stran filmových žánrů. Pravda, některé netrefily čistý střed, ale tento zasáhl velice vzdálený terč průzračného artu a zaťal se do něj velmi hluboko. Režisér si přizval mladého slovenského kameramana Jozefa Šimončiče s neopotřebovaným okem a touhou experimentovat a to se mu bohatě vyplatilo. Artově náročný divák ve filmu nalezne rozmanité přírodní a figuriélní kompozice inspirované klasiky impresionismu a normální divák dostane lehounký, minimální příběh mladé, životem překypující pradlenky v maximalisticky vyvedené formě barev, čerstvého povětří a čistoty… ()
Ťažko si predstaviť väčšiu mieru voľnomyšlienkárstva a bohémizmu ako to ukazuje Herz v tejto prostoduchej burleske. V zásade sa mi to páčilo viac ako akékoľvek Jakubiskové filmy na podobnú tému, hoci je jasné, že Jana Plichtová nikdy nebude mať tak krásne a plné prsia ako mladá Magda Vašáryová. Ale hoci sa v sladkých hrách neudeje nič zásadné a je to skôr kaleidoskop pomerne zbytočných scén bez výraznejšieho myšlienkového, alebo umeleckého presahu, scenár pôsobí uvoľnene a bez výraznejších sentimentálnych, alebo absurdných dialógov a Herz pevnou rukou vytvára keď už nie priestor na vytvorenie vzťahu medzi divákom a postavami, tak aspoň peknú atmosféru vyrezanú z časovej osi na mieste, ktorá sa vlastne stala len v predstave a nie naozaj. Najviac ma desí pohľad na Martu Rašlovú, ktorá zažívala najlepšie roky, kde jej krása bola naozaj dychberúca. Videl som ju pred pol rokom a musím skonštatovať že niektoré ženy( aj herečky) stárnu bohužiaľ na nepoznanie. Znesiteľný priemer. ()
Ve filmu se hlavně souloží, potom ještě žere, kouří, plave na loďce, a všelijak zevlí. To vše v pravidelně se opakujících a bohužel i dosti protáhlých sekvencích. Ještě se tam dost nesnesitelně přehrává. Bylo vidět, že záměr byl jeden, ale osazenstvo se s ním dosti těžko ztotožňovalo. Dále bych se chtěl zamyslet nad tím, co vlastně vedlo socialistické soudruhy k interpretování tohoto zednářského díla. Zřejmě ta sexuální svoboda byla za socialismu jedinou svobodou, a tímto se to pracujícím inoktrojovalo. Podle mě Juraj Herz je prostě kokot, tak co taky čekat, že. ()
Galerie (13)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (15)
- Iný variant názvu filmu bol Muška. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
- Film bol natáčaný v okolí Bratislavy a slovenskej obce Hrušov. (Raccoon.city)
- Film získal cenu za nejlepší barevný film na Mezinárodním televizním festivalu v Monte Carlu a cenu "Programme ayant contribué le mieux a l’idéal d’action pacifique internationale" (1970). (BLStryker)
Reklama