Reklama

Reklama

Okno do dvora

  • USA Rear Window (více)
Trailer 1

Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (691)

Deimos 

všechny recenze uživatele

DivX/// Obsazení 9/10 Děj 8/10 Hudba 2/10 Efekty 8/10/// +prvotřídní filmařina, stupňované napětí -hodně nevýrazná hudba/// No sem překvapen, více jak 50 let starý film a dokázal mě solidně dostat. Děj je postaven hlavně na dialozích a samozřejmě znamenitém scénáři. Chválím některé nápady (kamera). Výsledné hodnocení je střízlivé. Ovšem to jestli je to třebas nejlepší Hitchcockův film budu tvrdit až je všechny zhlédnu./// Celkem 70%/// ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Okno do dvora patří k Hitchcockovým vrcholům. Jak kdosi řekl, je krásnou ukázkou většiny Hitchových témat a téměř všech jeho stylistických postupů (co se týká práce s kamerou, střihem, budování napětí, omezenosti vyprávění atd.). Grace Kellyová je nádherná, Jimmy Stewart úžasně lidský, oba to herecky válejí... Okno není možná tak monstrózně atmosferické jako Vertigo, je zase na druhou stranu lidštější, jaksi bližší a rozhodně jde o čistší thriller. Snad nejlepší film pro seznámení se s Mistrem. 90% ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Túžba človeka porovnať svoje chovanie a správanie s inými, zhovievavo sa pousmiať, poľutovať, či z nadhľadu okomentovať životy a denné rituály susedov je ľuďom vlastná naprieč kultúrami. Len otvorené spoločnosti si však dovolia vystavovať svoje súkromie ako na tanieri. Zrak muža, nedobrovoľne pripútaného na čas k vozíku, využije túto otvorenosť amerického veľkomestského spôsobu bývania a sústredí sa na životy, odohrávajúce sa za oknami oproti. Je si vedomý možného postihu za takéto špicľovanie cudzích súkromí, ale túžba dozvedieť sa čosi patriace do intímnej sféry iných a zostať pri tom podľa možností nepozorovaný, sú silnejšie. Kamera voyersky vchádza do cudzích príbytkov, približuje detaily, pričom v striedaní dňa a noci, iskrivých dialógov a zatajeného dychu sa rozohráva fascinujúca hra tieňov. Táto atmosféru vytvárajúca paráda len podtrhuje záhadné konanie v protiľahľom byte. Muž zatiahne do dobrodružného pátrania svoju ošetrovateľku i partnerku, pričom zároveň konfrontuje svoj skeptický postoj k budúcemu uzavretiu vlastného manželstva s tým, čo sa mu ukazuje pred očami: zrútené, nešťastné vzťahy, osamelosť, manželské hádky, novomanžel pod papučou, riešenie partnerskej prázdnoty sériou povrchných známostí.... Všetky hitchcocovské ingrediencie fungujú na výbornú. Len drobná poznámočka na záver: V našich zemepisných končinách, kde základným vyjadrením vzťahu bývajúcich k okoliu je dôkladné zastretie okien záclonami, žalúziami, roletami a navrch hrubým závesom, by podobný film nikdy nemohol vzniknúť. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Tvůrčí rozjezd Alfreda Hitchcocka byl pomalý a slavný režisér má na svém kontě řádku zapomenutelných titulů, Oknem do dvora se ale otevírá období, kdy v relativně rychlém sledu natočil své nejzásadnější filmy, aby v následujících letech opět upadl do průměru. Kriminální thriller s komediálními prvky o tom, že i pohled z jediného okna může přinést nespočet informací o svém okolí, je zároveň i důkazem, že k divácky atraktivnímu filmu nepotřebujete měnit lokace a kulisy. Celý film se omezuje na jediné místo děje, kamera prostě zachycuje výhled z okna hlavního hrdiny, nevšímá si toho, co je nahoře nebo dole, všechno je zkrátka naproti. Režisér dokonce volí takový formát, aby vyvolal dojem výhledu z okna. Pozornému oku nudícího se hrdiny neuniknou drobná dramata a postupně odhaluje, jak vypadají vzájemné vztahy obyvatel protějších partají. Ze střípků posbíraných informací nakonec odhalí skutečný zločin. Režisérovi nelze upřít výborné řemeslo a jako zvláštní bonus se může divák pokochat půvabem legendární Grace Kelly. Celkový dojem: 90 %. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Ocakaval som prilis vela od tohto filmu a to bola chyba, ale dalo sa to inak, ked film natocil slavny Hitchcock a film si dlhodobo a silno drzi poziciu na prednych miestach v rebricku TOP 250 na IMDb? Momentalne je na 20-tom mieste. Pamätam si, ze Spielbergove studio DreamWorks SKG, ktore natocilo DISTURBIU (2007) s takmer rovnakym nametom sa dostalo do problemov kvoli tomu, ze ukradli namet, ako sa to vyriesilo netusim, ale Disturbia sa mi pacila viac. A preco? Uznavam, ze na 50-te roky to musel byt velmi napinavy a skvely film, avsak prvu hodinu okrem obkecavaciek a nudne sledovanie susedov sa tam vlastne nic nestalo, len akesi upodozrievanie jedneho z nich. Az druha hodina filmu zacala byt konecne zaujimava, ako daleko sa hlavny hrdina s patranim podozriveho dostane a najviac napätia priniesla asi az posledna stvrthodina. A to ma byt vsetko? To naozaj musia byt chvalene filmy, len ked su tam zdlhave dialogy, alebo len preto, ze to natocil Hitchcock? Mozete ma ukamenovat, ale Disturbia alebo aj take OKNO ZO SPALNE (1987) zo Steveom Guttenbergom, kde bola vrazda sledovana tiez z okna, len mal iny scenar sa mi pacili proste viac a nic sa na tom nezmeni. Ale je to skoda, lebo na tento film som sa dlho tesil a PSYCHO (1960) sa mi velmi pacilo. Teraz som zvedavy na VERTIGO / ZAVRAT (1958). Okno do dvora ma 4 nominacie na Oscara vratane najlepsej rezie Alfreda Hitchcocka, avsak Oscara vtedy ziskal Elia Kazan za dramu V PRISTAVU / ON THE WATERFRONT (1954)... 28.01.2010 ______ James Stewart - (L.B. Jefferies) +++ Grace Kelly - (Lisa Carol Fremont) +++ Wendell Corey - (Detektiv Thomas J. Doyle) +++ Thelma Ritter - (Stella) +++ Raymond Burr - (Lars Thorwald) +++ Judith Evelyn - (Slečna Opustená) +++ Ross Bagdasarian - (Skladateľ) +++ Geordine Darcy - (Slečna Torzo) +++ Produkcia: Alfred Hitchcock +++ Hudba: Franz Waxman +++ ()

