Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (571)
Geniální thrillerový part s úžasně vypracovanou paranoiou hlavního hrdiny, do posledního detailu promyšlenou logikou konspiračního thrilleru a v neposlední řadě příjemnou dávkou černohumorného zlehčování, jímž Hitchcock po divákovi sem tam ironicky zamrká. Formálně bezchybné (práce s kamerou patří do učebnic!), herecky přesné (Cary Grant cedící cool hlášky s ledovým klidem a Eva Maria Saint jako osudová femme fatalle jsou naprosto úžasní) a navíc naprosto ukázkově vygradované napětí až do famózního závěru na Mount Rushmore. Bezchybné dílo, v němž se zrcadlí obraz jediného – ryzí geniality! ()
Uznávám Hitchcockovu tvorbu a fakt, že bez něj by současné filmy jako Se7en pravděpodobně neexistovaly. Chápu, proč je tento snímek považován za takovou klasiku, která vyjma kultovní scény s práškovacím letadlem obsahuje i pár vypečených vtipů, chytlavou atmosféru a nehorázně šarmantního Cary Granta. Já jsem bohužel vyrůstal na kinematografii 90tých let a právě proto, ač to nerad přiznávám, se mne tenhle dobrodružný thriller emotivně nijak nedotkl. Navíc ten konec je už trošku "over the top". ()
,,GEORGE KAPLAN NEEXISTUJE. VĚŘTE MI. A PROTO VÁS CHCI POŽÁDAT, ABYSTE JÍM ZŮSTAL JEŠTĚ 24 HODIN VY.“ … ,,POSLYŠTE. JÁ PRACUJI V REKLAMĚ, NE JAKO BÍLÝ KŮŇ! ZÁVISÍ NA MĚ MÁ PRÁCE, SEKRETÁŘKA, MATKA, DVĚ BÝVALÉ MANŽELKYA NĚKOLIK BARMANŮ... A JÁ JE NEHODLÁM ZKLAMAT TÍM, ŽE SE NECHÁM ZABÍT!“...... /// Nejdřív moc nechápu, proč má bejt zrovna tohle klasika, která nestárne. Ale pak se to tak parádně zamotá, Roger začne pronášet suchý sarkastický hlášky, a vůbec ty hlavní postavy jsou na špionážní romantickej thriller zbytečně vtipně ukecaný. Kdyby někdo natočil podobnou story dneska, do nebes by byl vynášenej jeho cit pro dvojí hru tajnejch služeb, či nepravou identitu. Serte na to, že hodně věcí může (co může, vono to tak je!) působit naivně. Tohle je fakt (i po těch letech) moc zajímavej filmovej zážitek! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chcu si připomenout nesmrtelný filmový akční scény. 2.) Když se řekne ,,Mount Rushmore“, tak si vzpomenu na … (na nic vole. ... No právě!). 3.) Zjistím, že Bond (James Bond) byl stejně druhej! 4.) Thx za titule ,,DuLLo.“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ** AKCE ** NAPĚTÍ * ()
"Máte něco s očima? - Ano, jsou citlivé na vyptávání." Nechci být unesen, nechci v opilosti řídit, nechci si hrát s průvodčím na schovávanou, nechci být smeten práškovacím letadlem, nechci rušit průběh aukce a už vůbec nechci být zastřelen. A nechtěl to ani Roger Tornhill. Dostal se však do tajnejch her mezi těmi dobrými a těmi zlými, zamiloval se a jako správnej chlap přišel s vlastním řešením. Hitchcock natočil velmi napínavou podívanou, na který však již zub času zanechal svou stopu a k tomu, aby příběh fungoval bylo nutný, aby policisté dokázali sami sebe přesvědčit o tom, že jim by přeci nikdo nelhal a proto by k ověření totožnosti nikdy nepožadovali žádný doklad. ()
Slavná letetadlová scéna to shrnuje za mě. Doslova nesnáším způsob, jakým Hitchcock pracuje s filmovým prostředím, jakkoli je to filmařsky ekonomické a opodstatněné. Není to tím, že bych se nedokázal přenést přes modré pozadí, jen mi ta snaha o co nejlépe nasvícený studiový záběr a jejich plácání s exteriéry hodně kazí celkový zážitek. Asi jako kdyby kapela co pár vteřin střídala u jedné písničky módy plugged/unplagged. Cary Grant také nepatří mezi mé oblíbené herce a vůbec, Hitchcockovi prostě sluší víc černo-bílá. Jinak je to bez debaty kvalitní a napínavá podívaná. ()
Galerie (134)
Zajímavosti (70)
- James Stewart velmi stál o to, aby mohl hrát Rogera Thornhilla a Alfreda Hitchcocka doslova prosil, aby ho do filmu vzal, ten však tvrdil, že nedostatečný finanční úspěch Vertiga byl způsoben tím, že Stewart vypadá příliš staře. Studio MGM chtělo do role obsadit Gregoryho Pecka, ale Hitchcock nakonec najal Caryho Granta, který byl paradoxně o 4 roky starší než James Stewart. (Kulmon)
- Roger (Cary Grant) píše odkaz na zápalky, ktoré sú poloprázdne. Keď však odkaz číta Eve (Eva Marie Saint), sú plné a navyše je text inak usporiadaný. (magu)
- Alfred Hitchcock přišel poprvé za scenáristou Ernestem Lehmanem údajně pouze s těmito nápady, které chtěl zapracovat do děje: záměna identity; budova Organizace spojených národů a honička po hlavách sousoší na Mount Rushmore. (džanik)
Reklama