Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Joseph StefanoKamera:
John L. RussellHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Janet Leigh, Martin Balsam, John McIntire, Simon Oakland, Frank Albertson, Patricia Hitchcock, Vaughn Taylor (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)
(více)Zajímavosti (203)
- Celosvětová premiéra proběhla 16. června 1960 v New Yorku. (Varan)
- Walt Disney na začátku šedesátých let nedovolil Alfredu Hitchcockovi filmovat v Disneylandu, protože natočil „ten nechutný fillm Psycho“. (Duoscop)
- Filosof Slavoj Žižek tvrdí, že postava Normana (Anthony Perkins) zachycuje všechny tři složky osobnosti, a to právě jako patra domu. V prvním patře, kde žije jeho matka, je jeho superego, v přízemí jeho ego a ve sklepě jeho id. (Daewiik)
- Hlas paní Batesové byl vytvořen v postprodukci pečlivým mixem tří hlasů - hereček Virginie Gregg a Jeanette Nolan a přítele Anthonyho Perkinse (Norman Bates), amerického umělce a fotografa Paula Jasmina. Monolog paní Batesové v závěru filmu namluvila sama Virginia Gregg. (mahler)
- Pracovní název filmu byl „Wimpy“. (Fenk)
- Studio Universal si nechalo vytvořit přesnou repliku domu jako atrakci. Nalézt ji je možné v Orlandu. (ČSFD)
- Anthony Perkins byl v osobním životě velmi podobný jeho postavě Normana Batese. Měl tak silný vztah s jeho matkou, že si přál smrt svého otce, stejně jako Norman. (ČSFD)
- Podobnou scénu, kdy Marion (Janet Leigh) vidí na přechodu přecházet svého šéfa, použil Quentin Tarantino ve svém snímku Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994). (Amras)
- Tehdejší cenzorský kodex nepovoloval, aby byl ve filmu zobrazen nůž bodající do ženského masa. Alfred Hitchcock cenzory přesvědčil o tom, že se bude jednat pouze o iluzi tvořenou ze záběrů z mnoha úhlů. (ČSFD)
- Scenárista Joseph Stefano byl na svou pozici vybrán také díky jeho problémům s matkou. (ČSFD)
- Alfred Hitchcock během natáčení upevnil vztah se svou manželkou Almou Reville. (ČSFD)
- Cenzoři odmítali povolit do filmu scénu se splachující toaletou. Alfred Hitchcock je přemluvil, protože tvrdil, že je pro film nezbytná. (ČSFD)
- Stavby filmového domu a motelu byly jen prázdné kulisy velikosti skutečných domů. Pravá strana domu dokonce chyběla úplně, a proto také není nikdy ve filmu vidět. Interiéry domu se natáčely o kus dál na sound stage 18-A, kde byly pokoje upraveny speciálně pro natáčení. (BrianStorker)
- Stavba motelu i domu byla ušita na míru a vše bylo postaveno speciálně pro film Psycho. Tedy žádné hledání exteriérů. Dům i motel je dílem filmařů a dodnes terčem turistických výletů. Dům navrhli Joseph Hurley a Robert Clatworthy a to podle předlohy obrazu "House by the Railroad" Edwarda Hoppera, který se právě na malování budov, nádraží i interiérů soustředil. (BrianStorker)
- Alfred Hitchcock musel během natáčení na několik dní vysadit. Podle některých zpráv šlo o chřipkový virus, jiné zase hovoří o depresích a vyčerpání. Různí se také svědectví, kdo za něho v té době seděl na režisérské židli. Saul Bass tvrdil, že natáčel sprchovou scénu, ale nikdo to nepotvrdil. Další prameny mluví o asistentu režie Hiltonu Greenovi nebo manželce Alfreda Hitchcocka Almě Reville. (Robbi)
- Vera Miles (Lila Crane) absolvovala celé natáčení v paruce, protože si pro právě dokončený film 5 Branded Women (1960) nechala dobrovolně ostříhat všechny vlasy. (Robbi)
- Alfred Hitchcock obsadil do filmu Veru Miles (Lila Crane) také proto, že mu byla smluvně zavázána ještě na jeden film. Jejich vzájemný vztah byl krajně napjatý. (Robbi)
- Po prvním promítání před vzorkem diváků dostal Alfred Hitchcock od Paramountu nabídku, aby Psycho sestříhal do dvoudílného televizního filmu. Barney Balaban, prezident Paramountu, byl přesvědčen, že u diváků film propadne. (Robbi)
- Alfred Hitchcock nebyl spokojený s obsazením Johna Gavina (Sam Loomis) do filmu, jeho výkon prý označil za toporný. Naopak si prosadil Anthonyho Perkinse (Norman Bates), studiem označovaného za neznámého publiku. (TheDude)
- Natáčelo se od 11. listopadu 1959 do 1. února 1960, převážně v prostorech Universal Studios. Dále pak v Arizoně a Kalifornii. (Pavlínka9)