Galerie (135)

Zajímavosti (67)

  • Film predstavuje Hitchcockov pokus uväzniť diváka v obmedzenom časovom rozmedzí, nakoľko od začiatku do konca je divák uzavretý v byte hlavnej postavy, ktorý opúšťa jedine s ním, na konci strmhlav oknom. Predsa len existuje jedna výnimka a režisér tak robí vtedy, keď Jeffries (James Stewart) spí. Táto výnimka je zámer tvorcu a je podstatná. Divák sleduje vraha Thorwalda ako opúšťa byt s nejakou ženou. Žena, ktorú je vidieť, môže byť pani Thorwaldová, čo môže znamenať, že sa Jeffries možno vo svojich analýzach mýli. Hitchcock tak divákovo stotožnenie sa s Jeffriesovým vedomím nedoťahuje do konca a podsúva pocit rozpakov nad morálkou jednania hlavnej postavy. Režisér tak chytá diváka do pasce a predkladá pred neho otázku mravného rozmeru nad jeho vlastným jednaním. (Biopler)
  • Film byl částečně inspirován skutečnou událostí z roku 1924, která se odehrála v anglickém Sussexu. Patrick Mahon zavraždil svou těhotnou milenku Emily Kaye. Mahon vyhodil části jejího těla z jedoucího vlaku a hlavu spálil v krbu. Jiný zdroj uvádí, že Mahon některé její vnitřnosti snědl. (Kulmon)
  • Jedná sa o ôsmy najziskovejší film v roku 1954. (westerns)

Související novinky

Amy Adams bude ženou v okně

Amy Adams bude ženou v okně

27.07.2018

Režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Anna Karenina) si jako svůj další projekt vybral adaptaci knihy The Woman in the Window, která neskrývá svou inspiraci v hitchcockovském thrilleru Okno do dvora… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama