Režie:
Wash WestmorelandKamera:
Giles NuttgensHudba:
Thomas AdèsHrají:
Keira Knightley, Dominic West, Eleanor Tomlinson, Fiona Shaw, Aiysha Hart, Al Weaver, Denise Gough, Robert Pugh, Ray Panthaki, Shannon Tarbet, Rebecca Root (více)Obsahy(2)
Mladinká Sidonie-Gabrielle Colette se zamiluje do o 15 let staršího, charismatického pařížského literáta Willyho. Poté, co se vezmou, je Colette z klidného venkovského prostředí katapultována do světa zářivých pařížských salónů a opojných večírků francouzské smetánky. Colette se přizpůsobuje novému životu, noří se do bohémského světa svého manžela. Inspirativní prostředí v ní probouzí kreativitu a spisovatelský talent. Píše první dílo ze série o Claudine. Willy jí dovolí publikovat pouze, pokud román vyjde pod jeho jménem. Fenomenální úspěch Claudine dělá z Willyho slavného spisovatele a z manželského páru opravdové celebrity. Jenže emancipovaná Colette touží po uznání. Jejich manželství se nejen vlivem Willyho nevěry a Colettina vzrůstajícího zájmu o ženy začíná hroutit. Willy se však své talentované ženy za žádnou cenu nehodlá vzdát... (Bioscop)
(více)Videa (2)
Recenze (81)
Colette má něco do sebe, rozhodně na tu dobu asi docela odvážná osoba. Z naivní vesnické dívky se stane jedna z nejúznávanějších spisovatelek své doby. Ale film je spíše o vášni, intrikách, poznávání života, poznáváni sama sebe. Po dlouhé době role, která Keiře skvěle sedí. Dominic West má charisma a občas si říkám, že je to fakt blázen. Scénka kdy zpívá na stole uprostřed 4 žen je fakt k sežrání. Místy se to však zbytečně táhlo, tak 70% ()
Veškeré zajímavosti je možné shlédnout v traileru, tudíž návštěva biografu skončila mírným rozuzlením. Kostýmy jsou zde krásné, vizážisti si museli zařádit a herecké výkony slušné. Bohužel scénář dle skutečných událostí se psal poněkud ledabyle, jelikož žádné napětí nebo snad sympatie k ženě zkoušeném osudem se u mě vůbec nevyskytly. Mohu proto hodnotit pouze průměrně. ()
Colette je problematická z několika důvodů, příběh je opět jen o jejím mládí čili se setkávame jen s Colette před Colette (bohužel tento trend sílí, čemuž nefandím), dále poněkud nudí představa, že v naší generaci existuje jen Keira Knightley, která musí zahrát všechny zajímavé ženské postavy minulosti (naštěstí své anorektické tělíčko posílila a teď už je aspoň šlachovitá, ikdyž stále není zdravě vyhlížející)... a velmi mě mrzí, že ačkoli je zde velmi košatě analyzován fenomén Claudine (česky Klaudiny), knihy, jejich vznik, následná módní vlna, divadelní adaptace, tak filmy jsou zmíněny jen v jednom dialogu. Tolik k výtkám. Ostatní bych mohla líčit v superlativech. Skvělé kostýmy, výprava, několik hereckých výkonů vedlejších rolí, nádherný vhled do světa probouzející se feminity, několika fetišů a postupně sílící sapfismus. Skvělé téma, doufám, že film pomůže k návratu Colette zpět na knižní trh a k novým uvedením adapací jejích děl. ()
Chvílemi jsem nerozuměla některým momentům žánrového ladění, ale tomu, co neříkali, jsem myslím rozuměla. Nicméně myslím, že ti lidé, co pro film vymýšleli promo, mu nerozuměli vůbec. Už jen kdybych se měla věnovat tomu hloupému českému názvu: film se k žádné přílišné vášnivosti neuchyluje, naopak zůstává poměrně věcný a chce být prostě vyslyšen. ()
Nemá to spád, nemá to zápletku, je to příliš sentimentální a ženské, vytýká literát Henry své mladší manželce, když započala práci nad pozdější sérií románů. Není to tak dlouho, kdy se dusila Glenn Close v úspěších svého muže-spisovatele, přitom vše bylo krapet jinak. Otřeli jsme se tehdy o literární společnost, která znevažuje ženské autorky, i o tvrzení, že za každým velkým mužem stojí velká žena. Colette psala v ich formě, sentimentálně, pod pseudonymem Willy. A pochopitelně pro svého manžela, sobeckého nevěrníka, pro kterého flirtování s jinými nic neznamenalo („Je to pro ukrácení času a zahnání nudy!“). Později začala psát sama za sebe, věnovala se i herectví a tanci, udržovala poměr s ženami. Filmové zpracování života známé francouzské spisovatelky má podtitul Příběh vášně, ovšem právě vášeň jsem z plátna absolutně necítil. A necítil jsem toho mnohem víc. A vlastně souhlasím s první větou komentáře –ačkoliv shrnuje prvotinu pozdější významné autorky: nemá to spád. Životopisný film nikdy nezestárne. Jenže většinou je to tradičně pojatá biografie s výjimečným hercem v hlavní roli. Nic víc, nic míň. To už je jakousi pravidelnou ingrediencí každoročního filmového kalendáře. Keira Knightley hraje tradičně slušně, stejně jako zbytek ansámblu, ale celkově toho ve mně moc nezůstalo. Dietní 3 hvězdy. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (13)
- Scény v dome a záhradách Burgundska sa natáčali v kaštieli v Oxfordshire, ktorý bol tiež použitý ako kulisa v niekoľkých epizódach seriálu Panstvo Downton (od r. 2015). (Arsenal83)
- Keira Knightley nemá telesnú stavbu ako skutočná Colette. V niektorých rozhovoroch sa preto začudovane pýtala: "Prečo si vybrali mňa?" (Arsenal83)
- Westmoreland původně napsal scénář již v roce 2001, ale v té době nemohl natočit film. (ČSFD)
Reklama