Reklama

Reklama

Během druhé světové války se několik členů posádky americké lodi potopené německou ponorkou v Atlantickém oceánu zachrání v malém člunu. Mezi milionáře, známou novinářku, úspěšného obchodníka, radiového technika, zdravotní sestru, námořníka, matku s dítětem a číšníka, se ironií osudu dostává také jeden muž z německé ponorky. Následující hodiny na moři, jež deset lidí prožije společně na malém prostoru, se stávají konfrontací a tvrdou zkouškou jejich charakterů... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (91)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Konverzační drama s minimalistickou scénou (celé se to odehrává pouze v člunu) funguje spíše jako klasický divadelní kus - jednota místa, času i děje a váha přenesená z dějové linky na dialogy (filmová adaptace silně odkazuje k původní předloze Johna Steinbecka). Hitchcockovi se povedlo udržet vnitřní napětí po celou stopáž filmu a ta metafora hada na prsou - intrikujícího zrádce coby symbol válečného nepřítele (natočeno v roce 1944) je pochopitelná a nekýčovitá. Také srovnání mužského a ženského elementu v mezní situaci je zajímavé. Vůbec ona mezní situace, člun jako symbol vratké jistoty na moři ohrožení, relativizace hodnot a fenomén mezního užitku - jako návnada na ryby se nakonec dobrovolně použije i luxusní diamantový náramek. Přesto (alespoň v Hitchcockově filmografii) se jedná o spíše průměrný film (třeba utopení Smitha, kterého si nikdo nevšiml, mi přišlo silně nelogické a nerealisticky ztvárněné), který je z mého dnešního diváckého stanoviska zatížen mnoha dobovými schematismy... ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Docela poutavá minimalisticky natočená záležitost. Ano je v tom určitý tehdejší dobový politický podtext. Germán je vždycky prase, ale to bych filmu nevyčítal. Vzhledem k době vzniku je to celkem pochopitelné, navíc tehdy neměl ty bláznivý skopčáky co pomalu vyhlásili válku skoro celýmu světu v lásce nikdo a tak se nelze divit, že jsou jejich charaktery v těchto filmech takto vykreslené. Jinak filmařsky zručně zvládnuté. Občas se možná vkrádá do děje trochu stereotyp, ale solidní konec to napraví, tak si to ty 4* zaslouží.75% ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červenci 2018. Záchranný člun je psychologické drama a důmyslný akt americké válečné propagandy. Jména John Steinbeck a Alfred Hitchcock, nekompromisní zúčtování s bestiálním německým národem a film měl rázem zaděláno na komerční úspěch. Extrémní životní situace na hranici říše smrti a zkázy se v neurvalém cynismu psychického vypětí krutě pohrává s osazenstvem loďky. Cit, nenávist, láska, odevzdanost, ponorková obhroublost, třídní nerovnost a všudypřítomný strach. Duševní střet jiskří a proměňuje svou podstatu zaujetí, přesto neuhýbá z většinového proudu a ve vlastním zájmu je stav duševního zkoumání spíše povrchně účelový a jediným cílem je konečná porážka germánských bestií. Hlavní postavou psychologické propagandy je Constance "Connie" Porter (zajímavá Tallulah Bankhead), ctižádostivá a známá americká novinářka. Nezbytný komfort života se postupně ztrácí v nicotě, přesto je zachování lidské důstojnosti otázkou osobního přesvědčení. Hlavní mužskou postavou je Willi (pozoruhodný Walter Slezak), zachráněný kapitán německé ponorky. Je to jediný člověk na člunu, který ví, co dělat. A pro Němce je vždy na prvním místě udržení slávy nacistické krutosti a podlosti. Důležitou postavou je Gus Smith (zajímavý William Bendix), americký námořník německého původu. Gangréna si bere svoji oběť, zbytek nohy má své poslání ještě před sebou. K výrazným postavám patří John Kovac (sympatický John Hodiak), americký strojník na lodi. Jediný neměnný pochybovačný hlas a protagonista jízlivé romantiky. Dělnická třída chce mít své slovo. A také Charles J. "Ritt" Rittenhouse (příjemný Henry Hull), anglický průmyslník a kultivovaný odpůrce násilí, přirozená autorita naráží na limity potřebných schopností. Výraznější prostor dostala také vojenská zdravotní sestra Alice Mackenzie (Mary Anderson) se vztahovým dilematem, její nový nápadník a tichý námořní radista Stanley "Sparks" Garrett (Hume Cronyn) a ve schizmatu černošského původu uvězněný lodní stevard George "Joe" Spencer (Canada Lee). Menší část prostoru dostala smrtí malého dítěte poznamenaná paní Higley (Heather Angel) a vystrašený mladý německý voják (William Yetter Jr.). Záchranný člun není špatné psychologické drama, přesto je film především účelovou propagandou. Pochopitelné, nemilosrdné, silně proamerické. Příkladná úlitba Americe. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Hitchcockovo mistrovské dílo. První minuty neprozrazují o jako drama půjde. Postupně se jednotlivé postavy rozehrávají a vzniká tak skutečně pozoruhodný příběh. Vše se točí kolem Němce Willyho, jehož postava je komplikovaná a málo čitelná o co mu vlastně jde. Minimalistické konverzační drama pro mne bylo obrovským překvapením. ()

Blofeld 

všechny recenze uživatele

Naprosto výtečný film, ale popravdě řečeno, kdybych nevěděl, že je od Hitchcocka, nejspíš bych si to (min. první polovinu) nemyslel a hádal bych třeba Cukora. Protože na rozdíl od Hitchovy obvyklé koncentrace na technický aspekt filmu táhnou tento film v prvé řadě herci. A v čele obsazení je herečka s velkým H, Tallulah "Dahling" Bankheadová. Toto je jediný u nás známý film, ve kterém se tato broadwayská legenda objevila, a právě ona je hlavním důvodem, proč byste si měli tento film sehnat. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (10)

  • Kamera neopustí po celou dobu trvání filmu člun - ten tedy není nikdy vidět z vnějšího pohledu. (Hwaelos)
  • Když se Mary Andersonová během prvních natáčecích dní zeptala Hitchcocka, co považuje za její největší přednost, režisér suše odvětil "Sedíte na ni, má drahá." (Matty)
  • Během natáčení několik členů štábu zjistilo, že herečka Tallulah Bankhead nenosí spodní prádlo. Na to Hitchcock odpověděl, že neví, zda to má dát za úkol kostýmnímu oddělení, makeupu nebo česání vlasů. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno