Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (690)
OKNO DO DVORA je dokonalý film, všechno (každá věta dialogu, každý stylistický prostředek, každý prvek narativní struktury) v něm má svůj význam, odkazuje k záměru celku, přesto jsem s ním měl opět drobnou potíž, zejména po dramatické stránce (hrdina a padouch oddělení po většinu filmu zdánlivě nepřekonatelnou propastí mezi voyerem a jeho objektem); ani tolik zmiňovaná Hitchcockova mravní přísnost mi nepřipadá zvlášť zajímavá, pokud není bezprostředně zabudována do zápletky jako dynamický dějový prvek (koho v dnešní době zajímá etika šmíráka?). Troufám si ale říct, že na potřetí bude zase o kus líp, Hitchcock byl neskutečně hluboký filmař, i když by to jeden na základě žánrů a zápletek jeho filmů neřekl... ()
Legendární snímek, v němž na ploše jednoho pokoje probíhá vyšetřování domnělé vraždy a současně okouzlující párová terapie. Poutavé, vtipné, decentní, v každé vteřině inteligentní, důmyslné a samozřejmě místy i dokonale napínavé (hlavně ke konci) dílo. Už jen díky Jamesu Stewartovi a nebesky krásné Grace Kelly je pro mě tenhle přelomový žánrový počin naprosto neodolatelný. Po Psychu můj asi nejoblíbenější Mistrův film (byť Vertigo je hodně tvrdou konkurencí). 100 % ()
Tak musím po druhém shlédnutí a cca. 5 letech souhlasit s Tosimem. Když mi bylo patnáct, hrozně sem se bál. Tak moc, že by se to dalo jen stěží opakovat a tak i mě spíš napodruhé zaujala milostná linie mezi Stewartem a úžasnou Grace Kelly. // U mě Hitch no. 1. Úžasně napínavý snímek - prostě dokonalost sama. Jen málokdo by dokázal tak výborně odvyprávět příběh "z jedné místnosti" tak jako Hitch a jeho dvorní herec - nezapomenutelný James Stewart! ()
Jednoduchý nápad, zato tradičně hitchcockovsky promyšlaný. Nevěřil bych, že se dá 99 % filmu natočit z jedné místosti. Fotograf James Stewart má 6. týden nohu v sádře, k smrti se nudí a může nanejvýš pozorovat, co se děje v protějším domě. Z několika indicií pojme podezření, že došlo k vraždě, svým nadšením dokáže svou mladou přítelkyni Grace Kelly i služebnou středního věku, která oplývá značně černým humorem (má pár hlášek, které v kontextu děje působí jak dynamit). Vidět pak několik lidí, jak se div nepřetahují o dalekohled, aby viděli, taky vyvolá úsměv, čehož si v nekomediích velice cením. Film není žádný extra napínák, jeho přednost je brilantně zmáknutý motiv záhady záhady – není ten chudák přece jen nevinný? # Není to ale film na sobotní odpoledne, chce to správnou náladu a klid, aby si ho mohl člověk užít. # [viděno: v noci, TV, sluchátka] # příběh 8 | hudba 7 | humor 1 | akce 0 | napětí 3 | pustil bych si znovu 7 ()
„Ženská intuice sice pomáhá prodávat časopisy, ale v reálném životě je to pořád jen pohádka.“ Horko a ubíjející nuda. Týdny pozoroval tak akorát sousedy. A až pár dní před sundáním sádry z nohy to začíná být pekelně zajímavé. Okno do dvora reprezentuje vrcholnou závěrečnou sérii Hitchcockovy tvůrčí práce, podmanivost snímku spočívá mimo jiné v tom, že i dnes poměrně snadno uvěříme, že to, co se postavám děje, se klidně může stát i nám samotným. Navíc prakticky vše sledujeme úhlem pohledu bytu Jamese Stewarta. Gradaci napjaté atmosféry umí Hitchcock báječně, udržuje děj v pohybu, i když operuje na malém prostoru. ()
Galerie (136)
Zajímavosti (69)
- Kritika vůči Grace Kelly (Lisa) nešetřila chválou: Otis L. Guernsey v Herald Tribune napsal: „Pokud jde o slečnu Kelly, ta nikdy nebyla dokonalejší.“ Alton Cook v The New York World Telegramm and Sun vychvaluje „její hru plnou něhy, dojemnou a vážnou zároveň“, zatímco Franck Scully ve Variety se diví: „Nikdy jsem neviděl, aby se nějaká herečka proslavila tak rychle..., mimo klevety, reklamní skandály a onu obecnou známost, která se příliš často směšuje se slávou.“ (Pavlínka9)
- Ošetrovateľka Stella (Thelma Ritter) sa snaží Jeffriesa (James Stewart) upozorniť na jeho praktiky: „Dnes sa ľudia navzájom špehujú. Keby aspoň vyšli von a pozreli sa na seba zvonku.“ Jeffries skrz voyerizmus uniká pred sebou samým skrz pozorovanie cudzích ľudí. Stella dodáva: „V tomto byte cítim malér. Pozeráte cudzím ľuďom do okien a vidíte čo nemáte vidieť.“ Jeffries skrz nazeranie získava pocit moci nad tými, ktorých sleduje, aj keď za to nenesie žiadnu zodpovednosť. Jeffries Stelle odpovedá: „Tu vážne dôjde k maléru, no myslím Lisu Fremont.“ Už od samého začiatku je daná do popredia spojitosť medzi jeho vzťahom k Lise (Grace Kelly) a sledovaním susedov. (Biopler)
- Herečka Grace Kelly (Lisa Carol Fremont) se musela rozhodnout mezi tímto filmem a simultánně natáčeným snímkem V přístavu (1954). (Mirokukii)
Reklama