Reklama

Reklama

Okno do dvora

  • USA Rear Window (více)
Trailer 1

Reklama

Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (690)

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

OKNO DO DVORA je dokonalý film, všechno (každá věta dialogu, každý stylistický prostředek, každý prvek narativní struktury) v něm má svůj význam, odkazuje k záměru celku, přesto jsem s ním měl opět drobnou potíž, zejména po dramatické stránce (hrdina a padouch oddělení po většinu filmu zdánlivě nepřekonatelnou propastí mezi voyerem a jeho objektem); ani tolik zmiňovaná Hitchcockova mravní přísnost mi nepřipadá zvlášť zajímavá, pokud není bezprostředně zabudována do zápletky jako dynamický dějový prvek (koho v dnešní době zajímá etika šmíráka?). Troufám si ale říct, že na potřetí bude zase o kus líp, Hitchcock byl neskutečně hluboký filmař, i když by to jeden na základě žánrů a zápletek jeho filmů neřekl... ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Legendární snímek, v němž na ploše jednoho pokoje probíhá vyšetřování domnělé vraždy a současně okouzlující párová terapie. Poutavé, vtipné, decentní, v každé vteřině inteligentní, důmyslné a samozřejmě místy i dokonale napínavé (hlavně ke konci) dílo. Už jen díky Jamesu Stewartovi a nebesky krásné Grace Kelly je pro mě tenhle přelomový žánrový počin naprosto neodolatelný. Po Psychu můj asi nejoblíbenější Mistrův film (byť Vertigo je hodně tvrdou konkurencí). 100 % ()

Reklama

movie 

všechny recenze uživatele

Tak musím po druhém shlédnutí a cca. 5 letech souhlasit s Tosimem. Když mi bylo patnáct, hrozně sem se bál. Tak moc, že by se to dalo jen stěží opakovat a tak i mě spíš napodruhé zaujala milostná linie mezi Stewartem a úžasnou Grace Kelly. // U mě Hitch no. 1. Úžasně napínavý snímek - prostě dokonalost sama. Jen málokdo by dokázal tak výborně odvyprávět příběh "z jedné místnosti" tak jako Hitch a jeho dvorní herec - nezapomenutelný James Stewart! ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Jednoduchý nápad, zato tradičně hitchcockovsky promyšlaný. Nevěřil bych, že se dá 99 % filmu natočit z jedné místosti. Fotograf James Stewart má 6. týden nohu v sádře, k smrti se nudí a může nanejvýš pozorovat, co se děje v protějším domě. Z několika indicií pojme podezření, že došlo k vraždě, svým nadšením dokáže svou mladou přítelkyni Grace Kelly i služebnou středního věku, která oplývá značně černým humorem (má pár hlášek, které v kontextu děje působí jak dynamit). Vidět pak několik lidí, jak se div nepřetahují o dalekohled, aby viděli, taky vyvolá úsměv, čehož si v nekomediích velice cením. Film není žádný extra napínák, jeho přednost je brilantně zmáknutý motiv záhady záhady – není ten chudák přece jen nevinný? # Není to ale film na sobotní odpoledne, chce to správnou náladu a klid, aby si ho mohl člověk užít. # [viděno: v noci, TV, sluchátka] # příběh 8 | hudba 7 | humor 1 | akce 0 | napětí 3 | pustil bych si znovu 7 ()

castor 

všechny recenze uživatele

„Ženská intuice sice pomáhá prodávat časopisy, ale v reálném životě je to pořád jen pohádka.“ Horko a ubíjející nuda. Týdny pozoroval tak akorát sousedy. A až pár dní před sundáním sádry z nohy to začíná být pekelně zajímavé. Okno do dvora reprezentuje vrcholnou závěrečnou sérii Hitchcockovy tvůrčí práce, podmanivost snímku spočívá mimo jiné v tom, že i dnes poměrně snadno uvěříme, že to, co se postavám děje, se klidně může stát i nám samotným. Navíc prakticky vše sledujeme úhlem pohledu bytu Jamese Stewarta. Gradaci napjaté atmosféry umí Hitchcock báječně, udržuje děj v pohybu, i když operuje na malém prostoru. ()

Galerie (136)

Zajímavosti (69)

  • Kritika vůči Grace Kelly (Lisa) nešetřila chválou: Otis L. Guernsey v Herald Tribune napsal: „Pokud jde o slečnu Kelly, ta nikdy nebyla dokonalejší.“ Alton Cook v The New York World Telegramm and Sun vychvaluje „její hru plnou něhy, dojemnou a vážnou zároveň“, zatímco Franck Scully ve Variety se diví: „Nikdy jsem neviděl, aby se nějaká herečka proslavila tak rychle..., mimo klevety, reklamní skandály a onu obecnou známost, která se příliš často směšuje se slávou.“ (Pavlínka9)
  • Ošetrovateľka Stella (Thelma Ritter) sa snaží Jeffriesa (James Stewart) upozorniť na jeho praktiky: „Dnes sa ľudia navzájom špehujú. Keby aspoň vyšli von a pozreli sa na seba zvonku.“ Jeffries skrz voyerizmus uniká pred sebou samým skrz pozorovanie cudzích ľudí. Stella dodáva: „V tomto byte cítim malér. Pozeráte cudzím ľuďom do okien a vidíte čo nemáte vidieť.“ Jeffries skrz nazeranie získava pocit moci nad tými, ktorých sleduje, aj keď za to nenesie žiadnu zodpovednosť. Jeffries Stelle odpovedá: „Tu vážne dôjde k maléru, no myslím Lisu Fremont.“ Už od samého začiatku je daná do popredia spojitosť medzi jeho vzťahom k Lise (Grace Kelly) a sledovaním susedov. (Biopler)

Související novinky

Amy Adams bude ženou v okně

Amy Adams bude ženou v okně

27.07.2018

Režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Anna Karenina) si jako svůj další projekt vybral adaptaci knihy The Woman in the Window, která neskrývá svou inspiraci v hitchcockovském thrilleru Okno do dvora… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama